گل لادن دارای ۲ نوع مختلف رونده و پیچنده است، که بهتر است برای کاشت گل لادن از نوعی که متناسب برای کاشت آن در باغچه است استفاده کنید زیرا نوع رونده این گیاه قادر است فضای زیادی را اشغال کند که برای فضا های باز مناسب است.

کاشت گل لادن در منزل و باغچه مزیت های زیادی دارد، از جمله زیبا سازی فضا، دارای رشدی آسان و سریع، مقاوم بودن آن در برابر شرایط سخت، داشتن رنگها های متنوع و زیبا و همچنین خوراکی بودن برگ های آن است. که در ادامه مطلب با روش کاشت و نگهداری این گل زیبا آشنا خواهیم شد.

راهنمای کاشت گل لادن

گل لادن یک گیاه ۱ ساله و یا چند ساله است که که بومی منطقه آمریکای جنوبی است، گل لادن از دسته گل های تزیینی محسوب می شود، از نوع بالا رونده این گل برای زیبا سازی دیوارها استفاده می شود، با توجه به انواع مختلفی که از این گل وجود دارد نوع جمع و پا کوتاه آن گل مناسب باغچه است.

گل لادن دارای گل های کوچک و کم برگی هستند که می توان در انواع رنگ های مختلف آن را یافت، برگ های این گل بسیار نازک و ابریشمی هستند که شکلی مانند چتر دارند که زیبایی گل را دو چندان کرده است. همانگونه که گفتیم برگ های این گیاه خوراکی هستند و به دلیل طعم فلفلی که دارد به عنوان چاشنی در غذاها و سالادها استفاده می شود.

نحوه کاشت گل لادن

یکی از راحتترین و متداولترین روش کاشت گل لادن استفاده از بذر آن است البته روش دیگری هم برای کاشت آن وجود دارد که آن از طریق تکثیر ساقه انجام می شود اما کاشت از طریق بذر می تواند گزینه مناسب تری باشد، شما به راحتی می توانید با تهیه بذر گل لادن برای کاشت آن اقدام کنید، کاشت گل لادن را باید در فصل بهار انجام دهید.

چگونگی کاشت و پرورش گل لادن

کاشت از طریق بذر

  1. برای کاشت گل لادن از طریق بذر باید به نکته بسیار مهمی توجه کنید آن هم تهیه بذری تازه است زیرا اگر از بذری کهنه استفاده کنید بذرها قابلیت جوانه زنی را نخواهند داشت، پس باید بذرها را از جایی معتبر تهیه کنید.
  2. بعد از تهیه بذری مرغوب باید آنها برای مدت یک شبانه روز در آب بخیسانید.
  3. شما می توانید بذرها به صورت مستقیم در بستر اصلی خود بکارید و هم می تواند در گلدان این کار را انجام دهید.
  4. اگر چه در مورد خاک سختگیر نیست اما برای کاشت بذرها بهتر است از خاکی سبک استفاده کنید.
  5. سپس برای کاشت بذرها در باغچه و یا گلدان دانه را در عمق ۲نیم سانت بکارید.
  6. اگر بذرها را در باغچه می کارید بهتر در زمان مناسب خود این کار را انجام دهید تا دمای کافی برای جوانه زنی وجود داشته باشد. ولی اگر بذر را داخل گلدان کاشتید بهتر است گلدان را به مکانی با دمای مناسب انتقال دهید.
  7. مناسب ترین دما جهت جوانه زنی بذرها دمایی ۴ درجه سانتی گراد است.که این دما باعث می شود رشد جوانه ها بیشتر شود.
  8. فاصله کاشت بذرها در باغچه از هم دیگر باید ۲۴ سانتی متر باشد تا برای رشد فضای کافی داشته باشد.
  9. بعد از کاشت بذرها آنها را به خوبی آبیاری کنید.
  10. تا زمانی که جوانه ها سر از خاک بیرون نیاورده اند باید خاک همواره مرطوب باشد نه خیس.
  11. مدت زمان جوانه زنی بذرها ممکن است ۱۵ روز الی ۱ ماه به طول انجامد.

آموزش صحیح کاشت گل لادن

تکثیر از طریق ساقه

  1. برای کاشت گل لادن از طریق ساقه باید یک قسمت از ساقه گیاه را در نظر بگیرید، ساقه باید سالم و مستحکم باشد.
  2. سپس برگ های اضافه را از قلمه جدا کرده، سپس قلمه را در یک لیوان آب قرار داده تا بتواند ریشه بدهد.
  3. لیوان را در پشت پنجره قرار دهید تا از نور کافی برخوردار شود.
  4. قلمه به راحتی با گذشت ۱ هفته ریشه دار می شود
  5. بدین ترتیب بعد از ریشه دار شدن قلمه را داخل خاک و بستر مناسب خود قرار دهید.

روش های کاشت گل لادن

شرایط محیطی مور نیاز برای پرورش لادن

خاک: خاکی که برای کاشت گل لادن در نظر می گیرید باید از قدرت زه کشی مناسبی برخوردار باشد، البته باید گفت که به دلیل بالا بودن میزان مقاومت این گیاه قادر است در هر نوع خاکی به رشد خود ادامه دهد اما برای اینکه گیاهتان از رشد خوبی برخوردار شود بهتر است از خاکی سبک استفاده شود، به این نکته توجه داشته باشید که در تهیه خاک این گیاه از خاک برگ و کودهای دامی استفاده نکنید چرا که غنی بودن خاک آن موجب می شود گل دهی گیاه پایین بیاید. بهترین کود برای این گیاه کود فسفر است.

آبیاری: تعادل در آبیاری برای گل لادن بسیار مهم است چرا که در اثر کم آبی باعث می شود از میزان گل دهی گیاه کاسته شود و برگ های آن زرد می شود، آبیاری زیاد هم منجر به افزایش رشد برگها و در نتیجه کاهش گل دهی آن می شود. بهترین زمان آبیاری زمانی است که سطح خاک میزان رطوبت خود را از دست داده باشد.

نور: گل لادن خواستار نور فراوان و مستقیمی است، به طور معمولی در روز به ۵ ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد. گل باید در تابستان از تابش مستقیم نور خورشید حفظ شود. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت گل لادن محلی با نیم سایه است. دریافت نکردن نور کافی باعث بزرگ شدن برگ های گیاه می شود.

دما: مناسب ترین دما جهت نگهداری از گل لادن دمای ۲۵ درجه سانتیگراد است، دمای بالا برای گیاه باعث کاهش عمر گل لادن می شود به همین دلیل باید در مقابل دما داغ تابستان حفظ شود، همچنین گل لادن نسبت به دمای پایین و حساس هم مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد. در هر صورت گیاه باید از دمای خیلی و پایین و خیلی بالا حفظ شود.

نحوه کاشت گل لادن

بیماریها: یکی از مخرب ترین بیماریهایی که می تواند روی گیاه اثر داشته باشد قارچ ها و کپک ها هستند که از ساقه و شاخ و برگ گیاه تغذیه می کنند که می توانید با شستن ساقه و برگ گیاه با آب و صابون این مشکل را تا حدودی رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *