پرورش گل عنکبوتی در منزل

گل عنکبوتی یک گیاه تصفیه کننده برای محیط و هوای اطراف می باشد. این ویژگی سبب اشتیاق به کاشت گل عنکبوتی در محیط منزل می شود. در ادامه شما را با روش تکثیر و نگهداری گل عنکبوتی آشنا می کنیم.

گل عنکبوتی را با نام  برگ گندمی نیز می شناسند. نام علمی این گیاه Chlorophytum comosu می باشد و به خانواده Liliaceae تعلق دارد. از گیاهان همیشه سبز گلخانه به حساب می آید و تنوع گونه دارد. نگهداری گل عنکبوتی در آپارتمان ها گزینه مناسبی می باشد. 

گل برگ گندمی حدود ۲۱۵ گونه متنوع دارد. گیاهی ارزان قیمت است و از نظر رشد سرعت قابل توجهی دارد. با قدرت تصفیه کنندگی بسیاری از عناصر ناهنجار محیط مانند زایلن، فرمالدئید، بنرن و مونوکسید کربن را برطرف می سازد. گل عنکبوتی با شرایط محیط آپارتمانی تطبیق دارد. به همین خاطر در محیط های بسته اداری نگه داری می شود.

شرایط پرورش و نگهداری گل عنکبوتی

خاک

گل عنکبوتی در خاک های متفاوتی کاشته می شود. بنابراین وجود عنصر خاک برای نگهداری گل عنکبوتی خیلی مهم نیست و قابل چشم پوشی می باشد. تنها چیزی که در مورد خاک برگ گندمی اهمیت دارد، این است که از نظر زهکشی تامین کننده و مناسب باشد. خاک لومی بهترین گزینه برای کاشت این گیاه است. برای تامین زهکشی بالای خاک بهتر است در این خاک از شن استفاده شود. همچنین می توانید برای تهیه خاک این گیاه از مخلوط ۵۰ درصد خاک باغچه و ۵۰ درصد ماسه بهره مند شوید. خاک مناسب برای رشد گل عنکبوتی باید از نوع قلیایی باشد.

آبیاری

گل عنکبوتی برای پرورش یافتن به آبیاری متوسط نیاز دارد. آبیاری در فصل گرم بیشتر و در فصل های مرطوب به هفته ای یک بار تنزل می یابد. در فصول گرم باید بر روی برگ های گیاه عمل غبارپاشی را انجام داد. در این صورت رطوبت لازم برای گیاه فراهم خواهد شد. آب دادن به گل عنکبوتی باید با فاصله زمانی مشخص و پس از رویت خشک شدن سطح خاک گلدان انجام گیرد.

غبار پاشی گل گندمی

دما

بهترین دما برای پرورش گل عنکبوتی دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. سرما برای گل عنکبوتی بسیار آزاردهنده است و مرگ گیاه در دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد اتفاق می افتد.

دمای مناسب برای نگهداری گل عنکبوتی

نور

نور خورشید برای این گیاه  مانند تکثیر برگ انجیری باید به شکل غیر مستقیم و فیلتر شده باشد. این گیاه برای پرورش به نور کم تا متوسط نیاز دارد. پنجره های جنوبی آپارتمان ها گزینه خوبی برای نگهداری گل عنکبوتی می باشند. چون نور خورشید را به شکل غیر مستقیم عرضه می کنند. توجه داشته باشید اگر برگ های گل گندمی بیش از اندازه طویل شده، یعنی از نظر نوردهی تامین نمی شود. بنابراین بهتر است آن را به محیطی پرنورتر منتقل کنید.

نور غیر مستقیم برای نگهداری گل عنکبوتی

کوددهی

برای کوددهی این گیاه از نمونه کود مایع در نوع رقیق استفاده کنید. میزان این کود باید ۲ گرم در هر لیتر باشد. فصول رشد زمان انجام کوددهی است. کوددهی را از ماه فروردین تا آخر مهر ماه هفته ای یکبار تکرار نمایید.

کو مناسب برای پرورش گل عنکبوتی

تعویض گلدان

برای تعویض خاک گلدان بهتر است هر یک سال یک بار اقدام کنید. چون این گیاه رشد قابل توجهی دارد. در حین تعویض گلدان مراقب ریشه ها باشید. این تعویض را در فصل بهار انجام دهید. چون می توانید به همراه این تعویض، عمل ثکثیر گل گندمی را نیز انجام دهید.

تعویض خاک گلدان

کاشت گل عنکبوتی

کاشت گل عنکبوتی به دو روش انجام می گیرد. روش اول روش تقسیم بوته است که نسبت به روش دیگر رایج تر می باشد.

تکثیر گل گندمی با تقسیم بوته

برای شروع این تکثیر باید گیاه اصلی را مورد بررسی قرار دهید و از نبود آفت یا صدمه در آن مطمئن شوید. این گیاه باید به اندازه کافی رشد کرده و دارای برگ های طویلی باشد. ضمن اینکه دسته های کوچکی از برگ در گیاه قابل مشاهده باشد. دسته شدن برگ ها به معنای آمادگی برای تقسیم بوته است.

در چنین شرایطی شما می توانید گیاهان کوچکتر را از گیاه اصلی جدا و در کنار آن در خاک بگذارید. ضمن اینکه می توانید این گیاهچه ها را در آب تا مرحله ریشه دار شدن نگه داری کنید.

ریشه زایی گل عنکبوتی

  • ابتدا اطراف گیاه را با کاردک خالی نمایید.

جا به جایی گلدان گل عنکبوتی

  • در ادامه چند ضربه به کف گلدان بزنید.
  • آن گاه گیاه را از گلدان خارج کنید.

خارج کردن گیاه عنکبوتی از گلدان

  • حالا باید بدون آسیب به ریشه ها، بوته ها را از یکدیگر جدا کنید.

تکثیر گل عنکبوتی با بوته

  • بعد از جداسازی ریشه ها، گلدان مناسبی برای هر دسته تهیه نمایید و آن را از خاک پر کنید.
  • در نوع دیگری از این تقسیم، گیاهچه بر روی سطح خاک قرار می گیرد و از ریشه جدا نمی شود. برای کاشت بوته های مستقل از گلدانی با دهانه ۹ سانتی متر بهره مند شوید.

تکثیر گل گندمی با تقسیم بوته

  • خاک گلدان باید از کمپوست گلدانی و پیت تهیه شده باشد. گیاهچه را اندکی در خاک فرو ببرید. بعد از رویت ریشه ها می توانید ارتباط این گیاهچه را با گیاه پایه قطع کنید. البته در این زمان گیاه باید به رشد کافی رسیده باشد.

آماده کردن خاک مناسب برای گل عنکبوتی

  • برای نگه داری گل عنکبوتی می توانید از آب استفاده کنید. چون این گیاه در آب نیز قادر به ریشه دادن می باشد. برای سرعت در ریشه زایی بهتر است قسمت انتهایی این گیاه را در پودر هورمون ریشه زایی بزنید.

نحوه تکثیر گل گندمی

تکثیر گل عنکبوتی با استفاده از بذر

  • فصل پاییز زمان برداشت بذرهای این گیاه است. بهار سال آینده زمان مناسبی برای کاشت گل عنکبوتی می باشد.
  • خاک مناسب برای پرورش گل عنکبوتی را تهیه کنید و بذر را در لایه سطحی خاک نهان کنید. سطح گلدان را با یک پلاستیک شفاف ببندید. برای برقراری جریان هوا چند سوراخ بر روی آن در نظر بگیرید.
  • خاک گلدان شما تا رویت جوانه ها باید به شکل مرطوب حفظ گردد. دمای مناسب برای جوانه زنی گیاه حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است.
  • معمولاً جوانه ها بعد از گذشت ۶ تا ۸ هفته از زمان کاشت دیده می شوند.

نکات مهم در نگهداری گل عنکبوتی

  • اگر برگ های قسمت میانی این گیاه در قسمت پایه پوسیده شده، بهتر است آبیاری را متوقف کنید. چون گیاه بیش از اندازه آبیاری شده است.

روش نگه داری گل عنکبوتی

  • در معرض نور مستقیم بودن یا تشنه بودن گیاه با قهوه ای شدن نوک برگ دیده می شود.
  • اگر گیاه در معرض سرما باشد، برگ های آن شفاف و نرم خواهد شد.
  • اگر برگ ها به شدت ضعیف و نحیف شدند و تغییر رنگ دادند، یعنی دمای نگهداری گل عنکبوتی بسیار بالاست. گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در یک لگن بگذارید و آن گاه برای همیشه به محیط خنک انتقال دهید.
  • نبود نور و تاریکی، نوار سفید میانی برگ های این گیاه را حذف خواهد کرد. در این شرایط باید از نور مصنوعی بهره مند شوید.
  • اگر در گل عنکبوتی شاهد آفت بودید تا پاکسازی گیاه هر ۱۴ روز سم پاشی را تکرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *