کاشت آلوئه ورا به دلیل خواص دارویی ارزشمند در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد توجه قرار می گیرد. افراد بسیاری از پرورش این گیاه به عنوان یک منبع کسب درآمد استفاده می کنند.

کاشت آلوئه ورا در فضای خانه های آپارتمانی یا خانه های ویلایی رواج دارد. معمولاً این گیاه در بین گل های نگه داری شده در یک پاسیو یا گلخانه می باشد.

علت این همه علاقه و توجه به کاشت و پرورش آلوئه ورا, سودمندی این گیاه برای درمان بعضی از بیماری ها و به ویژه نقش مراقبتی آن برای پوست و زیبایی است.

آلوئه ورا از آن دسته گیاهانی است که هم می تواند فضای سبز مورد نیاز در منزل را برای شما فراهم کند و هم می تواند نیاز دارویی شما به این گیاه را تامین نماید.

طبیعتاً این گیاه نیز برای رسیدن به حداکثر رشدش نیاز به مراقبت و اصول نگهداری دارد. آلوئه ورا با نام های دیگری چون «آیورودا» در هندوستان و همین طور صبر زرد معرفی می شود. یکی از دلایل دیگر علاقه مندی به پرورش این گیاه، روش نگه داری راحت و آسان آن می باشد.

شرایط پرورش و کاشت آلوئه ورا

آلوئه ورا جزء گیاهان بومی نواحی گرمسیری است. این گیاه بیشترین رشدش را در شرایط دمایی مطلوب ارائه می کند.

کاشت آلوئه ورا

دما

برای کاشت آلوئه ورا به دمایی حدود ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز خواهید داشت. دمای مطلوب این گیاه باید فراهم شود. آلوئه ورا به سیکل دمایی نامطلوب مانند سرمای بیش از اندازه یا گرمای زیاد واکنش نشان می دهد. بنابراین برای باطراوت نگه داشتن این گیاه آن را در دمای مذکور نگه داری نمایید. نور مستقیم نیز از پارامترهای لازم برای این گیاه می باشد. به همین خاطر توصیه می شود این گیاه چند ساعتی را در فضای بیرون از محیط منزل در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

برقراری شرایط محیطی کاشت آلوئه ورا

آبیاری

آلوئه ورا جزء گیاهان مقاوم تلقی می شود. بنابراین نیاز آبی کمی دارد. از این رو بسیار شبیه به کاکتوس صخره ای عمل می نماید. هر ۱۲ تا ۱۴ روز بازه رمانی آبیاری به این گیاه است. آبیاری آلوئه ورا باید درحدی باشد که سبب خروج آب از گلدان نگردد. حالت غرقابی شدن برای آلوئه ورا بسیار نامطلوب می باشد. از این رو همواره باید زیر گلدانی آن خالی از آب شود. در زمان آبیاری خاک گیاه باید به طور کامل خشک شده باشد. میزان آبیاری در فصول سرد کمتر از این میزان شده و به هر سی روز یک بار می رسد.

آبیاری گیاه آلوئه ورا

کود دهی

برای این گیاه از کودهای ضعیف و رقیق استفاده می شود. کودهای ضعیف در نوع ۱۰-۴۰-۱۰ آماده می گردند. اگر خاک مورد استفاده برای کاشت آلوئه ورا از نوع فاقد مواد مغذی است، بهتر است این کود دهی را ماهی یک بار از ابتدای بهار تا انتهای تابستان انجام دهید. برای گیاهانی که در فضای بیرون از منزل کاشته می شوند، از کودهای گرم یا ارگانیک استفاده کنید.

کود دهی به آلوئه ورا

خاک

بهتر است کاشت آلوئه ورا را با گلدان سفالی امتحان کنید. برای این گیاه از خاکی با ۴۰ درصد پولیت یا ماسه به همراه خاک برگ استفاده نمایید و  تناسب بین سایز گلدان و گیاه را در نظر داشته باشید.

خاک مناسب برای پرورش آلوئه ورا

تعویض گلدان

تعویض گلدان باید هر یک سال یک بار انجام شود. بعد از گذشت یک سال ریشه ها در حدی رشد کرده اند که فضای لازم برای رشد نیاز دارند.

مراقب باشید که در حین این تعویض گلدان، زهکشی گیاه به خوبی حفظ شود. چون حالت منجلابی شدن خاک باعث پوسیدگی سریع گیاه می شود. این خاصیت نیز حکایت از خشکی پسند بودن آلوئه ورا دارد.

مراقبت از آلوئه ورا

نحوه تکثیر آلوئه ورا

برای کاشت آلوئه ورا بهترین روش استفاده از پاجوش می باشد. این پاجوش ها هر ۶ ماه یک بار در کنار گیاه رویت می گردند. محل رویش این پاجوش ها در قاعده گیاه می باشد.

تکثیر آلوئه ورا با پاجوش

این جداسازی باید از قسمت تحتانی گیاه انجام شود. پاجوش منتقل شده بعد از دو یا سه هفته رشد خواهد کرد.

روش دوم کاشت گیاه آلوئه ورا از طریق بذر می باشد. این کاشت در فصل بهار انجام می شود و برای قرار دادن بذر عمق یک سانتی متری خاک را در نظر می گیرند. اگر عمق کاشت بیش از این باشد، شانس جوانه زنی کمتر می شود.

در این دوران خاک باید از نظر رطوبتی کاملاً تامین باشد. جوانه زنی بعد از گذشت یک تا ۶ ماه رویت می گردد. زمانی که جوانه ها به ارتفاع سه سانتی متری رسیدند، آن ها را به گلدان های جدا انتقال دهید.

نکات مهم در پرورش آلوئه ورا

  • کاشت آلوئه ورا نیاز به نور فراوان دارد. این نور باید به شکل غیر مستقیم تامین گردد. دریافت چند ساعت نور مستقیم برای پرورش آلوئه ورا اشکالی ندارد. نور مستقیم و فراوان باعث قهوه ای شدن برگ های آلوئه ورا می شود.
  • این گیاه به سرما حساسیت بالایی دارد. به همین خاطر دمای زیر صفر درجه سانتی گراد را تحمل نمی کند. ضمن اینکه در منهای ۲ درجه سانتی گراد نیز به طور کامل یخ می زند. در این وضعیت گیاه به طور کامل نابود می گردد.
  • آلوئه ورا را نباید به شکل روزانه آبیاری کرد. برای تعیین زمان آبیاری به خاک گیاه توجه کنید. خشک شدن خاک گیاه خبر از رسیدن زمان آبیاری می دهد.
  • عناصر غذایی ضروری برای رشد این گیاه شامل ازت، پتاس و فسفر می باشد.
  • میزان اسیدیته مناسب برای خاک این گیاه برابر با ۶٫۵ تا ۸٫۵ است.
  • آلوئه ورا به غبار پاشی برگ ها نیازی ندارد. بنابراین آب بر روی برگ های آن اسپری نکنید.
  • زهکشی خاک برای گیاهان مقاوم به خشکی اهمیت زیادی دارد. این گیاهان از رطوبت بیش از اندازه بیزار هستند. به همین دلیل شرایط مطلوب را در زهکشی مناسب دریافت می کنند.
  • برای زهکشی این گیاه از خاک های شنی استفاده می شود.
  • پاجوش های انتخابی آلوئه ورا بعد از جداسازی نباید در تماس با هوا باشند(بهتر است آن ها را در یک پارچه یا پلاستیک نگه داری کنید).

نکات نگه داری از آلوئه ورا

معرفی آفت های آلوئه ورا

لکه سیاه از آفت های آلوئه ورا می باشد. این لکه ها بر اثر نیش حشرات و تخم گذاری آن ها روی برگ پدیدار می شود. آلوئه وراهایی که در فضای بیرونی منزل یا زمین کشاورزی کاشت می شوند، به این نوع آفت دچار می گردند.

شپشک آرد آلود یا شپشک سفید آفت دیگری برای گیاه آلوئه ورا است که ممکن است با انتقال گیاه از بیرون به منزل دیده شود.

یکی دیگر از مشکلات پرورش آلوئه ورا مربوط به پوسیدگی ریشه می باشد. این موضوع به دلیل آبیاری بیش از اندازه یا نبود زهکش مناسب اتفاق می افتد.

اگر می خواهید از نقش درمانی آلوئه ورا بهره مند شوید، بهتر است از نمونه های قدیمی برگ های آن استفاده کنید. چون این برگ ها بعد از بریده شده دیگر رشد نمی کنند. برای بهره مندی از ژل آلوئه ورا برش عرضی به گیاه بزنید تا ژل آن به خوبی خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *