شرایط گلدهی گل کاملیا

نگهداری گل کاملیا در محیط منزل با برقراری شرایط مناسب و با استفاده از بذر و قلمه امکان پذیر است. این گل از گل های زینتی بوده و به همین علت مورد توجه قرار می گیرد.

گل کاملیا به خانواده Theacea تعلق دارد و با نام علمی Camellia japonica شناخته می شود. پرورش و نگهداری گل کاملیا به  منطقه آسیای شرقی محدود می گردد. 

گل کاملیا از نظر شکل ظاهری شبیه به گل رز می باشد. البته پرورش گل کاملیا در رنگ و اندازه های متفاوت امکان پذیر است. این گل ها به شکل زوجی یا به شکل تک در قسمت انتهایی شاخه ها رویت می گردند.

گل کاملیا

رنگ های این گیاه در نوع قرمز، سفید و صورتی است. البته رنگ زرد نیز دارد که این رنگ در منطقه بومی گیاه یعنی چین و ویتنام دیده می شود. بذرهای گل این گیاه برای تولید روغن چای مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط پرورش و نگهداری گل کاملیا

آبیاری

برای پرورش گل کاملیا به آبیاری مناسب احتیاج دارید. این گیاه قادر به تحمل خشکی نیست. شیوه آبیاری برای رشد گل کاملیا اهمیت زیادی دارد اما این آبیاری در زمان تابش مستقیم نور خورشید مهم تر است. در فصل های معتدل(پاییز و بهار) گل کاملیا را دو بار در هفته و در فصل گرم تابستان آبیاری را به هفته ای یک بار برسانید. برای آبیاری این گل زینتی بهتر است از آبی بدون املاح بهره مند شوید. آب شهری را می توان در حد ۲ ماه مورد مصرف قرارداد اما گچ موجود در آن می تواند سبب بروز مشکلاتی در گیاه گردد. این مشکلات با زرد شدن برگ گیاه و ریزش آن، از دست رفتن غنچه های گل و بسته ماندن گل ها نمایان می شود.

چگونگی نگهداری گل کاملیا

توجه داشته باشید که بستر غرقابی برای این گیاه با زرد شدن و افتادن برگ همراه بوده و در آخر گیاه را از بین خواهد برد. برای انجام آبیاری وضعیت خاک را مورد بررسی قرار دهید.

خاک در قسمت سطح باید خشک شده باشد. اگر از خشکی سطح خاک مطمئن نیستید، مقداری از خاک را کنار بزنید. اگر بعد از کنار زدن خاک اثری از خشکی خاک نبود، باید منتظر از دست رفتن رطوبت خاک بمانید. آب دهی نامنظم می تواند سبب ریزش برگ ها و مشکلات گیاه شود.

کاشت گل کاملیا در باغچه

نور

نگهداری گل کاملیا در محیط پرنور امکان پذیر است. البته میزان بهره مندی این گیاه از نور مستقیم به بستر حیات گیاه و رطوبت هوا وابسته می باشد. گل های قرمز می توانند در برابر نور خورشید تاب بیشتری بیاورند. البته اگر میزان رطوبت نسبی هوا بالا باشد، پرورش گل کاملیا در نور مستقیم آسان تر خواهد بود. چون در این شرایط قادر به تحمل نور مستقیم خورشید می باشد.

وضعیت نور دهی گل کاملیا

اگر تابش نور خورشید بیش از حد مورد نیاز باشد، این مسئله بروز لکه های قهوه ای را بر روی برگ ها به دنبال خواهد داشت. تابش نور مستقیم را در هنگام کمبود رطوبت و دمای بالا محدود سازید.

این گیاه به نور متمایل است و برای گلدهی به نور نیاز دارد. در صورت کمبود نور، برگ های آن با فاصله از یکدیگر دیده می شوند.

دما

دامنه دمای نگهداری گل کاملیا متفاوت بوده و این دما بین صفر تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. این طیف دمایی نشان می دهد که گل کاملیا آستانه تحمل بالایی دارد. بهترین دما برای پرورش گل کاملیا ۱۳ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است.

اگر غنچه های گل کاملیا می ریزند، احتمالاً دمای محیط بالاست. برای تشکیل این غنچه ها به دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد نیاز دارید. بهتر است دما را بعد از رویت این غنچه ها اندکی پایین آورید تا رشد مطلوب نصیب گل کاملیا گردد.

رطوبت

برای تامین رطوبت گل کاملیا مانند تکثیر برگ انجیری و تکثیر کوردیلین، غبار پاشی را امتحان کنید. برای این کار از آب ولرم بهره مند شوید. بهتر است این آب در نوع بدون املاح و سبک انتخاب گردد. در زمان گل دهی، غبارپاشی را انجام ندهید. این غبارپاشی بهتر است هفته ای یکبار انجام شود.

غبارپاشی گل کاملیا

خاک

خاک مناسب برای نگهداری گل کاملیا, خاکی حاصلخیز، اسیدی و غنی است. اگر خاک این گیاه از نوع قلیایی باشد، می تواند به دلیل وجود کلسیم سبب زردی برگ ها و صدمه به آن ها شود. یکی از ترکیب های مناسب و مورد تایید برای کاشت گل کاملیا ۵۰ درصد پیت موس، ۸۰ درصد پوست کاج(پوسیده شده)، ۵۰ درصد خاک لوم شنی و ۲۰ درصد پرلایت می باشد.

کود دهی

بعد از اتمام گلدهی کاملیا نوبت به کود دهی می رسد. برای تغذیه این گیاه از کودهایی با مواد مغذی زیاد بهره مند نشوید. کود دهی درفصل بهار بعد از پایان دوران گلدهی آغاز می گردد.

کود دهی به گل کاملیا

اگر در فصل تابستان با رشد کم، پژمردگی و شاخ و برگ ضعیف گل کاملیا رو به رو هستید، بهتر است کود دهی را انجام دهید. البته بهتر است یک روز قبل از کود دهی عمل آبیاری برای گیاه کاملیا انجام شده باشد.

کود دهی برای رشد گل کاملیا اهمیت زیادی دارد و سبب مقاومت آن نسبت به سرما خواهد شد. با این توصیف بهتر است گیاه کاملیا را پیش از آغاز سرما با کود تغذیه نمایید. برای بهره مندی از کود به روی پاکت آن مراجعه نمایید. در این صورت متوجه میزان مصرف آن خواهید شد.

کودهای مناسب برای گل کاملیا

خاک غنی به دلیل پربار بودن نیاز به کود ندارد. توجه داشته باشید گل کاملیا بیمار را نباید کود دهی کرد. برای کود دهی هیچگاه زمان خواب گیاه را انتخاب نکنید. کود دهی کاملیا را از بهمن تا مرداد هر ۲ هفته یک بار انجام دهید. برای این تغذیه ۲ گرم کود معمولی و ۲ گرم سولفات آمونیوم را در یک لیتر آب بریزید و به مصرف گیاه برسانید.

هرس

نگهداری گل کاملیا نیاز به هرس دارد. گل های این گیاه در بهار دیده می شوند. برای ثمردهی باید یک سال از کاشت کاملیا گذشته باشد.

زمان مناسب هرس گل کاملیا

در انتهای تابستان و فصل پاییز جوانه گل ها بر روی شاخه یک ساله دیده می شود. بنابراین هرس کردن در این مورد امری مهم و ضروری به حساب می آید. هرس را بعد از گلدهی و پیش از جوانه زنی مجدد گیاه انجام دهید.

هرس و نگه داری گل کاملیا

این هرس به موقع می تواند سبب رشد بهتر شاخ و برگ گیاه شود. ضمن اینکه نواحی آسیب دیده گیاه را نیز برطرف سازد.

نحوه هرس گل کاملیا

نحوه تکثیر گل کاملیا

قلمه: یکی از روش های تکثیر گل کاملیا, استفاده از قلمه می باشد. بهتر است قلمه های آماده شده را ابتدا در هورمون ریشه زایی و پاگرما بزنید و زمان کاشت از وجود رطوبت هوا مطمئن گردید.

برای تهیه قلمه بافت مستحکم و جوان گل کاملیا را در نظر بگیرید. برای بهره مندی از یک قلمه مناسب ناحیه زیر گره پنجم را انتخاب و برگ های پایین ساقه را حذف نمایید. پوست این قلمه باید حدود یک و نیم سانتی متر از قسمت پایین کنده شود. این موضوع ریشه زایی قلمه را سرعت می بخشد.

قلمه مناسب برای ریشه زایی گل کاملیا

برای کاشت قلمه یک بستر مناسب با عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر را انتخاب نمایید. می توانید خاک قلمه ها را از ۵۰ درصد پیت موس و ۵۰ درصد شن تهیه کنید.

خاک مناسب برای نگهداری گل کاملیا

بذر: روش دوم کاشت گل کاملیا می باشد. زمانی که میوه کپسولی گیاه دیده می شود، بذر نیز تولید شده است. این کپسول شکاف دارد و معمولاً در میانه پاییز رویت می گردد. بذرهای آماده شده را در مخلوطی از سنگریزه و پیت قرار دهید. برای جوانه زنی باید حدود ۲ تا ۴ ماه منتظر بمانید.

جوانه زنی گل کاملیا

بیماری های گل کاملیا

نگهداری گل کاملیا مانند هر گل دیگری نیاز به اصول مراقبتی خاص دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

اگر گل های کاملیا به شکل کمرنگ دیده می شوند، این موضوع به دلیل استفاده از مواد براق کننده شیمیایی می باشد.

حشرات می توانند سبب بروز لکه هایی شبیه به دیسک بر روی برگ ها شوند. در این صورت باید از سم حشره کش هر هفته یک بار استفاده کنید.

اگر شاهد خشک شدن برگ ها بودید، احتمالاً گیاه به شدت در تابش مستقیم آفتاب قرار دارد.

زردی و افتادن برگ های گل کاملیا می تواند به علت آبیاری بیش از اندازه باشد.

در فصل زمستان اثری از غنچه های کاملیا نیست و شاخه های گیاه نیز به شکل ناموزون و کج رشد می کنند. اگر دمای اطراف این گیاه بالاست، بهتر است آن را به محل خنک هدایت کنید. ضمن اینکه از یک آب ولرم و بدون املاح برای غبارپاشی گیاه بهره مند شوید.

اگر سطح خاک قادر به هدایت و ذخیره آب نیست، ۱۵ دقیقه گلدان را درون یک لگن آب بگذارید. در فصل بهار گلدان را تعویض کنید. قبل از تعویض گلدان باید به خوبی با تعویض خاک گلدان آشنایی داشته باشید.

اگر گردی سفید رنگ بر روی برگ ها دیده می شود، نیاز به تمیز کردن دارد. برای تمیز کردن برگ ها از مواد شیمیایی براق کننده(فقط یک بار در ماه) بهره مند شوید.

نحوه کاشت و تکثیر گل کاملیا

اگر غنچه های نشکفته گل کاملیا سقوط می کنند، بهتر است از کود آهن برای گیاه بهره مند شوید. آب آبیاری و نگهداری گل کاملیا را بدون املاح(به ویژه کلسیم) انتخاب کنید.

سقوط برگ ها در فصل زمستان بسیار طبیعی است. اگر در قسمت زیر برگ شاهد تار عنکبوت هستید، بهتر است برای از بین بردن آفت کنه کوچک قرمز اقدام کنید. برای از بین بردن این کنه، یک اسفنج یا پارچه مرطوب برداشته و از آن برای تمیز کردن این نواحی کمک بگیرید.

در صورت اثر نکردن این ترفند، سم پاشی لازم برای نگهداری گل کاملیا را هر دو هفته یک بار انجام دهید. محیط زندگی گیاه را مرطوب بسازید. این موضوع در کاهش آفات موثر می باشد.

اگر برگ های گیاه خیلی پر رنگ نیستند، بهتر است غبار پاشی را با املاح امتحان کنید. البته این آب نباید سنگین باشد.

کوچک بودن برگ ها و عدم گلدهی کاملیا نشان می دهد که این گیاه نیاز به کود دهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *