پرورش گل مناسب در باغچه

انتخاب گل مناسب باغچه در درجه اول به مقاومت گیاه مرتبط می گردد. این گل ها با درجه ای از مقاومت در برابر نوسانات محیط بیرونی تاب می آورند.

گل مناسب باغچه گلی است که توانایی مقاومت در برابر شرایط دمایی متفاوت را دارد. البته این گونه های مقاوم نیز در هر شهر و منطقه ای با توجه به آب و هوای آن جا مختلف هستند. به عنوان مثال یک گونه گیاهی باغچه ای در مناطق جنوبی کشور با نواحی کوهستانی متفاوت خواهد بود.
برای زیبایی پیرامون زندگی خود باغچه آرایی با گل های زینتی ایده ای جذاب و عالی است. همچنین می توانید این گیاهان را علاوه بر جنبه زینتی با انگیزه دارویی نیز کشت کنید. در این صورت می توانید از محصول آن ها نیز بهره مند شوید. با انتخاب گل مناسب باغچه امکان بهره وری از زیبایی و هوای پاک را در محیط زندگی خود ایجاد خواهید کرد.

معرفی انواع گل مناسب باغچه

اختر

از گیاهان مقاوم به آب و هوای گرم و خشک است و ویژگی مناسبی برای کاشت در باغچه دارد. اختر قابلیت ذخیره آب در ریشه های گره ای شکل خود را دارا می باشد. از ماه خرداد به گل می نشیند و در فصل سرد نیز خشک می شود. برای رشد مجدد گیاه در سال آینده باید گره های اختر را در خاک مخفی کرد تا از سرما در امان بمانند. اختر در نوع سبز و قرمز وجود دارد و فضای دلنشینی را در محیط منزل ایجاد خواهد کرد.

اختر

پینه ستوم

مقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی دارد. جزء خانواده گندمیان می باشد.

پینه ستوم

گیاهان برگ نقره ای

برگ نقره ای ها گل مناسب باغچه هستند و تحمل نسبتاً بالایی در برابر کم آبی و گرما دارند. ضمن اینکه برای رشد باید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشند. آرتمیزیا(ترخون ابری یا زینتی نقره ای)، فستوکا از گیاهان برگ نقره ای مناسب برای باغچه هستند. این گیاهان خود اقدام به بذر ریزی می کنند و از این طریق زمینه رشد و گسترش سال بعد را فراهم می کنند.

برگ نقره ای

سدوم

زمان گلدهی آن ماه خرداد است. در مقابل تابش آفتاب به خوبی رشد می کند. گل مناسب باغچه در مناطق گرمسیری و صخره ای است. گلدهی و رشد با آمدن فصل سرما اتمام می یابد و بهار سال بعد شاهد رشد و گلدهی مجدد این گیاه خواهید بود. گل ناز نیز با نمود پوششی برای باغچه گزینه ای مناسب و ایده آل است و در مناطقی چون اهوازو بوشهر پرورش داده می شود.

گل مناسب برای کاشت در باغچه

پامپاس گراس

این گل را بششتر درمحدوده فضای سبز شهری می بینید. علت این انتخاب این است که پامپاس گراس در برابر تابش مستقیم آفتاب و گرمای زیاد مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد اما در برابر سرما حساس است. در فصل بهار(خرداد) دوباره گل می دهد و گل های خشک آن را مشاهده خواهید کرد.

گل مناسب برای فضای باز

آمارانتوس

گونه های مقاوم در برابر برهم خوردن شرایط جوی هستند. ضمن اینکه تنوع زیادی در نوع خود دارند. انواع آمارانتوس در مناطق گرم و خشک کاشته می شوند و با شرایط جوی تطابق دارند. آلترنانترا، آشلانتوس، تاج خروس و … از دسته گیاهانی می باشند که تحمل هوای گرم و خشک مناطق گرمسیر را دارند. دمای پایین مشکلات زیادی را برای این گیاهان به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه گل مناسب برای تراس و بالکن می باشد.

آمارانتوس

رزماری و اسطوخودوس

از گیاهان دارویی و جزء انواع گل مناسب باغچه هستند. در برابر شرایط خشکی و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. رنگ سبز و نقره ای به شکل ترکیبی با یکدیگر عرضه می کنند. این موضوع ما را برای انتخاب این گل ها امیدوار می کند.

رزماری و باغچه

سیب زمینی شیرین یا ایپومیا

در قسمت برگ دارای فرم خاصی است و از گونه های پرطرفدار قلمداد می شود. گل های این گیاه به رنگ آبی و از نوع شیپوری می باشند. به سرما حساسیت زیادی دارند و با شروع سرما رشد و نموش متوقف می گردد. ریشه های این گیاه به شکل غده ای می باشند. در فصل بهار امکان رویش مجدد برای آن ها فراهم خواهد بود.

سیب زمینی شیرین

 گل آلیسوم یا عسلی

این گل را با نام های آلیسوم، مروارید یا عسلی می شناسند. دوران گلدهی آن از اردیبهشت تا آخر فصل پاییز می باشد. این گل ها از نظر اندازه کوچک و به رنگ های متنوعی چون سفید، قرمز و بنفش هستند. برای پرورش گل آلیسوم از بذر استفاده می شود. پرورش این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. ضمن اینکه باید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرد. برای کاشت گل آلیسوم باید از خاک هایی با زهکشی مناسب بهره مند شد.
گل آلیسوم

ناز خرفه ای

شرایط مقاومی از خود در برابر شوری خاک و درجه حرارت بالا نشان می دهد. مهم ترین ویژگی این گل مناسب باغچه این است که در خاک هایی با بافت ضعیف نیز قابلیت پرورش و کاشته شدن دارد. ناز خرفه ای باید هر روز آبیاری شود. ضمن اینکه باید در برابر تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. در کنار این گل امکان کاشت گیاهان دیگری وجود ندارد. ناز خرفه ای پس از یک سال کشت، در سال دوم با وسعت بیشتری در باغچه رشد می کند. چون بذرهای اطراف آن تبدیل به ناز خرفه ای دیگر خواهند شد.

ناز خرفه ای

گل نرگس

مقاومت خوبی در برابر سرما دارد و گل مناسب باغچه است. کاشت گل نرگس در فصل پاییز با پیاز انجام می شود. در فصل بهار گلدهی آن آغاز و به دو رنگ سفید و زرد رویت می شود. برای رشد و پرورش به کود ورمی کمپوست و آبیاری زیاد نیاز دارد.
گل نرگس

گل لادن

یک گل مناسب باغچه است. در نوع رنگارنگ دیده می شود و از نوع بالارونده و پخش شونده می باشد. گاهی برای ایجاد برچین طبیعی وتزیین دیوار از آن ها استفاده می شود. رطوبت مورد استفاده برای گل لادن باید همواره تامین شود. آبیاری آن به شکل منظم انجام می گیرد.
گل مناسب باغچه

ویژگی های گل مناسب باغچه

  • گل های باغچه ای به آبیاری مرتب و منظم نیاز دارند.
  • از نظر نوردهی باید در معرض نور مستیم آفتاب باشند.
  • گیاهان مقاوم به خشکی و گرما هستند.
  • کود دهی هر سال یک بار در مورد آن ها تکرار می شود.
  • از اواخر خرداد تا انتهای پاییز به گل می نشینند.
  • در فصل زمستان میزان آبیاری آن ها کاهش می یابد.
  • خاک مورد استفاده برای این گیاهان باید از نظر زهکشی خوب باشد و شرایط مطلوب برای رشد گیاه را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *