کارهای لازم برای هرس گل کاغذی

گل کاغذ یاز نظر شگکلی بسیار ظریف و شکننده می باشد و به همین خاطر با نام کاغذی شناخته می شود. این گیاه در نوع رونده است و فضای زیبایی را در محیط منزل ایجاد خواهد کرد. برای بهره مندی از این ظاهر زیبا و مرتب نیاز به هرس گل کاغذی دارید. 

هرس گل کاغذی مانند هرس سایر گیاهان رونده انجام می گیرد. این گیاه در محدوده های استوایی و خشک کاشته می شود. زیبایی گل های آن باعث شده برای محیط دل انگیز منزل گزینه مناسبی باشد. 

گل کاغذی در رنگ کاسبرگ های مختلف مانند بنفش، صورتی، سفید و … دیده می شود. مرتب کردن گل کاغذی برای رسیدن به بافت همگون گیاه اهمیت دارد.

شرایط پرورش و هرس گل کاغذی

این گیاه باید از نوردهی مناسب برخوردار باشد. در واقع پرورش گل کاغذی به نور مستقیم نیاز دارد. بنابراین  بهتر است برای تامین نور مستقیم آن را در روزهای تابستان در فضای بیرون بگذارید.

گل کاغذی بهتر است در فصل تابستان تا حد کمی مرطوب نگه داشته شود. ضمن اینکه این گیاه در فصل زمستان نیاز به آبیاری ندارد و می تواند وضعیت خشکی را تجربه کند. گلدهی گل کاغذی با برقراری شرایط خشکی در فصل زمستان بهتر خواهد شد.

گل کاغذی قابلیت تطبیق با دمای بالا را دارد. به همین خاطر در هوای حاره ای استوایی رشد می یابد. با این توضیح می توان نتیجه گرفت که امکان رشد این گیاه در شهرهای آبادان، اهواز و … فراهم است.

زهکشی خاک گل کاغذی اهمیت زیادی دارد و بهتر است مقادیر زیادی از پرلیت را به همراه داشته باشد.

گل کاغذی

بهتر است در فصل های رشد این گیاه را با کودی شامل کلیه عناصر تغذیه نمایید. در این دوران این کوددهی هر هفته یا هر ۲ هفته انجام می گیرد. برای این تغذیه می توانید از کوددهایی که به شکل تدریجی منتشر می گردند، استفاده کنید.

شرایط پرورش گل کاغذی

نکات مهمی که باید رعایت کنید

اگر هدف شما از مرتب کردن گل کاغذی این است که این گل زیبا و پهن به نظر برسد، بهتر است هرس را برای سرشاخه ها انجام دهید.

اگر گل کاغذی در بافت ظریفی رشد کرده باشد، بهتر است قبل از انتقال آن را با هرس کردن تقویت کنید. با اتمام دوران گلدهی می توان هرس گل کاغذی را در پیش گرفت. این زمان برابر با فصل زمستان می باشد. در طی این هرس شاخه ها کوتاه خواهند شد و بخش های نازک گیاه حذف می شوند.

برای ایجاد یک بافت همگون در گیاه از شاخه های ناموزون و ناهماهنگ صرف نظر کرده و آن ها را بچینید. اگر تراکم شاخه ها در مرکز گیاه زیاد باشد، می توان آن را با هرس کمتر نمود. برای اینکه شکل کلی گل کاغذی از حالت بوته ای خارج نشود، بهتر است آن را با هرس بخش های جوان شاخه حفظ کرد.

مرتب کردن گل کاغذی از شاخه های بالا

اگر تمایل دارید گیاهان بلند در هرس گل کاغذی حفظ شوند، بهتر است عمل سرزنی را از آن ها حذف نمایید. شما می توانید بخش های انتهایی گیاه را حذف کنید. در این صورت قسمت بالایی گیاه به خوبی تقویت می گردد و رشد می یابد.

هرس گل کاغذی در زمان استراحت گیاه انجام می شود و در این پروسه شاخ و برگ های آسیب دیده و بیمار حذف می شوند. قبل از هرس، قیچی باغبانی را ضدعفونی نمایید.

اگر گیاه در فصل رشد قرار داشته باشد، هرس می تواند گلدهی آن را موجب شود. بدین طریق که باید هر یک ماه رأس ساقه هایی که دیگر دوران گلدهی خود را تمام کرده اند، هرس کرد. در این هرس به غیر از رأس گل کاغذی قسمتی از طول ساقه نیز حذف می گردد. این عمل به رشد و ثمردهی بیشتر گیاه منجر می شود.

اگر در ابتدای فصل رشد(بهار) هرس گل کاغذی را امتحان می کنید، می توانید از شاخه های بریده شده قلمه گرفته و آن را بکارید. این قلمه باید با یک چاقو یا قیچی تیز به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از گیاه اصلی جدا شود. برای نتیجه بخش بودن این تکثیر، انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی بزنید. آن گاه قلمه را در یک گلدان با قطر ۱۰ سانتی متری بکارید. این گلدان باید در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد قرار بگیرد. گلدان در نظر گرفته شده برای این گیاه باید از نوع ماسه نرم تهیه شده باشد تا زهکشی مناسبی را در اختیار گیاه قرار دهد.

گیاه را تا ریشه دار شدن در نور کافی بگذارید اما این نور نباید مستقیم باشد. چون سوختگی گل کاغذی را به دنبال خواهد داشت.

در صورت تمایل می توانید با مراجعه به لینک هرس آدنیوم و هرس بامبو با سایر مطالب مرتبط در این زمینه در سایت سبزانه آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *