شرایط رشد و پرورش نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار به دلیل شکل متفاوت خود برای زیبایی فضای منزل مورد توجه قرار می گیرد. نگه داری نخل ماداگاسکار با گونه های معروف در بیشتر نقاط دنیا امکان پذیر است. این گیاه دارای تیغه های بلند و ظاهری جذاب می باشد. 

نخل ماداگاسکار به علت شکل ظاهری نخل خوانده می شود. این گیاه یک نخل نیست و نام علمی آن Pachypodium می باشد. نگه داری نخل ماداگاسکار در گونه های رایج بیشتر توصیه می شود. چون این گونه ها شرایط خاصی برای رشد و حیات ندارند و به همین خاطر در بیشتر مکان ها امکان حیات می یابند.

دو گونه نخل ماداگاسکار معروف هستند و آن دو گونه  pachypodium geayi و  Pachypodium lamerei می باشند. تیغه های آن تا ارتفاع ۶ سانتی متر رشد دارند. این گیاه گل های سفید رنگی می دهد که این گل ها در ابتدای فصل بهار دیده می شوند.

نگه داری نخل ماداگاسکار

برگ های نخل ماداگاسکار مانند بیشتر گیاهان در پاییز و زمستان تغییر رنگ داده و متمایل به زرد می شوند. این تغییر رنگ خزان ماداگاسکار را نشان می دهد. برگ ها با تغییر رنگ می ریزند. نگران نباشید. این دوره برای باروری و رشد ماداگاسکار در سال آینده اهمیت زیادی دارد. نگه داری نخل ماداگاسکار به این استراحت نیاز خواهد داشت.

زمانی که تمام امکانات برای نگه داری و پرورش در اختیار ماداگاسکار قرار بگیرد تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر نیز دیده می شود. رشد خوب و به اندازه ماداگاسکار با دیدن جوانه های گل مشهود می شود. اگر با رشد نخل ماداگاسکار شاهد جوانه های گل باشید، یعنی شرایط برای پرورش آن کاملاً برقرار و کافی بوده است.

شرایط نگه داری نخل ماداگاسکار

آبیاری

از تیغه های بلند نخل ماداگاسکار کاملاً مشخص است که نسبت به خشکی و کم آبی مقاومت دارد. ضمن اینکه آبیاری بیش از اندازه سبب حمله آفات و پوسیدگی ریشه ماداگاسکار خواهد شد. البته اگر گیاه را بیش از آستانه تحملش تشنه نگه داریم، برگ هایش چروکیده و ساقه ها کم خواهند شد. ضمن اینکه پس از مدتی برگ ها خواهند ریخت.

بذر انتخابی نخل ماداگاسکار

برای پی بردن به زمان آبیاری، سطح خاک را بررسی کنید. اگر سطح خاک ماداگاسکار خشک شده بود، اینک زمان آبیاری فرا رسیده و این زمان به طور تقریبی برابر با ۷ تا ۱۰ روز می باشد. آبیاری در فصل زمستان با فاصله زمانی بیشتری انجام می شود. این آبیاری را در فصل زمستان به گونه ای انجام دهید که خاک به کلی خشک شده باشد.

البته بیشتر افراد از آب مقطر برای آبیاری استفاده می کنند. در فصول گرم می توانید از غبار پاشی برگ ها بهره مند شوید. این غبار پاشی باید هر روز سه یا چهار مرتبه انجام گیرد.

نور

 مانند کاشت گل پریوش نور پسند می باشد و برای رشد به ۶ ساعت نور مستقیم نیاز دارد. اگر شرایط برای ایجاد نور مستقیم در نگه داری نخل ماداگاسکار وجود ندارد، بهتر است آن را در کنار پنجره ای پرنور بگذارید تا از نور بیشترین بهره را ببرد. با تامین نور لازم برای پرورش نخل ماداگاسکار، رشد قابل توجهی از آن مشاهده خواهید کرد.

جوانه های انتهایی نخل ماداگاسکار

دما

بعضی از گونه های نخل ماداگاسکار قادر به تحمل دمای زیر صفر درجه می باشند اما به طور کلی سرمای زیاد برای این گیاه مناسب نیست. بنابراین تا حد ممکن دما را بالای ۱۰ درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه مانند کاشت رازیانه به سرما حساس است. پایین بودن دما باعث کدر شدن برگ ها و پژمردگی آن ها خواهد شد. ساقه ها پوسیده می شوند و برگ ها می ریزند. اگر می خواهید گلدان نخل ماداگاسکار را به خارج از محیط داخلی منزل منتقل کنید، این انتقال را زمانی انجام دهید که دما به بیش از ۲۱ درجه سانتی گراد رسیده باشد. البته بازه دمایی مورد قبول برای نگه داری نخل ماداگاسکار برابر با ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد اما بهترین دما برای رشد این گیاه حدود ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است. دمای بالا باعث سوختگی ساقه و برگ های گیاه خواهد شد.

شرایط نگه داری نخل ماداگاسکار

خاک

خاک مناسب برای نگهداری نخل ماداگاسکار خاکی است که از نظر زهکشی مطلوب باشد. این موضوع از پوسیدگی گیاه ممانعت می کند. قسمت انتهایی گلدان را با سنگریزه درشت پر کنید. این قسمت باید در حد ۳ تا ۵ سانتی متر از گلدان را پوشش دهد. با این پوشش سنگریزه درشت امکان یک زهکشی فوق العاده را در خاک فراهم خواهید کرد. برای تهیه خاک گلدان نخل ماداگاسکار می توانید از ترکیب ۱۰ درصد ورمی کمپوست، ۳۰ درصد پیت ماس و ۶۰ درصد ماسه بهره مند شوید.

خاک مناسب برای کاشت ماداگاسکار

کوددهی

برای رشد بهتر نخل ماداگاسکار از دو نوبت کوددهی در ابتدای بهار و ابتدای تابستان بهره مند شوید. برای بهره مندی از کود بهتر است نمونه های کود آپارتمانی را با نصف غلظت در نظر بگیرید. بیشتر شدن کوددهی سبب سوختگی حاشیه برگ و نابودی آن می شود. این موضوع ابتدا در برگ های پیر نخل دیده می شود. برای تعویض گلدان هر ۲ یا سه سال یک بار اقدام کنید.

شرایط آبیاری نخل ماداگاسکار

اگر رشد گیاه کم باشد، احتمالاً بعد از سه سال نیز نیاز به تعویض گلدان ندارید اما اگر نخل ماداگاسکار رشد قابل توجهی داشته باشد، باید این تعویض خاک را به طور سالانه و در حد امکان قرین با اواخر زمستان و ابتدای بهار انجام داد.

پرورش نخل ماداگاسکار

برای کاشت نخل ماداگاسکار از بذر استفاده می شود. ابتدا خاک پیت ماس ضدعفونی شده با قارچ سم کش را درون یک ظرف مناسب انباشته سازید. این انباشتگی باید در حد ۵ تا ۱۰ سانتی متر باشد. آن گاه بذرهای گیاه را به شکل افقی بر روی خاک بگذارید. اجازه دهید بذرها بدون پوشش روی خاک باقی بمانند (روی آن ها خاک نریزید). بر روی بذرها با اسپری آب پاشی نمایید و درب ظرف را ببندید. بدین وسیله رطوبت داخلی ظرف هدر نخواهد رفت.

بذر نخل ماداگاسکار

نگه داری نخل ماداگاسکار با نور مناسب

ظرف باید در نور مناسب قرار داشته باشد. ضمن اینکه دمای در نظر گرفته شده برای این جوانه زنی برابر با ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. خاک این گیاه باید رطوبت لازم را در خود داشته باشد. به همین خاطر باید با اسپری آب مدام از افت رطوبت جلوگیری کرد. سم پاشی خاک را با مانکوزب یا قارچ کش هر ۱۰ تا ۱۲ روز انجام دهید.

روش های تکثیر برای نخل ماداگاسکار

تکثیر نخل ماداگاسکار با جوانه ها

در قسمت انتهایی ساقه ماداگاسکار جوانه هایی رویت می شوند. امکان تکثیر نخل ماداگاسکار با همین جوانه ها وجود دارد. این جوانه ها را در فصل تابستان جدا کنید تا نتیجه ریشه زایی آن ها بهتر باشد. گیاهان جوان ترشح بالایی دارند و این ترشح از ریشه زایی ممانعت می کند. برای حل این مشکل بهتر است جوانه را به مدت ۴ تا ۸ روز در روزنامه قرار دهید و در مکان خشکی بگذارید.

روش کاشت جوانه نخل ماداگاسکار

دمای نگه داری این جوانه ها در روزنامه باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. با این اتفاق ترشح جوانه ها به اتمام می رسد و آماده کشت می شوند. بعد از کاشت نخل ماداگاسکار، باید کمی آب به آن داد. دمای نگه داری نخل ماداگاسکار در وضعیت جوانه ها نیز حدود ۲۰ درجه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *