گل یاس یکی از گل های زیبا و بسیار خوشبوست که در بسیاری از محیط های مسکونی مورد توجه قرار می گیرد. تکثیر گل یاس به روش های مختلفی امکان پذیر است.

بسته به شرایط محیط زندگی می توان روش های مختلفی را برای تکثیر گل یاس به کار برد. پرورش این گل برای کسانی که به کاشت گیاهان رونده همچون رز رونده، پتوس و … علاقه دارند، اهمیت زیادی دارد.

نام لاتین گل یاس Jasmine بوده و نام دیگر این گل در فارسی یاسمین می باشد. به رنگ های مختلفی همچون کبود، زرد، بنفش و سفید دیده می شود.

تکثیر گل یاس به روش های مختلف

نوع گیاه این گل از نوع درختچه ای بوده و در بیشتر خانه های قدیمی و سنتی ایرانی دیده می شده است. البته هنوز هم در بسیاری از آپارتمان ها به عنوان جنبه زینتی و البته یک خوشبو کننده طبیعی استفاده می شود.

تکثیر گل یاس

عطر گرم این گل برای بسیاری از افراد جنبه آرامش بخشی دارد. برای تکثیر گل یاس از روش های خوابانیدن، قلمه زدن یا پاجوش کمک گرفته می شود.

خوابانیدن

یکی از روش های رایج برای تکثیر گل یاس بوده اما شرایط خاصی برای اعمال این روش وجود دارد. برای این کار از شاخه های قدرتمند یا سالم کمک گرفته می شود. این شاخه ها در تحتانی ترین قسمت گیاه دیده می شوند.

برای این کار از نمونه شاخه هایی بادوام با عمر یک تا دو سال استفاده کنید. این شاخه ها باید دارای دو یا ۳ جوانه باشند. بعد از انتخاب شاخه، با یک چاقوی تیز خراشی بر روی قسمتی که قرار است درون خاک قرار بگیرد، ایجاد نمایید. این عمل برای سرعت در ریشه زایی انجام می شود. بعد از کاشت، گلدان را به طور کامل آبیاری و در طول این مدت، آب، نور و دمای مناسب را برای گیاه فراهم کنید. در حدود یک تا دو ماه بعد شاخه یاس ریشه‌دار شده و شما می‌توانید آن را از گیاه مادری جدا کنید. گلدانی ماسه ای تهیه و شاخه را درون آن جای دهید. ماسه باید از نوع نرم باشد.

تهیه گلدان مناسب برای گل یاس

قلمه زنی

یکی از روش های کاربردی برای ازدیاد گل یاس بوده و باید در زمان مناسب خود اعمال گردد. برای قلمه زدن گل یاس، روزهای پایانی فصل تابستان را انتخاب می کنند.

روش خوابانیدن در تکثیر گل یاساین زمان باید پیش از شکوفایی جوانه های گل یاس باشد. برای موفق بودن قلمه زنی، از قلمه های حجیم و قوی استفاده می شود.

قلمه های حجیم و قوی

برای برش این قلمه ها یک چاقوی تیز آماده کنید. این قلمه ها باید در طول ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر برش داده شوند.

برش قلمه ها در طول 10 تا 20 سانتی متر

برای قلمه زنی، انتهای شاخه انتخابی را به شکل مورب برش دهید. بهتر است هر کدام از قلمه های انتخابی حامل یک یا دو برگ و سه یا چهار جوانه باشند. با رعایت این شرایط، شانس موفقیت در قلمه زدن بالاتر می رود.

اگر برگ های قلمه انتخابی بیش از دو برگ است، آن را جدا کرده تا ریشه زایی در قلمه تسریع شود و انرژی گیاه برای امور بی اهمیت تلف نشود.

جداسازی برگ های اضافی گل یاس

بعضی از باغبانان برای سرعت بخشی به ریشه زایی از هورمون ریشه زایی بهره مند می شوند.

آغشته کردن قلمه یاس با هورمون ریشه زایی

در چنین مواقعی قسمت تحتانی قلمه در هورمون ریشه زایی قرار می گیرد. حالا باید قلمه های آماده کرده را در یک گلدان حاوی ماسه بکارید.

ماسه نرم و مرطوب

این ماسه ها باید از نوع نرم و مرطوب باشند. به طور کلی در تکثیر گل یاس به روش قلمه، یک سوم از قلمه در داخل خاک جای می گیرد.

تکثیر گل یاس

گلدان باید در محیطی پرنور اما بدون تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد. ضمن اینکه تراز مناسب دما و رطوبت نیز در فضا حفظ شود. آبیاری این گلدان روزی یک بار انجام می گیرد. برای ریشه زایی قلمه ها نیاز به طی کردن ۲ ماه دارید. بعد از گذشت دو ماه و ریشه دار شدن قلمه ها، یاس به گلدان اصلی منتقل می گردد.

کاشت گل یاس

نور غیر مستقیم برای قلمه یاس

شرایط نگه داری از گل یاس

پاجوش

ریشه این گیاه از نظر گسترش و همینطور تراکم قدرت قابل توجهی دارد. این موضوع امکان تکثیر گل یاس از طریق پاجوش را فراهم می کند. در این روش پاجوش ها بعد از بالغ شدن از گیاه مادری جدا می شوند. کاشت گل یاس با پاجوش در فصل بهار انجام می گیرد.

شرایط پرورش گل یاس

گل یاس نیز مانند گل های زینتی نیاز به برنامه ای مشخص برای رشد و نمو دارد. این گیاه در محیط باغچه و منزل کاشته می شود.

نور

 از پارامترهای حیاتی برای تکثیر گل یاس است. این گل تمایل زیادی به نور آفتاب دارد و به همین خاطر همواره در فضای باز و در معرض تابش نور خورشید کاشته می شود. این موضوع در محیط های آپارتمانی نیز رعایت می گردد. در غیر این صورت خبری از جوانه زنی گل یاس نخواهد بود. اگر نور دریافتی این گیاه به شکل مستقیم و بدون واسطه باشد، سبب سوزانده شدن برگ های یاس خواهد شد. اگر نور دریافتی برای تکثیر گل یاس کم باشد، این موضوع باعث نرسیدن گیاه به شرایط گلدهی شده و علفی و طویل شدن بوته یاس را به دنبال خواهد داشت.

تامین نور کافی برای گل یاس

آبیاری

آبیاری گل یاس بسته به شرایط مختلف متفاوت می باشد. اگر دمای روزانه گیاه بالا باشد، مسلماً دفعات آبیاری گیاه نیز بیشتر می شود.آبیاری گل یاس

خاک

تکثیر گل یاس نیاز به مخلوطی از خاک معمولی، خاک برگ و ماسه دارد. البته در این فرمول گاهی از پرلیت یا ماسه بادی رودخانه ای نیز استفاده می شود.

دما

دمای بالا برای تکثیر گل یاس خطر آفرین نیست. این گیاه به حرارت زیاد مقاوم است. البته برای رسیدن به شرایط گلدهی نیازمند به هوای خنک می باشد. هوای معتدل و خنک در طولانی شدن عمر گل های یاس موثر است.

کوددهی

در دوران گل دهی گل یاس، کوددهی اهمیت زیادی دارد. به طور کلی این گیاه برای رشد بهتر به هر ۲ هفته یک بار کوددهی نیاز دارد. برای این تغذیه از کودهای کامل دارای پتاس، نیتروژن و فسفر بهره مند شوید. این کوددهی باید به شکل آبیاری به مصرف گیاه برسد. برای تهیه این کود مایع حدود چهار لیتر آب فراهم کرده و آن گاه یک دوم قاشق چای خوری کود کامل را با آن میکس و به خوبی حل نمایید. در ادامه کود مایع را درون ظرف های اسپری بریزید و بر روی گلبرگ ها اسپری نمایید. اگر تمام گلبرگ ها به خوبی با کود آغشته شده اند، حالا می توانید مابقی کود را به درون گلدان اضافه کنید.

کوددهی گل یاس

گل یاس در صنعت عطرسازی اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه رایحه آن به عنوان یک آرام بخش مورد توجه قرار می گیرد و باعث تغییر خلق و خو نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *