کاشت درخت انگور

کاشت درخت انگور در بسیاری از مناطق ایران زمین امکان پذیر است. علت این موضوع به آسان بودن شرایط نگه داری درخت انگور بر می گردد. در ادامه نکات مهم پرورش درخت انگور را آموزش می دهیم.

 یکی از عوامل مهم در پرورش و کاشت درخت انگور مربوط به فضای کافی برای شاخ وبرگ آن است. در هر محیطی که اقدام به پرورش درخت انگور می کنید، باید از فضا در اختیار گرفته شده مطمئن شوید. وضعیت آب و هوای ایران باعث شده تا درخت انگور در بسیاری از مناطق به عنوان محصول اصلی عرضه و تولید شود. 

از نظر اقتصادی کشت محصولی که بیشترین سازگاری را با محیط و خاک دارد، باعث می شود تا کمتر دچار زحمت و دردسر شوید. کاشت درخت انگور در باغ و باغچه منزل امکان پذیر است. قبل از اقدام به این کاشت، باید فضای رشد انگور را فراهم کنید.

شرایط پرورش درخت انگور

مراحل کاشت درخت انگور

  • بستر سازی
  • تهیه نهال مرغوب
  • کندن گودال مناسب برای کاشت قلمه و نهال
  • آبیاری به موقع و مناسب
  • فرم دهی به درخت و هرس آن
  • آماده کردن شرایط ثمردهی درخت انگور

نحوه کاشت و پرورش درخت انگور

پرورش درخت انگور با استفاده از نهال: برای کاشت درخت انگور, باید نهال مناسبی را از مراکز معتبر باغبانی تهیه بفرمایید. این نهال باید از نوعی انتخاب شده باشد که سریع تر به ریشه زایی می رسد. در این صورت عمل ریشه زایی سرعت می یابد.

تکثیر درخت مو

کاشت نهال انگور

در نواحی که شرایط آب و هوایی با کاشت درخت انگور به شکل طبیعی سازگار است، این کشت به شکل دیمی پیگیری می گردد. البته برای چنین محیط هایی از روش دیمی و نهال هایی با ریشه زایی سریع استفاده می شود.

نحوه کاشت نهال انگور
کاشت درخت مو با قلمه:  برای روش دوم از  قلمه هایی استفاده کنید که  دیر به مرحله ریشه دار شدن می رسند. این مرحله ریشه دار شدن در خزانه سپری می گردد. یعنی فرد روند رشد قلمه را در محیط گلخانه یا خزانه دنبال می کند. برای آماده سازی بستر کشت، باید زمین را شخم بزنید. خاک نرم از اصول مهم در کاشت درخت تاک است. شیارهایی به موازات یکدیگر در خاک آماده و آن گاه هر کدام را به اندازه ۲۰ تا   ۳۰سانتی متر عمق دهید. فواصل بین شیارها را حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر تنظیم نمایید. قلمه ها را در گودال های ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری قرار دهید. بهتر است فاصله هر قلمه با قلمه بعدی برابر با ۵ سانتی متر باشد.
شیارهای آماده شده برای کشت درخت انگور
قلمه ها به منظور ریشه زایی حدود یک سال در خزانه نگه داری می شوند. پس از گذشت یک سال در پاییز همان سال یا اوایل سال دوم باید قبل از فعالیت  گیاه، اقدام به جا به جایی مرحله دوم کنید. یعنی قلمه ها را به خزانه دوم منتقل کنید. این قلمه ها حتماً باید ریشه دار شده باشند. در خزانه دوم قلمه ها را با فواصل ۴۵ تا ۵۰ سانتی متری از یکدیگر و در ردیف های با فاصله ۷۵ سانتی متر می کارند. البته اگر میزان رشد قلمه و ریشه به قدر کفایت برای فعالیت های گیاه باشد، انتقال قلمه به خزانه دوم و اجرای این مرحله را حذف و قلمه ها مستقیماً به محل اصلی روانه می گردند. آبیاری در هنگام انتقال قلمه به محل اصلی و یا .خزانه  اهمیت زیادی می یابد.  ضمن اینکه بعد از هر آبیاری باید سله شکنی خاک انجام شود و علف های هرز گیاه نیز وجین گردد
کاشت درخت انگور

 کاشت و پرورش درخت انگور در باغچه

کشت درخت انگور در شرایط اعتدال انجام می گیرد. این شرایط اعتدال در فصل بهار و اوایل تابستان وجود دارد. خاک کشتی درخت انگور باید مغذی باشد و حاصلخیزی لازم را برای درخت مو به همراه داشته باشد. نهال درخت انگور آماده شده باید به گونه ای در خاک کاشته شود که ۵ سانتی متر از نوک جوانه اش از خاک بیرون باشد. در ادامه گودال فراهم شده را با خاک و کود پر سازید. قسمت بالایی نهال کشت شده باید به اندازه یک سانتی متر بریده شود.
برای تثبیت درخت انگور، باید ریشه آن را در خاک با فشردن خاک های اطراف ثابت کنید. بعد از این تثبیت سازی، آبیاری را انجام دهید. این درخت باید همه ساله از کود کافی برخوردار باشد. این کوددهی باید در اطراف ریشه باشد.
با اتمام سرمای بهاره، نهال انگور را از قسمت بالای جوانه سوم برش دهید. بدین شکل هر نهال دارای ۳ جوانه خواهد شد. بعد از رویش کامل در فصل بهار و تابستان، جوانه ای که به ۲۰ سانتی متر رسیده را نگه می دارند و دو جوانه دیگر را از قسمت تحتانی هرس می کنند. در انتهای پاییز، شاخه اصلی با ۶ جوانه رویت می شود. هر کدام از شاخه های دیگر باید فقط دو جوانه داشته باشند. ریتم هرس درخت انگور باید به همین شیوه در هر سال تکرار گردد تا شاخه اصلی به میزان قابل توجهی رشد یابد. نهال خریداری شده باید پیش از کاشت به مدت ۲۴ ساعت در داخل آب باشد.
ریشه دار کردن قلمه انگور در آب
یعنی آب تمام روی نهال را در بر بگیرد. آن گاه نهال را از درون آب خارج کنید و به مدت یک ساعت در هوای آزاد بگذارید. با گذشت یک ساعت نهال را بدون معطلی بکارید.
هرس درخت مو

شرایط آبیاری درخت مو

آبیاری از اقدامات مراقبتی برای کاشت درخت انگور است. در فصول بارندگی نهال را هر دو هفته یک بار آب دهید و در فصول خشک بهتر است آبیاری دو یا سه بار در هفته تکرار گردد.

پرورش انگور

برای ثمردهی مطلوب درخت انگور اقدامات مهمی را در نظر بگیرید.

  • اول اینکه این درخت بعد از سال اول باید هرس گردد. این هرس به رشد و ثمردهی زودتر درخت منجر می شود.

هرس درخت انگور

  • آبیاری به موقع و لازم را برای پرورش درخت انگور انجام دهید.
  • شخم زدن از ارکان مهم برای بسترسازی کاشت درخت انگور است. چون بافت نرمی از خاک را برای درخت ایجاد می کند.
  • درخت انگور را با آفت کش ها از آفات دور سازید.
  • از کود مرغوب برای باردهی انگور استفاده کنید. این کود در مرحله کاشت باید به طور یک دست با خاک مخلوط گردد.

کود دهی به درخت انگور

  • وجین کردن علف های هرز سبب رشد و توسعه ریشه های درخت انگور می گردد.

امیدواریم در ارائه مطلب کاشت درخت انگور موفق بوده باشیم و اطلاعات کافی و جامعی را در این زمینه در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده باشیم. در صورت تمایل بر روی لینک کاشت درخت لیموترش و کاشت و پرورش انبه کلیک نمایید و با نحوه و شرایط کشت آن ها در سایت سبزانه آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *