کاشت مرحله به مرحله گل کالانکوآ

گل کالانکوآ یگ گل بهاری زیباست که با گل های رنگارنگ معرفی می شود. در این مطلب قصد داریم شرایط پرورش و نگهداری از گل کالانکوآ را ارائه کنیم و نحوه تکثیر آن را آموزش دهیم.

گل رنگانگ بهاری کالانکوآ موقعیت خوبی برای تزیین سفره هفت سین و جشن عید نوروز پیدا کرده است. نگهداری از گل کالانکوآ بیشتر به دلیل گل های رنگارنگ و زیبا در بین مردم رواج پیدا کرده و این گیاه از نظر اقلیمی با شرایط ایران کاملاً مطابقت دارد. 

همه این امتیازها نگهداری از گل کالانکوآ را راحت و بدون دردسر خواهد کرد. این گل در نمونه رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، گلبهی، سفید، سرخابی و صورتی دیده می شود.

شرایط پرورش و نگهداری از گل کالانکوآ

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که گل کالانکوآ گیاهی با درجه تحمل خوبی نسبت به سرما و گرما شناخته می شود و به همین خاطر مانند نخل ماداگاسکار در دسته گیاهان مقاوم قرار می گیرد. این گیاه مقاوم است اما اگر شرایط دما بسیار سرد یا گرم باشد، در رشد و نمو خود با مشکل مواجه می شود. در چنین شرایطی بهتر است محیط گرمی را برای فصل زمستان گیاه و محیط سایه-آفتاب را برای فصل تابستان گیاه در نظر بگیرید. بدین طریق شرایط تعدیل دما را برای نگهداری و پرورش گل کالانکوآ فراهم خواهید کرد.

شرایط نگهداری از گل کالانکوآ

اگر این گیاه در شرایط دمایی نامطلوب(خیلی سرد یا خیلی گرم) قرار بگیرد، رنگ برگ هایش تغییر خواهد کرد و از سبز متمایل به نارنجی و قرمز می گردد.

نوع سفید گل کالانکوآ به دلیل اشباع بودن برگ هایش از آب مانند کاکتوس اپونتیا عمل کرده و تحمل تشنگی را تا مدت ها خواهد داشت. این گیاه را در نمونه کوچک بخرید. چون بعد از چند سال گل حجیمی از آن را مشاهده خواهید کرد. مدت زمان این رشد حدود یک سال بوده و این موضوع نشان می دهد که گل کالانکوآ سفید رشد بسیار خوبی دارد.

نگهداری از گل کالانکوآ

آبیاری

برای رشد گل کالانکوآ, آبیاری منظم را در نظر بگیرید. برای انجام آبیاری دوم، منتظر خشک شدن خاک باشید. این آبیاری بهتر است فصل تابستان حدود یک الی ۲ بار در هفته و در فصل زمستان به اندازه یک بار در هفته باشد.

آبیاری گیاه کالانکوآ

آبیاری منظم برای این گیاه بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم رعایت می تواند زندگی آن را به خطر بیندازد. اگر آب دادن به این گیاه را بیشتر از حد نرمال انجام دهید، ریشه های گیاه پوسیده خواهند شد و اگر در آبیاری این گیاه کوتاهی کنید، با برگ های چروکیده مواجه خواهید شد. ضمن اینکه سقوط برگ ها اتفاق می افتد. این فرآیند تا خشک شدن کامل گیاه ادامه دارد.

خاک

برای کاشت گل کالانکوآ یک خاک با زهکشی عالی را در نظر بگیرید. خاک گیاه گل کالانکوآ دربرگیرنده  ماسه، خاک باغچه و خاک برگ می باشد. کود دهی گل کالانکوآ

این گیاه باید در فصل تابستان هر یک ماه کود دهی شود. چون ممکن است در این فصل خاک گیاه فقیر گردد و برگ های آن زرد شوند و بریزند. برای تغذیه گیاه از کود مایع استفاده کنید.

شرایط کود دهی گیاه کالانکوآ

نور

برای نگهداری از گل کالانکوآ به نور متوسط نیاز دارید. شرایط سایه-آفتاب می تواند گزینه مناسبی برای برقرار کردن نور متوسط باشد.

شرایط مناسب کاشت گیاه کالانکوآ

برای این گیاه از اصطلاح روز کوتاه استفاده می شود. یعنی در فصل تابستان و پاییز(زمانی که دوران گلدهی گیاه نیست) باید از وقت تعیین شده کمی زودتر در محیط بدون نور گذاشته شود.

نور متوسط و نگهداری از گل کالانکوآ

کاشت گل کالانکوآ

برای پرورش گل کالانکوآ از روش های متفاوتی مانند قلمه، برگ و بذر استفاده می شود. قبل از جای گذاری بذر، باید محیط مناسبی را برای قرار دادن آن تهیه کنید. خاک محیط کاشت باید مرطوب شود.

برای بالغ شدن بذر به حدود ۹ تا ۱۰ ماه زمان نیاز دارید. برای رویش جوانه، خاکی با زهکشی مناسب و در بافت سبک را تهیه کنید. این خاک باید از شن و پیت ماس تهیه شده باشد. البته این شن و پیت ماس در ۲ ماه بعد از رشد گیاه به خاک مختص کالانکوآ اضافه می گردد. برای تکامل بذرها یک پلاستیک بر روی گلدان بکشید تا رطوبت گیاه از دست نرود.

در ادامه گیاه را بعد از رویش از گلدان بیرون آورده و خاک انتهایی آن را جداسازی نمایید. یک بستر مناسب برای گلدان بعدی انتخاب و درون آن خاک ریزی را انجام دهید.

خاک ریزی مجدد گلدان کالانکوآ

در روش دوم از برگ گیاه برای تکثیر استفاده می شود. در این روش از قسمت تحتانی گیاه یک برگ جدا کرده و آن گاه برگ را تا نیمه در خاک فرو می برید. این خاک نیز باید از نظر پیت ماس غنی باشد. این پرورش را ابتدا در گلدان های کوچک مخصوص کاکتوس امتحان کنید.

انتخاب قلمه مناسب برای گل کالانکوآ

در روش سوم نیز از قلمه زدن گل کالانکوآ استفاده می شود. قلمه مناسب از گیاه کالانکوآ آماده کرده و آن گاه این قلمه را حدود سه روز بر روی یک کاغذ در یک محیط تاریک بگذارید تا پینه ببندد.

قلمه گیری گل کالانکوآ

بعد از پینه بستن، قلمه را در هورمون ریشه زایی بزنید.

آغشته کردن قلمه به هورمون ریشه زایی
 خاک گیاه در این وضعیت نیز باید مرطوب باشد. برای حفظ رطوبت خاک یک پلاستیک بر روی قلمه بکشید. احتمالاً ریشه زایی بعد از گذشت ۲ هفته اتفاق می افتد.
ریشه زایی گل کالانکوآ
تامین نور فیلتر شده برای قلمه
مدت زمان لازم برای ریشه زایی گل کالانکوآ
در مدت ریشه زایی نور لازم برای گیاه را به شکل فیلتر شده تهیه کنید. برای این کار قلمه را در پشت پنجره بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *