گل لیلیوم و نحوه تکثیر آن

گل لیلیوم از جمله گل های زیبایی است که حتما نام آن را شنیده اید، این گل به دلیل زیبایی که دارد از آن در تزئینات مختلف استفاده می کنند، گل‌های لیلیوم از گل های بسیار مناسب برای کاشت در باغچه محسوب می شود، اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با اصول پرورش و نگهداری و همچنین روش تکثیر لیلیوم آشنا کنیم.

گل لیلیوم از جمله گیاهانی است که دارای غده و پیاز است از این رو متداول ترین راه هایی که می توان به ازدیاد این گل پرداخت تکثیر لیلیوم از طریق پیاز آن است. از آنجایی که نگهداری این گل به سادگی امکان پذیر است گزینه خوبی برای پرورش آن حتی در منزل است.

تکثیر لیلیوم به روشی ساده

 گل لیلیوم همچون گل سیکلامن از نوع گل های وحشی و بومی است که فقط در مناطق خاصی قادر به رشد است، نام دیگر این گل در زبان ما با نام سوسن شناخته می شود، گل لیلیوم یکی از پرکاربرد ترین گل ها در دنیا است و به دلیل داشتن رنگ های مختلف و بزرگ بودن گل های آن مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. از آنجایی که گیاهی کم توقعی است می توان آن را در منزل و یا حتی آپارتمان خود پرورش داد.

نحوه تکثیر لیلیوم

گل های لیلیوم دارای گونه های مختلفی می باشند که هر کدام ویژگی ظاهری خاصی دارند، همانگونه که گفتیم برای تکثیر لیلیوم از پیاز آن استفاده می شود، منظور از پیاز همان قسمتی است که ساقه گیاه از آن رشد می کند، ساقه ای که از پیاز آن رشد می کند دارای برگ هایی بسیار کوتاه و ضخیم است که در نزدیکی ریشه گیاه قرار دارد.

تکثیر لیلیوم هم می توان از طریق فلس های آن انجام شود و هم از طریق پیاز آن که ما در این مطلب هم به تکثیر آن از طریق فلس و هم از طریق پیاز خواهیم پرداخت که هر ۲ روش آن بسیار ساده می باشد.

تکثیر از طریق فلس

  • برای تکثیر لیلیوم باید در فصل پاییز اقدام کنید.
  • ابتدا باید فلس های گیاه را که نزدیک به پیاز است را جدا کرده.

تکثیر لیلیوم از طریق فلس

  • سپس با مهیا کردن بستر کاشت و خاک مناسب برگ ها را با فاصله ۱۵ سانتی متر در بستر خود می کاریم.

کاشت و نگهداری از گل لیلیوم

تکثیر از طریق پیاز

  • گل های لیلیوم دارای پیاز هایی هستند که با کاشت آن ها می توان صاحب یک گل جدید شد.
  • برداشت پیاز لیلیوم در مهر ماه انجام می شود.
  • بعد از برداشت پیاز ها سپس باید آن ها را به مدت ۴ الی ۶ هفته برای سرما دهی در دمایی به اندازه ۳ درجه سانتی گراد در خاکی سبک قرار داده تا توانایی گل دهی را داشته باشند.
  • در طول مدت سرما دهی پیاز ها هر چند وقت یکبار آبیاری کنید.
  • بعد از پایان دوران سرما دهی باید اقدام به کاشت آن در گل خانه کنید.
  • سپس برای کاشت پیاز ها باید گودالی بکنید تا ۲ برابر خود پیاز لیلیوم باشد.

اصول اولیه تکثیر لیلیوم

  • پیاز را می توانید هم در گلدان و هم در باغچه خود پرورش داد.
  •  پیاز را طوری در داخل گودال قرار دهید تا نوک آن رو به بالا باشد.
  • بعد از قرار دادن آن داخل خاک روی آن را به خوبی با خاک بپوشانید.
  • بعد از کاشت آن به خوبی پیاز را آبیاری کنید.
  • بعد از کاشت تا زمانی که پیاز ها به گل بشیند در صورتی که دمای گل خانه روی ۱۵ درجه سانتی گراد تنظیم باشد مدتی به اندازه ۱۲۰ روز طول خواهد کشید.

آشنایی با نحوه تکثیر لیلیوم

نکات مهم جهت پرورش لیلیوم

نور: اگر این گل را در منزل نگهداری می کنید باید نور زیادی را برای آن فراهم کنید دریافت نور کافی باعث می شود تا گیاهتان دارای گل های درشت تری شود، اما دریافت نکردن نور کافی باعث می شود که بوته آن دارای گل های بسیار کمتری باشد.

اگر گل لیلیوم را در باغچه و در هوایی آزاد کاشتید سعی کنید برای آن یک نیم سایه ایجاد کنید. و اگر هم آن را در داخل گلدان کاشتید می تواند آن را در پشت پنجره یا در گلخانه خود نگه داری کنید.

دما: اگر منطقه ای که در آن زندگی می کنید گرمسیری است باید دورانی که به هوای سرد احتیاج دارد را برایش فراهم کنید. میزان رشد و گل دهی این گیاه به میزان دمای و درجه حرارتی که دریافت می کند بستگی دارد که می تواند تاثیر مطلوبی بر روی رشد و نمو گیاه داشته باشد.

خاک: بهترین خاک برای کاشت و تکثیر لیلیوم ۲ قسمت خاک کمپوست+ ۱ قسمت خاک برگ+ ۱ قسمت خاک باغچه+ ۱ قسمت شن و ماسه است. به طور کلی لیلیوم به خاکی غنی احتیاج دارد.

آبیاری: خاک گل لیلیوم باید همیشه مرطوب باشد و هر زمان که خاک آن خشک شد باید اقدام به آبیاری آن کنید. از باتلاقی کردن خاک آن بپرهیزید زیرا باعث می شود که پیاز دچار پوسیدگی شود و دچار بیماری لکه قهوه شود.

کوددهی: برای کوددهی گیاه لیلیوم در زمان رشد آن می توانید از کود کریستاکول سبز استفاده کنید و در زمانی که گیاه شروع به غنچه دادن کرد از کریستاکول قرمز استفاده کنید.

پرورش لیلیوم در گلدان

نکته: سعی کنید در دوران رشد و گل دهی لیلیوم آبیاری منظمی را اعمال کنید/ در زمستان ها برای نگهداری پیاز آن را به صورت مرطوب نگهدارید/ برای برداشت گل آن باید ساقه آن را به صورت اریب ببرید تا ماندگاری بالا تری داشته باشد/ اگر ساقه های گیاه شما پلاسیده شد آن ها را از گیاه اصلی جدا کنید/ بعد از پایان یافتن دوران گل دهی پیاز ها را جدا کنید و در یک خاک غنی نگهداری کنید/ اگر گیاه شما خیلی بلند شد از یک قیم برای نگهداری آن کمک بگیرید تا گل های آن آسیب نبیند/ برای نگهداری گل لیلیوم باید آن ها را از گیاه جدا کرده و در داخل آب گذاشته شود/ سعی کنید تمام این نکات را برای نگهداری طولانی تر گیاهتان رعایت کنید.

برخی مشکلات کشت و کار لیلیوم

۱٫ در کاشت و تکثیر لیلیوم ممکن است بعضی از پیاز ها زود رس باشند که در این حال قبل از خارج کردن پیاز ها ساقه های شروع به سبز شدن می کند، که در این صورت باید آن قسمتی که سبز شده است را درون گلدان کاشته و روی ان را با خاک به خوبی بپوشانید.

۲٫ از مهم ترین مشکلاتی که در کاشت و تکثیر لیلیوم اتفاق می افتد بیماری است به نام لکه قهوه ای که باعث می شود گیاه دیگر رشد نکند این مشکل در اثر آبیاری فراوان برای گیاه اتفاق می افتند.

۳٫ اگر گیاه شما دچار ریزش برگ شد باید بر روی دریافت نور آن کمی توجه کنید زیرا دریافت نکردن نور کافی باعث زرد شدن و ریزش برگ ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *