علف هرز همواره یک مانع مهم برای رشد و تکثیر گیاهان قلمداد می شود. لذا کشاورزان و باغبانان در پی از بین بردن این گیاهان هرز می باشند. در ادامه شما را با روش های از بین بردن گیاهان هرز آشنا می کنیم.

علف های هرز باید از محدوده رشد گیاه ریشه کنی شوند. در غیر این صورت کشت مطلوبی نخواهید داشت. علف هرز رقابت زیادی را با گیاه بر سر دریافت مواد غذایی ایجاد می کند. ضمن اینکه فضای کمی را برای رشد در اختیار گیاه قرار می دهد.

برای نابودی گیاه هرز راه های طبیعی را ترجیح می دهند. چون این روش ها عوارض کمی برای گیاه به دنبال خواهند داشت. روش های شیمیایی سبب تاثیرات منفی بر روی گیاه خواهد شد. ضمن اینکه احتمال دارد رشد این گیاهان را نیز متوقف کند.

روش های ارگانیک از بین بردن علف هرز

بارها دیده شده که سال های سال برای رشد و تکثیر یک گیاه وقت و سرمایه صرف کرده ایم اما به دلیل عدم مراقبت به موقع و منظم گیاه نابود شده است.

علف های هرز صدمات و آسیب های زیادی برای گیاهان به دنبال دارند. کشاورزان برای ثمردهی بیشتر همواره نابودی این گیاهان هرز را در نظر می گیرند. متاسفانه گیاهان هرز به سرعت رشد می کنند و در زمان کوتاهی قادر به از پای در آوردن گیاهان زراعی همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان و … می باشند.

روش طبیعی نابودی علف های هرز

از گیاهان هرز به عنوان گیاهان مهاجم یاد می شود. برای نابودی این گیاهان روش های مختلفی پیشنهاد می شود اما مهم ترین اصل برای اثر بخشی این روش ها، اعمال به موقع آن هاست.

در روش های شیمیایی ترکیبات مضری برای بافت گیاه وجود دارد. لذا توصیه می شود راه های طبیعی را برای از بین بردن گیاه هرز استفاده کنید.

آرد ذرت

زمانی که زمین زراعی یا باغچه را به زیر کشت می برید، باید از رشد و تکثیر علف های هرز ممانعت کنید. یکی از ساده ترین روش ها برای کنترل رشد این گیاهان استفاده از آرد ذرت می باشد. البته از این آرد بعد از جوانه زنی گیاهان اصلی استفاده می شود. چون آرد ذرت از جوانه زنی گیاهان جلوگیری می کند. بعد از جوانه زنی گیاه، یک لایه کم عمق و نازک برای ممانعت از رشد و جوانه زنی علف های هرز بر روی سطح خاک باغچه یا مزرعه بپاشید. این موضوع از جوانه زنی و رشد علف هرز جلوگیری و همچنین از فعالیت کرم هایی که مواد مغذی خاک را از دسترس گیاه خارج می کنند، جلوگیری به عمل می آورد.

سرکه نابود کننده علف های هرز

برای از بین بردن علف هرز از سرکه بهره مند شوید. فراهم کردن این سم در منزل به راحتی میسر است. برای اثر گذاری این روش باید نمونه غلیظ این سرکه را درون یک ظرف ریخته و به شکل اسپری بر روی علف هرز بپاشید. اثر بخشی این کار ظرف مدت کوتاهی مشخص خواهد شد.

نابودی گیاهان هرز

بسیاری از سموم شیمیایی و علف کش ها که برای گیاهان هرز مورد توجه قرار می گیرند، دارای ترکیبات مضری برای گیاهان می باشند. سرکه صدمه ای را برای گیاه به دنبال نخواهد داشت. خوشبختانه این ماده بر روی گیاهان اثر سوء ندارد. ضمن اینکه تاثیر مطلوبی بر روی پوست نخواهد داشت.

با تمام این امتیازات باید از قیمت پایین سرکه نیز به عنوان یک ویژگی مثبت برای این علف کش مقرون به صرفه نام برد.

زمان اسپری کردن سرکه بر روی علف هرز بهتر است موقعی از روز باشد که نسیم ملایم در حال وزیدن و هوا آفتابی است. اگر وزش باد بسیار شدید باشد، از رسیدن سرکه به تمامی قسمت های گیاه هرز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

این اسپری کردن باید با دقت و بدون واسطه انجام گیرد. ضمن اینکه مراقب باشید تا اسپری فقط بر روی گیاه هرز باشد. یعنی از اسپری کردن سرکه بر روی گیاهان زراعی خودداری کنید.

سرکه و گیاه هرز

بیشتر آفت ها و حشرات نیز در مقابل اسپری سرکه از خود واکنش نشان می دهند و می گریزند. بنابراین این روش برای از بین بردن آفات نیز موثر است.

بوی سرکه برای حشرات چندان مطلوب نیست. بهتر است این اسپری بر روی نقاطی از باغچه که دارای حشراتی همچون حلزون یا مورچه هستند، انجام گیرد.

جوش شیرین

از دیگر شیوه های طبیعی برای از بین بردن علف های هرز جوش شیرین می باشد. این ماده نیز ضرری برای گیاه به دنبال نخواهد داشت. ضمن اینکه تاثیر زیادی در کنترل علفهای هرز دارد.

جوش شیرین ماده خوبی برای نامطلوب کردن خاک قلمداد می شود. به همین خاطر از جوش شیرین در خاک نواحی دارای علف هرز استفاده می شود. با این اتفاق دیگر شاهد رشد گیاهان هرز نخواهید بود.

در بسیاری از منازل قدیمی شاهد رویش علف های هرز بین موزاییک های شکسته یا فرسوده هستید. افراد زیادی برای جلوگیری از رشد این علف ها، مخلوط کردن مقداری جوش شیرین با این درزها را توصیه می کنند. این موضوع روش مناسبی برای نابودی آفات می باشد.

از بین بردن علف هرز

نمک

روش دیگری نیز برای از بین بردن علف های هرز وجود دارد. اسپری طبیعی دیگر نیز از مخلوط کردن ۲ پیمانه آب جوش و یک پیمانه نمک به دست می آید. بعد از حل شدن این مخلوط می توانید آن را به شکل مستقیم بر روی گیاه هرز به کار ببندید.

نمک را می توان بدون مخلوط کردن با آب جوش به کار برد. البته مراقب باشید که این نمک خشک بر روی جوانه و گیاهان نوپا نریزد. چون آثار نامطلوبی بر رشد گیاه خواهد داشت.

پاکسازی زمین از علف هرز

توجه داشته باشید که شما زمانی می توانید از عدم وجود گیاهان هرز در چمن یا مزارع مطمئن شوید که رشد خوبی از گیاه را شاهد باشید. ضمن اینکه رشد گیاه در تمام نواحی تقریباً یک دست و از نظر ساقه نیز حداکثر رشد را دریافت کرده باشد.

کندن علف هرز از زمین زراعی

در این صورت می توان مطمئن شد که ریشه های گیاه به طور کلی خاک باغچه را در اختیار گرفته اند.

وجین کردن

یکی از روش های دیگر برای از بین بردن علف های هرز وجین کردن می باشد. با دست گیاهان هرز را از خاک بیرون بکشید. اگر چه این روش زمان بر است اما از بین بردن علف های هرز را تضمین خواهد کرد.

وجین کردن

کود گیاهی

استفاده از کود نیز می تواند عامل موثری برای از بین بردن گیاهان هرز باشد. البته این موضوع نابودی کامل علف هرز را باعث نمی شود اما سرعت رشد این گیاهان بیهوده را پایین می آورد.

روزنامه

یکی دیگر از روش های ابتدایی برای کنترل رویش علف هرز استفاده از روزنامه بر روی باغچه بوده و این موضوع نیز بر روی نواحی علف های هرز اثر بخش است. با این روش از تابش آفتاب بر روی نواحی علف های هرز جلوگیری و در نتیجه رشد آن ها متوقف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *