علت زرد شدن کاکتوس

به طور کلی کاکتوس ها گیاهانی هستند که به راحتی در محیط منزل نگه داری می شوند و نیاز به شرایط خاص ندارند اما گاهی در اثر عدم رعایت بعضی از اصول، شاهد زرد شدن آن ها هستیم. زرد شدن کاکتوس علت های مختلف دارد.

زرد شدن کاکتوس یا تغییر رنگ در آن ها به عوامل مختلفی مربوط می گردد. قبل از هر چیزی باید علت این تغییر رنگ را بدانیم و سپس برای درمان گیاه اقدام کنیم. اگر چه گیاه کاکتوس گیاهی مقاوم است و در شرایط سخت دوام می آورد اما مانند تمام گیاهان در برقراری شرایط حیاتش نیاز به هماهنگی و تعادل دارد.

با دیدن کاکتوس زرد شده شک نداشته باشید که تعادل محیط زندگی کاکتوس به هم ریخته  یا اینکه دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی ریشه شده است. پوسیدگی ریشه نیز به دلیل کمبود یا زیاده روی در بعضی عناصر اتفاق می افتد. اگر با عوامل زرد شدن کاکتوس آشنایی داشته باشیم، می توانیم علت این تغییر رنگ را زودتر متوجه شویم و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

زرد شدن کاکتوس

دلایل زرد شدن کاکتوس

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین همواره بر روی عناصر محیطی کاکتوس متمرکز شوید. اگر برای برقراری شرایط نگه داری از کاکتوس زمان و حوصله زیادی صرف کنید، کمتر شاهد تغییر رنگ کاکتوس می باشید.

اولین نکته در مراقبت از کاکتوس ها این است که نمونه تازه خریداری شده را به محض ورود در جمع کاکتوس ها داخل نکنید. ممکن است این کاکتوس دارای بیماری و آفات مختلف باشد. بنابراین به محض ورود می تواند سایر کاکتوس ها را آلوده سازد. در این صورت مهار و کنترل بیماری و آفات بسیار سخت خواهد شد.

از بین بردن آفات در کاکتوس

برای این کاکتوس تازه وارد از یک خاک نرم با زهکشی مناسب استفاده کنید. در نگه داری از کاکتوس ها همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که آبیاری کم بهتر از آبیاری افراطی است. چون تقریباً تمام کاکتوس ها در برابر خشکی و کم آبی مقاوم هستند اما هیچ کدام از آن ها شرایط آبیاری بیش از اندازه را تحمل نخواهند کرد. این موضوع در مورد نگه داری و تکثیر ساکولنت نیز صدق می کند.

پوسیدگی ریشه

زمانی که زرد شدن کاکتوس از قسمت طوقه شروع می شود، احتمالاً با پوسیدگی ریشه رو به رو هستید. منظور از طوقه همان پایه گیاه یا قسمتی که در بالای سطح خاک قرار دارد، می باشد. کاکتوسی که از ریشه درگیر شده، سخت درمان می شود. ضمن اینکه باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کرد. در واقع در چنین شرایطی کاکتوس از محیط داخل آسیب دیده و خیلی زود پژمرده خواهد شد. زمانی که ریشه پوسیده می شود تا بروز نشانه های آن در گیاه متوجه پوسیدگی نخواهیم شد. این موضوع سبب پیشرفت بیماری گیاه می شود و گاهی درمان را غیر ممکن می سازد. ابتدا گیاه را از نظر وضعیت پوسیدگی ریشه بررسی کنید و بیینید که ریشه چه قدر دچار پوسیدگی شده است. در این زمان آب دادن به گیاه را قطع کنید. کاکتوس را از گلدان خارج نمایید و تمام خاک آن را بیرون بریزید.

زرد شدن کاکتوس

در نهایت گلدان را با خاک قابل زهکشی پر سازید. حالا باید کمتر از قبل گیاه را آبیاری کنید. ضمن اینکه نور بیشتری در اختیارش قرار دهید. توجه داشته باشید پوسیدگی ریشه کاکتوس به دلیل آب دادن زیاد رخ می دهد.

زمانی که پوسیدگی به کل ریشه سرایت کرده باشد، نشانه های آن بر گیاه روی خاک نیز نمود می یابد. در این صورت شانس زیادی برای حفظ کاکتوس وجود ندارد. البته هنوز هم امکان بازگشت کاکتوس به زندگی وجود دارد. در چنین شرایطی زرد شدن گیاه کاکتوس حتمی است.

احتمالاً سطح روی خاک نیز تا حد زیادی در گیر شده است. در این صورت باید از قسمت های زرد شده کاکتوس صرف نظر کنید. برای نجات گیاه کاکتوس فقط روی قسمت سبز آن حساب کنید. گیاه را از گلدان بیرون آورید. اطراف ریشه را از خاک خالی نمایید. ریشه های پوسیده به راحتی از گیاه قابل حذف شدن هستند. برای این کار از یک کاتر یا چاقوی تیز استریل شده استفاده نمایید.

قطع ریشه های پوسیده کاکتوس

چاقو یا کاتر را با الکل استریل کنید. همچنین می توانید از آب گرم و صابون برای شستشوی آن بهره مند شوید. آن گاه از یک دستمال تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید. این برش باید تا رسیدن به نواحی سبز کاکتوس ادامه یابد. یعنی بعد از این قسمت باید اثری از زرد شدن کاکتوس و پوسیدگی آن وجود نداشته باشد.

زرد شدن کاکتوس

گاهی این پوسیدگی ها به شکل عرضی رخ می دهند و در سطح قابل مشاهده نیستند. بعد از هر برش، مجدداً چاقو را استریل نمایید. البته ناحیه سبز و سالم کاکتوس نیز باید با محلول قارچ کش استریل گردد یا می توان برای پاکسازی آن از پودر سولفور بهره مند شد. این پودر را بر روی گیاه سبز بریزید. با این عمل گیاه استریل می شود. بعد از استریل کردن گیاه، آن را به مدت چند روز به دور از نور بر روی یک دستمال تمیز بگذارید. این کار برای بستن زخم های کاکتوس انجام می شود. در اصطلاح به آن پینه می گویند.

بعد از پینه بستن محل برش، کاکتوس را در گلدانی با خاک ضدعفونی شده بگذارید. این خاک باید از نظر زهکشی مانند کاکتوس اپونتیا در وضعیتی عالی قرار داشته باشد. بعد از کاشت کاکتوس تا چند روز از آبیاری آن اجتناب کنید. این آبیاری باید به میزان کم باشد.

خاک مناسب برای کاکتوس

زمان آبیاری کاکتوس

فاصله بین زمان آب دادن گیاه را بیشتر کنید. در روزهای نخست کاشت، کاکتوس را در محیط کم نور بگذارید و کم کم آن را به مکانی پرنورتر انتقال دهید.

نگهداری از کاکتوس ها

سپرداران

یک نوع آفت کوچک با رنگ قهوه ای است که باعث زرد شدن کاکتوس می شود. این حشرات با نقاط کوچک و تیره ای بر روی کاکتوس پیدا می شوند. سپرداران دارای سپری سخت به رنگ قهوه ای هستند. شیره گیاه را می خورند و این گونه کاکتوس را ضعیف می کنند. یکی از دلایل زرد شدن کاکتوس وجود این آفت در گیاه است. شما می توانید برای برداشت این حشرات از روی کاکتوس از آب بهره مند شوید. ضمن اینکه می توانید بافت کاکتوس را با مخلوط ناچیزی از آب و شوینده شست و شو دهید.

برای جلوگیری از زرد شدن کاکتوس بهتر است آن را ضدعفونی نمایید. همچنین می توانید بدنه کاکتوس را با یک پنیه آغشته به الکل پاکسازی و استریل کنید. روغن باغبانی را نیز می توان به جای الکل استفاده کرد. این روغن باعث خفگی سپرداران می شود و آن ها را از بین می برد. اگر میزان آلودگی کاکتوس بسیار زیاد است، بهتر است آن را با آفت کش ها درمان کنید. مالاتیون از سم کش های مناسب در این زمینه می باشد. البته بهتر است از روش های دیگر برای نابودی آفات استفاده کرد.

زرد رنگ شدن کاکتوس
زرد شدن گیاه کاکتوس در بیشتر موارد به دلیل آبیاری زیاد، خاک پر املاح و  پیر شدن گیاه رخ می دهد.

دلایل تغییر رنگ در کاکتوس

کنه ها از دیگر آفات کاکتوس می باشند که در صورت حمله به گیاه باعث تشکیل لکه های قهوه ای تیره بر روی گیاه می شوند. از نشانه های وجود این آفت، تشکیل تار بر روی کاکتوس است. این کنه بافت کاکتوس را از بین می برد. برای درمان این آفت، کاکتوس را از بالا آب بدهید. به نحوی که شسته شود. اگر آفت ها بسیار زیاد بودند، می توانید از سموم بهره مند شوید.

شستن کاکتوس برای مبارزه با آفات

بالا رفتن سن گیاه، زرد شدن را به دنبال دارد و کاکتوس در قسمت روی خاک قهوه ای یا زرد رنگ می شود و خیلی نرم و سسست خواهد شد.

آفتاب سوختگی نیز باعث تغییر رنگ کاکتوس می شود. در این وضعیت زخم های قهوه ای و سخت روی گیاه بروز می کنند. این آسیب برطرف نمی گردد. در این حالت باید کاکتوس را به محیطی کم نور تر منتقل کرد. توجه داشته باشید زرد شدن کاکتوس نشانه نوردهی زیاد نیست. بلکه نور زیاد در کاکتوس خود را با رنگ قهوه ای نمایان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *