گل پیچ اناری برای زینت بخشیدن به محوطه

گل های زینتی پیچ اناری با رنگ های جذاب و فوق العاه نمای زیبایی به محوطه شما می بخشند. این گل ها به سادگی پرورش می یابند. کافی است نحوه های تکثیر و پرورش آن را در این مطلب مطالعه کنید.

گل پیچ اناری برای زیباتر شدن فضای محوطه، روف گاردن و بالکن ها بسیار پر طرفدار است. این گل ها علاوه بر زیبایی رشد سریعی دارند. و گلدهی آن ها نیز مدت زمان طولانی است. در این مطلب با تمامی نکات لازم برای رشد بهتر این گیاه زینتی آشنا شوید.

با ویژگی های گل پیچ اناری بیشتر آشنا شوید :

در فارسی اصیل به این گل زیبا گلنار می گویند. نام علمی آن Campsis sp است. و به خانواده Bignoniaceae تعلق دارد. بیگنونیاسه خانواده ای ست با ساقه های بالا رونده با گل هایی پر مانند و یا خوشه ای.

نوک تیز بودن برگ ها و خوشه ای بودن گل ها به خوبی در تصویر قابل مشاهده است.

برگ های آن به صورت برگچه های چند عددی هستند. برگ هایی با نوک تقریبا تیز دارند که در تصویر زیر به راحتی قابل مشاهده است.

گل ها شیپوری هستند با گلبرگ هایی گرد. طول این گل ها بین ۴ تا ۹ سانتی است. اکثرا گل ها به صورت خوشه ای و در انتهای ساقه های جوان ( یک ساله ) به وجود می آیند. این گل ها بخاطر شباهت زیادشان به شکوفه های انار به پیچ اناری معروف شده اند.

جالب ست بدانید از اواخر بهار گلدهی پیچ اناری شروع می شود. تا اواخر پاییز نیز گل می دهد. در برخی موارد نیز مشاهده شده که تا هنگام زمستان این گل ها شاداب بوده اند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که این گل ها در مناطق گرم سازگارترند. هر چند این گیاه به سرمای کم هم مقاوم است. و در مناطق معدل و سرد هم رشد و گلدهی خوبی دارند.

گل های زرد رنگ پیچ اناری

نمونه ای از رنگ گلبهی این گل های زینتی

و اما زیبایی  های ویژه ی گل اناری تنها به رنگ های فوق العاده زیبای آن نیست. این گیاه با شاخه های بالا رونده از قیم بالا میروند و نمایی ایده آل برای درب ورودی ، دیوار ها و آلاچیق ها خواهند بود. برگ های دسته ای و سبز رنگ آن جلوه ویژه ای به فضا می بخشد.

برای ورودی باغ تالار ها و یا حتی باغ های شخصی این درختچه ها یکی از بهترین گزینه ها هستند.

آبیاری گلنار یا پیچ اناری :

همه ی گیاهان آبیاری منظم را دوست دارند. در کم آبی دچار خشکی و زرد شدگی می شوند. برای یافتن بهترین زمان آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. در صورتی که ۱-۲ سانتی متر رویی خاک خشک شده بود. گیاه نیازمند آبیاری است.

بررسی تمامی روش های تکثیر گیاه پیچ اناری :

  1. قلمه زدن :
    در فصل بهار که شاخه ها سبز هستند. همچنین در فصل پاییز که شاخه ها نیمه چوبی شده اند، قلمه زدن امکان پذیر است. بهتر از شاخه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر کوتاه کنید. به یاد داشته باشید، همیشه قلمه ها را به صورت اریب برش دهید. تا ریشه زایی آن راحت تر صورت گیرد.
    برگ های پایینی را ببرید و سپس قلمه را در خاک مناسب قرار دهید.
    آیا میدانید علت جدا کردن برگ های پایین شاخه چیست ؟
    اگر برگ ها در خاک قرار بگیرند به زودی پوسیده می شوند. به این ترتیب احتمال پوسیدگی برا قلمه را بیشتر می کند.
    نکته ی مهم درباره ی خاک مناسب است : باید بگوییم این گیاه نسبت به اکثر خاک ها نیز مقاوم است. اما برای رشد و ریشه زایی بهتر میتوانید از شن، پرلیت، پیت موس استفاده کنید.
  2. تکثیر از طریق کاشت بذر:
    درباره ی بذر های غلاف دار چیزی شنیده اید؟
    این بذر ها برا رشد نیاز به یک دوره ی سرمادهی دارند. برای مطمئن شدن از سرمادهی بذر، به روش دستی به بذر سرما می دهیم.
    در این روش کافی است مقداری شن یا ماسه بردارید. با آبپاش کمی به آنها آب بپاشید. مقدار آب باید به گونه ای باشد که چسبندگی به وجود بیاورد. بذر را به همراه شن و ماسه های نم دار در یک پلاستیک، در یخچال قرار دهید.مدت زمان سرمادهی به این روش ۵۰-۶۰ روز است.
    بعد از این مدت بذر را خارج کرده و در عمق ۱۰ سانتی متری خاک قرار دهید.
    با این روش حداکثر تا ۲۰ روز بعد از کاشت بذر جوانه ها را مشاهده خواهید کرد.
  3. تکثیر با استفاده از خوابانیدن شاخه:
    برای این نوع تکثیر در اوایل فصل بهار اقدام کنید. یکی از شاخه های انعطاف پذیر را انتخاب کنید و آن را در عمق ۳۰ سانتی متری زمین قرار دهید. برای اینکه در این قسمت ریشه زایی اتفاق بیوفتد باید خاک آن را همواره مرطوب نگه داشت.
    ۳-۴ ماه بعد ریشه زایی به طور کامل اتفاق  افتاده و میتوانید گیاه را از مادر جدا کنید.
  4. استفاده از پاجوش :
    در کنار تنه ی اصلی گیاه پاجوش هایی را مشاهده می کنید. با جدا کردن این پاجوش ها می توانید گیاه جدیدی داشته باشید.

 

علاوه بر گل پیچ اناری از بوته های زینتی دیگری نیز میتوانید برای دیزاین باغ یا باغچه ی خود استفاده کنید. گل های مناسب بالکن ها و تراس نیز نمونه های جذابی برای کاشت در حیاط به حساب می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *