پرورش گل سنسیو

پرورش سنسیو برای ترتیب یک دکوراسیون زیبا و متفاوت در منزل اهمیت دارد. این موضوع از دانه های تسبیح مانند این گیاه نتیجه می شود. در این مطلب شرایط نگه داری و تکثیر این گیاه زیبا را آموزش داده ایم.

گل زیبای سنسیو با نام لاتین String Of Pearls شناخته می شود و به خانواده Asteraceae تعلق دارد. البته در کشور ما از پرورش گل سنسیو با نام های  کاکتوس رشته مرواریدی یا کاکتوس دانه تسبیحی یاد می شود. عمری چند ساله دارد و با رنگ همیشه سبز معرفی می شود.  به سرعت رشد می کند و در زمان کوتاهی می تواند گلدان را پر کند. 

این دلیل یکی از مهم ترین دلایل پرورش گل سنسیو به حساب می آید. در فضای آپارتمان ها به علت نبود فضای سبز، گیاهان نقش مهمی دارند. لذا سعی می شود در این فضای محدود از گیاهان معلق مانند پتوس و … استفاده شود. در این صورت می توانند حجم بیشتری از سرسبزی را در فضای منزل داشته باشند.

نام علمی گل سنسیو SENROWLEYANUSECIO می باشد. بافت گوشتی این کاکتوس مانند کاکتوس اپونتیا نشان می دهد که توان خوبی در برابر شرایط خشکی دارد. این ساقه ها از آب اشباع شده اند. برگ های کاکتوس مرواریدی نیز در شکل کروی و پر آب می باشند. اشباع بودن این ساقه از آب باعث شده تا این گیاه برای قرارگیری در دکوراسیون منزل مناسب باشد.

پرورش گل سنسیو

کاشت گل سنسیو بیشتر به دلیل بهره مندی از برگ و ساقه ها انجام می شود. چون این گیاه در برگ و ساقه دارای فرم خاص و زیبایی می باشد. بیشتر افراد تمایلی به گلدهی این گیاهان ندارند. چون گل های سنسیو بسیار چسبنده هستند. این چسبندگی باعث شده تا بیشتر مردم در هنگام خرید این گیاه از گل های آن صرف نظر کرده و در صورت داشتن گل، آن ها را می چینند.

شرایط پرورش گل سنسیو

یکی از نکات مثبت نگهداری کاکتوس ریشه مرواریدی، همیشه سبز بودنش می باشد. سرعت بالای آن در رشد نشان می دهد که این گیاه مقاوم بوده و نکات خاصی برای پرورش نیاز ندارد. به دلیل شکل ظاهری خود به دانه غوره ای نیز تشبیه شده و این نام را از همین برگ های متفاوت گرفته است. پرورش گل سنسیو با توجه به تاب آوری و مقاومت در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری رواج دارد.

آبیاری

برای آبیاری مجدد گیاه زیاد عجله نکنید. منتظر بمانید خشکی سطح خاک نمایان شود. آن گاه برای آبیاری مجدد گیاه دست به کار شوید. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از نیاز گیاه برای آن مضر بوده و پوسیدگی و نابودی سنسیو را به دنبال خواهد داشت. زمانی که این گیاه به شدت دچار فقدان آب گردد، حالت اشباع برگ هایش نابود می شود و از شکل کروی خارج می گردند. در فصل زمستان دفعات آب دادن به گیاه را کمتر کنید.

آبیاری گل سنسیو

نور

نور برای این گیاه از الزامات است اما باید به شکل فیلتر شده مورد استفاده قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی می خواهید از نور مستقیم برای این گیاه بهره مند شوید، بهتر است نور صبحگاه به آن بتابد. نور مستقیم نیز می تواند سبب سوزاندن برگ ها شود. اگر امکان بهره مندی از نور طبیعی برای این گیاه نیست، از نور مصنوعی مهتابی کمک بگیرید. برای بهره مندی از نور مصنوعی، گیاه را در ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری از منبع نور مصنوعی بگذارید. روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت نور غیر مستقیم برای پرورش گل سنسیو ضروری است.

وضعیت نوردهی به گیاه سنسیو

دما

دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد برای رشد و نمو این گیاه از آغاز فصل بهار تا پاییز مناسب است اما در طی خواب زمستانه دما باید بین ۱۳ تا ۱۶ درجه سانتی گراد حفظ شود. البته دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن گیاه شده و نابودی آن را به دنبال خواهد داشت. این نابودی با ریزش برگ ها نمایان می شود. البته دلیل ریزش برگ ها می تواند باد کولر و … نیز باشد.

دمای مناسب برای کاشت سنسیو

خاک

برای تامین خاک مناسب از نسبت ۴ نوع خاک استفاده کنید. این خاک ها شامل پرلایت، خاک معمولی، شن و خاک برگ می باشد. این نسبت ها باید به شکل یکسان(۲۵ درصد) درون گلدان قرار بگیرند. چنین خاکی قادر به زهکشی مناسب برای گیاه است.

تهیه خاک مناسب برای پرورش سنسیو

عده ای از باغبانان معتقدند که وجود پیت ماس در خاک این گیاه بر روی پرورش آن تاثیر منفی داشته و از رشد آن جلوگیری به عمل می آورد.

کود دهی

برای پرورش گل سنسیو کود دهی را یک بار در فصل بهار و بار دیگر در فصل تابستان انجام دهید. این کودها باید در نوع محلول ویژه گیاهان آپارتمانی تهیه شوند. اگر قصد دارید برای کود دهی چندین مرتبه اقدام کنید، بهتر است کود مورد استفاده را در نوع رقیق تهیه کنید. برای نمونه می توان گفت اگر تمایل به انجام کود دهی هر ماه یک مرتبه دارید، غلظت آن را در حد ۳۰ درصد کم کنید.

هرس

با گذشت چند سال از کاشت سنسیو شاهد به وجود آمدن شاخه های نامنظم در آن هستید. این شاخه ها باید هرس شوند. ضمن اینکه این شاخه ها گزینه خوبی برای کاشت کاکتوس مرواریدی هستند.

هرس سنسیو

کاشت گل سنسیو

اگر برای پرورش گل سنسیو از قلمه بهره مند می شوید، بهتر است این قلمه ها را در طول ۱۰ سانتی متر آماده کنید. قلمه زدن را در فصل بهار یا تابستان امتحان کنید. قلمه باید در خاک مرطوب حفظ شود. این نگه داری در حدی است که سبب پوشانده شدن برگ ها خواهد شد.  قلمه گیاه قادر به ریشه دهی در آب نیز می باشد. البته ریشه هایی که در آب شکل می گیرند، وضعیت قدرتمندی در خاک نخواهند داشت. توجه داشته باشید که ریشه یک گیاه از قسمت گره یا همان محل اتصال برگ به ساقه ایجاد می شود.

کاشت گل سنسیو

در روش دوم تکثیر می توانید گیاه را بدون جدا کردن از گیاه اصلی در گلدان دیگری(نزدیک به گلدان مادر) یا در خود آن گلدان بخوابانید. این خوابانیدن سبب پوشش دهی برگ ها خواهد شد. بعد از ریشه زایی می توانید گیاه ریشه کرده را از گیاه اصلی جدا کنید تا حیات مستقل داشته باشد.

پرورش گل سنسیو

آفات

خوشبختانه گل سنسیو برای آفت و بیماری جذاب نیست اما شپشک قرمز دانه، شته و شپشک آرد آلود احتمال دارد در این گیاه رویت گردند. تقریباً همه حشرات از شیره گیاه استفاده می کنند و زوال در رشد را سبب می شوند. ضمن اینکه احتمال دارد برگ گیاه نیز زرد شوند و بریزد.

آفت گل سنسیو

برای نابودی این حشرات می توانید از سموم سیستمیک کمک بگیرید. مهمترین بیماری گیاه سنسیو مربوط به پوسیدگی ریشه و ساقه است که این موضوع از آبیاری بی حد و اندازه و البته عدم زهکشی مناسب خاک نتیجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *