تکثیر کوردیلین

قبل از آشنایی با قلمه زدن کوردیلین ابتدا با این گیاه آشنا شوید. کوردیلین در تنوع خود گونه های خاصی را دارا می باشد. بعضی از این گونه ها تا ارتفاع ۲۰ متر نیز می رسند. 

هر چند این گیاه متعلق به مناطقی از جزایر اقیانوسی هند، جنوب شرق آسیا و شمال شرقی استرالیا می باشد اما اکنون قلمه زدن کوردیلین پای این گیاه را به داخل فضای آپارتمان نیز باز کرده است. کوردیلین در داخل گلدان به رشد ۴ متر می رسد. تکثیر گیاه کوردیلین به خاطر رنگ برگ های زیبای گیاه مورد توجه قرار می گیرد. این گیاه در زمان برقراری شرایط مطلوب به ارتفاع ۲۰ متر نیز می رسد. این ویژگی در زادگاه بومی گیاه به تحقق می رسد.

برگ های کوردیلین با رنگ های ارغوانی، قرمز و صورتی نمایان می شوند. این گیاه مانند دراسنا رگه هایی از رنگ سبز را در خود دارد. شکل برگ های کوردیلین به شکل شمشیری و کشیده می باشد. گل های معطری دارد و این گل ها در نمونه های قرمز یا زرد رویت می شوند. از این گل ها میوه هایی با رنگ قرمز نتیجه می شود.

هرس کوردیلین

کاربرد درمانی دارد و در زادگاه خود به عنوان داروی موثر یا غذای خوراکی استفاده می شود. این گیاه دارای نشاسته است و به همین خاطر به عنوان غذای مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد. مناطق پر باران برای نگه داری و رشد کوردیلین مدنظر هستند که شرایط رشد مطلوب آن را فراهم می کنند.

نحوه مراقبت و تکثیر کوردیلین

نور

برای رشد مطلوب در محدوده نیم سایه بهتر عمل می کند. البته کوردیلین در مناطق پر نور نیز رشد خوبی دارد. دمای بالا در این تابش مستقیم ممکن است سبب سوزانده شدن برگ های این گیاه گردد. نور مستقیم ۲ تا ۳ ساعت برای گیاه در دمای معتدل مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه این نور مستقیم رنگ قرمز گیاه را ثابت می سازد. کمبود نور مشکلاتی چون نابودی رنگ گیاه کوردیلین را به وجود می آورد.

قلمه زدن کوردیلین

خاک

برای قلمه زدن گل کوردیلین از خاکی با زهکشی عالی بهره مند شوید. این موضوع سبب می گردد که حالت باتلاقی برای گیاه ایجاد نگردد. برای تهیه خاک گیاه از پرلایت، پیت ماس و کوکوپیت یا شن بهره مند شوید. هر دو سال یک بار باید تعویض گلدان را در مورد آن انجام دهید. زمانی که گیاه با برگ های کوچک دیده می شود، وقت تعویض خاک گلدان است. در این هنگام می توانید مواد مغذی لازم را در اختیار گیاه بگذارید.

کاشت کوردیلین

برای کود دهی بازه زمانی اردیبهشت تا پاییز را در نظر بگیرید. بهتر است در این مدت، هر دو هفته یک بار از سه گرم کود ۱۰-۱۰-۱۰ در یک لیتر آب استفاده نمایید. در این صورت نیاز گیاه به کود را فراهم نموده اید.

کود دهی به کوردیلین

دما

دمای مناسب برای رشد گیاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است. دماهای زیر ۱۳ درجه سانتی گراد پوسیدگی را برای کوردیلین به وجود می آورد. در دماهای پایین شاهد ریزش برگ ها هستیم. این سرما در نهایت نابودی گیاه کوردیلین را به همراه خواهد داشت.

تکثیر کوردیلین

گرمای بیش از اندازه نیز گیاه را دچار سوختگی می نماید. اگر چه این گیاه به تابش مستقیم نور خورشید نیازمند است اما باید این تابش به اندازه ۲ تا ۳ ساعت باشد و از این حد تجاوز نکند. در غیر این صورت نتیجه معکوس را برای گیاه به دنبال خواهد داشت.

آبیاری

آبیاری گیاه کوردیلین را به گونه ای تنظیم کنید که هیچ گاه شاهد خشک شدن خاک آن نباشید. اگر این گیاه بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرد، طبیعی است که به آبیاری بیشتری نیز نیاز دارد. هوای خشک اطراف گیاه پیامد مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. برای جبران این خشکی از غبار پاشی استفاده کنید. برای تامین رطوبت گیاه از روش زیر گلدانی بهره مند شوید. یک تکه سنگ مناسب را برای استقرار گلدان انتخاب و گلدان را بر روی آن قرار دهید. در زیر گلدانی آب بریزید. با تبخیر شدن آب درون زیر گلدانی، رطوبت لازم در اختیار گیاه قرار می گیرد.

قلمه زدن کوردیلین

آب کلردار برای استفاده در آبیاری گیاه نامناسب بوده، لذا باید این آب را در هوای آزاد بگذارید تا کلر آن از بین برود و با محیط همدما شود. در غیر این صورت موجب قهوه ای شدن ناحیه داخلی برگ گیاه می شود. برای آبیاری به صورت منظم عمل کنید. چون آبیاری بیش از حد معمول نیز ریزش برگ ها را به دنبال خواهد داشت.

تکثیر و قلمه زدن کوردیلین

برای تکثیر کوردیلین روش های مختلفی وجود دارد. برای ازدیاد این گیاه می توانید مانند تکثیر هاورتیا از ریزوم پاجوش بهره مند شوید. این پاجوش ها را از گیاه اصلی مجزا کنید و در زمان مناسبی کاشت را انجام دهید. بهتر است برای مجزا سازی پاجوش ها اوایل بهار یا اواخر زمستان را مدنظر داشته باشید.

خاک مناسب برای کوردیلین

برای مجزا سازی پاجوش ها چاره ای به جز بیرون آوردن گیاه از خاک نیست. این جدا سازی را با چاقوهای تیز امتحان کنید.

در تکثیر کوردیلین, بهتر است از ساقه های میانی گیاه بهره مند شوید. برای اندازه قلمه از ساقه های میانی، طول ۵ تا ۷ سانتی متری را در نظر بگیرید. برای جدا کردن این قلمه ها، نواحی گره ها(قسمت زیر رویش برگ) را انتخاب کنید. اگر از قسمت های بالایی گیاه برای قلمه زدن کوردیلین استفاده می کنید، طول قلمه ها را برابر با ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر در نظر داشته باشید.

قلمه زدن کوردیلین

این قلمه ها در صورت کوتاه بودن و جدا شدن از قسمت های میانی گیاه، قابلیت کاشت در خاک را به شکل افقی دارند. این کاشت به اندازه ای است که نیمی از گیاه بیرون از خاک باقی می ماند. بستر انتخابی برای گذاشتن این قلمه ها باید مرطوب باشد. این قلمه ها را در آب نگذارید. چون قلمه زدن کوردیلین برای ریشه دار شدن به اکسیژن کافی و تهویه مطلوب نیازمند می باشد. قلمه هایی که در خاک ریشه دار می شوند، در زمان انتقال به جایگاه اصلی رشد بهتری را نسبت به قلمه هایی که در آب ریشه دار شده اند، ارائه می دهند.

ریشه دار شدن کوردیلین

بعد از کاشت قلمه ها، آن ها را در ناحیه ای با نور کم و غیر مستقیم، گرم و رطوبتی بگذارید. قلمه های برگ دار، رطوبت زیادی را از راه تبخیر از دست می دهند. بنابراین برای جبران این کم آبی، باید رطوبت رسانی را به گیاه در نظر داشته باشید. ساقه آتی گیاه کاشته شده را با میزان بیرون ماندن قلمه از خاک تعیین می کنید. به گونه ای که قلمه هایی که بیشتر از خاک بیرون زده اند، ساقه طویل تری خواهند داشت. قلمه های کوتاه نیز در هنگام رشد پرتر، متراکم و کوتاه قد خواهند بود.

برای قرار دادن قلمه کوردیلین، حداقل یکی از جوانه ها باید روی خاک قرار بگیرد. قلمه های تهیه شده به دو شکل عمودی و افقی در خاک مستقر می شوند. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در سایت سبزانه در زمینه قلمه زدن کوردیلین مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *