پرورش گل مرجان

گل مرجان از نظر گونه تنوع زیادی دارد و با اشکال مختلفی چون مینیاتوری، ابلق، بزرگ، کوچک و هلندی دیده می شود. تنوع و زیبایی گل مرجان سبب نگه داری آن در محیط های آپارتمانی شده است. در این مطلب روش تکثیر گل مرجان را به شما دوستان علاقه مند آموزش می دهیم. 

گل مرجان برای طی کردن پروسه رشد مانند هر گیاه دیگری نیاز به شرایط مناسب دارد. در صورت موفق بودن تکثیر گل مرجان این گیاه در تمام ایام سال به گل می نشیند. نوع مینیاتوری گل مرجان با گل های ریز دیده می شود. وسعت کمی بیش از یک سانتی متر دارند و در رنگ های مختلف به وجود می آیند. 

نوع دورگه تایلندی گل مرجان با رنگ های مختلفی چون زرد، صورتی، کرم و قرمز دیده می شود. بوته های حاوی گل در این گیاه به صورت جمع ۲ تا ۸ عددی می باشند. اگر شرایط محیطی لازم برای تکثیر گل مرجان برقرار باشد، پوشش گل آن بیشتر خواهد شد. 

تکثیر گل مرجان و نکات مهم پرورش آن

در اسم لاتین آن را با واژه Crown of Thorns(تاج خاردار) می شناسند. این گیاه دارای خار می باشد و از نظر شکل ظاهری و میزان مقاومت شبیه به کاکتوس هاست. شیره داخلی این گیاه سمی است. به همین خاطر در زمان تماس با آن باید دستکش داشت.

آبیاری گل مرجان

نام علمی گل مرجان Euphorbia milii می باشد و گیاهی با ۲۰۰۰ گونه شناخته شده است و از نظر عمر نیز می تواند یک ساله تا چند ساله باشد. به دلیل مقاومت بالا مانند زاموفیلیا همیشه سبز است. مقاومت این گیاه کار نگه داری از گل مرجان را ساده کرده است.

تکثیر گل مرجان در درجه اول به دلیل بافت پر تنوع و زیبا مورد توجه قرار می گیرد. در درجه دوم این شرایط نگه داری است که خودنمایی می کند. شرایط نگه داری از گل مرجان بدون زحمت است و امکان استفاده از آن را در فضاهای بسته و آپارتمانی فراهم می کند.

نگه داری از گیاه مرجان

شرایط محیطی برای پرورش این گل

آبیاری: درجه و گرمی هوا عامل تعیین کننده ای برای آبیاری گل مرجان است. این گل در فصل سرد هر ۲ یا ۳ هفته یک بار آبیاری می گردد. در فصل تابستان نیز خشک شدن سطح خاک تا ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر تعیین کننده زمان آبیاری است. البته این عمق را در آبیاری زمستانه گیاه نیز در نظر بگیرید. چون ممکن است خاک گیاه زودتر از تصور خشک شده باشد.

تکثیر گل مرجان با قلمه

بهتر است گل مرجان با آب ولرم در حد دمای ۲۰ درجه سانتی گراد آبیاری شود.

آب داخل گلدان پس از آبیاری باید خارج شود. در غیر این صورت سبب ایجاد شرایط باتلاقی برای گیاه می شود. اگر آب استفاده شده برای  گل مرجان زیاد باشد، در این صورت مواد مورد نیاز ریشه را از دسترس آن خارج می سازد. آبیاری زیاد گل مرجان منجر به آسیب رسیدن به گیاه به خصوص در دمای ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد می شود.

تکثیر گل مرجان

همزمان با بالا رفتن دمای هوا تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید تا گیاه تشنه نماند. از روش غبار پاشی برای گل مرجان استفاده نکنید. چون باقی ماندن آب بر روی برگ های گل مرجان، ممکن است سبب پیدایش نوعی قارچ به نام سفیدک پودری و بوترتیس شود. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از یک زیر گلدانی استفاده کنید و آن گاه سطح زیر گلدانی را با سنگ های ریز و درشت پر کنید. در ادامه گلدان را بر روی این قلوه سنگ ها قرار دهید.

کاشت گل مرجان با بذر

زیر گلدانی را تا نیمه از آب پر سازید. البته توجه داشته باشید که گلدان از ناحیه کف در مجاورت آب قرار نگیرد. حالا همزمان با تبخیر آب داخل زیر گلدانی، رطوبت خوبی نیز نصیب گیاه گل مرجان می شود.

نوردهی: بیشتر گیاهان مقاوم مانند گل پریوش آفتاب پسند هستند. البته این موضوع باید در روزهای گرم به شکل متعادل برقرار شود. در زمان کمتر بودن دما می توان از نور مستقیم در ساعات بیشتری بهره برد. در فصول گرم باید حداقل ۶ ساعت نور مستقیم را در اختیار گیاه قرار داد. نوردهی در تکثیر گل مرجان بسیار حائز اهمیت است. در صورت کمبود نور، این گیاه به مرحله گلدهی نمی رسد یا دچار تغییر رنگ و ریزش برگ ها می شود.

وضعیت نور گل مرجان

تامین نور درشب با لامپ های نورانی سبب تشکیل خار زیاد در گل مرجان و گلدهی نامطلوب آن می شود.

دما: برای رشد به دمای بین ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتی گراد نیاز دارد و متمایل به هوای گرم است. البته طیف دمایی قابل تحمل برای گل مرجان بین ۴ الی ۴۰ درجه سانتی گراد است. دمای بالاتر، گلدهی گیاه را کاهش می دهد.

در هنگام بعدازظهر بهتر است گل مرجان را در سایه قرار دهید. برگ های گل مرجان در دمای پایین می ریزد. اگر دمای اتاق ۱۰ درجه سانتی گراد است، آن را به محیط گرم تری ببرید. گلدهی گل مرجان در دماهای یکسان کم می شود. بنابراین با تغییر فصل، باید در شرایط محیطی تغییر ایجاد شود.

خاک: برای رشد گل مرجان خاکی با زهکشی مناسب انتخاب کنید. بهتر است این ترکیب از خاک برگ، شن و خاک باغچه به اندازه مساوی باشد. ضمن اینکه مقداری از ورمی کمپوست، شن درشت و کوکوپیت را به این ترکیب اضافه کنید.

گل مرجان و شرایط رشد آن

کود دهی: برای گلدهی گل مرجان و رشد آن نیاز به فسفر و نیتروژن است اما اگر در استفاده از کود به شکل افراطی عمل کنید، در این صورت نتیجه معکوس خواهید دید. از فصل بهار تا پاییز زمان مناسبی برای کود دهی است. این کود دهی باید هر دو هفته یک بار انجام شود. فرمول در نظر گرفته شده به شکل ۵-۱۰-۵ می باشد. برای تعویض خاک گلدان فصل تابستان اقدام کنید.

قلمه زدن گل مرجان

برای تکثیر گل مرجان فصل بهار و تابستان دست به کار شوید. از نواحی انتهای گل مرجان ساقه هایی به طول ۷ تا ۱۰ سانتی متر انتخاب و بعد از جداسازی، قلمه ها را در آب بگذارید. این کار به دلیل قطع شدن جریان شیره  سفید رنگ گل مرجان انجام می گیرد.

در ادامه قلمه های آماده شده را به مدت ۳ یا ۴ روز در یک محیط مناسب و خشک قرار دهید. ضمن اینکه این محیط باید از نور مستقیم خورشید به دور باشد. البته در روش دیگر نیز بعد از قطع ساقه ها، آن ها را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند. این کار نیز به منزله قطع جریان شیره گیاه انجام می گیرد. در ادامه قلمه ها را در مکانی نسبتاً مناسب و خشک می گذارند. این محیط به دور از تابش مستقیم خورشید است. بعد از خشک شدن رطوبت گیاه، کاشت گل مرجان را شروع کنید. قلمه را در مخلوطی از پرلایت و شن قرار دهید. این ترکیب باید کمی رطوبت داشته باشد.

خاک مناسب برای کاشت گل مرجان

گلدان را در یک محیط با نور کافی و به دور از نور مستقیم بگذارید. دمای محیط قلمه باید برابر با ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. معمولاً قلمه ها بعد از ۲ ماه ریشه زایی خود را تکمیل می کنند.

تکثیر گل مرجان با بذر

اگر تکثیر گل مرجان را با بذر امتحان می کنید، از خاک کوکوپیت استفاده کنید. این خاک قابلیت نگه داری و حفظ رطوبت را در خود دارد. به همین خاطر برای جوانه زنی بذر گل مرجان استفاده می شود. این خاک  قادر به در اختیار گذاشتن مواد غذایی لازم برای گل مرجان نیست. در نتیجه با آغاز رشد جوانه ها، باید محیط مناسب با خاک غنی را برای آن ها انتخاب کرد.

گلدانی را با کوکوپیت آماده و در آن ۳ یا ۴ عدد بذر گل مرجان در فاصله ۲ الی ۳ سانتی متری از هم بکارید. بعد از کاشتن مقداری خاک کوکوپیت را بر روی بذرها بریزید. آب دهی را به شکل ملایم انجام دهید. در ادامه،  برای تکثیر مرجان یک نایلون بر روی بذرها بکشید. این موضوع مانع از هدر رفت رطوبت می شود.

هرس کردن گل مرجان

بعد از رویت جوانه ها، پلاستیک را برداشته و زمانی که جوانه های گل مرجان به ارتفاع ۵ تا ۸ سانتی متری رسیدند، آن ها را در خاک مقوی جای گذاری نمایید. برای رویش جوانه های گل مرجان به دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نیاز هست.

۵ تا ۸ ماه زمان برای رویش جوانه تا به گل نشینی گیاه لازم است. شما می توانید این بذرها را در ماسه بادی یا شن مرطوب در فصل بهار بکارید.

قلمه زدن گل مرجان

هرس گل مرجان

گل مرجان در مراحل رشد نیاز به هرس کردن دارد. برای هرس از سال سوم به بعد اقدام کنید. این گیاه به آرامی رشد می کند. به همین خاطر بعد از چند سال از رشد نیاز به هرس دارد. هرس سبب رشد بهتر گل مرجان می شود. با هرس قسمت های خشک شده گیاه نیز حذف می شود و ظواهر گیاه بهتر خواهد شد.

شرایط رشد گل مرجان

برای هرس از شاخه های قدیمی شروع کنید و آن ها را تا نیمه ببرید. هرس در قسمت مرکز را باید از محل نزدیک به سطح خاک شروع کنید. هرس گل مرجان را باید هر ۲ تا ۳ سال تکرار نمود.

 نکات مهم در تکثیر گل مرجان

اگر گل مرجان گل نمی دهد، عواملی چون نور و دما را بررسی کنید. این گیاه در محیط کم نور با دمای پایین امکان گلدهی ندارد.

گل مرجان و پرورش آن

اگر برگ ها از ناحیه انتهایی گیاه زرد می شوند و می ریزند، نگران نباشید. این موضوع کاملاً عادی است و در ارتباط با کمبود مواد غذایی گیاه به وقوع می پیوندد. برگ های پوسیده را از نواحی اطراف گیاه و روی خاک جمع آوری کنید تا فرصت لازم برای رشد و تکثیر آفات فراهم نیاید.

اگر تمایل به نگه داری گل های زینتی در محیط منزل دارید، تکثیر گل مرجان را انتخاب کنید. در این صورت به سادگی می توانید از آن مراقبت کنید و محیط منزل را نیز زیبا سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *