کاشت پیچ گلیسین در منزل

گیاه پیچ گلیسین از جمله گیاهانی است که جنس آن از نوع بالا رونده است و به عنوان یکی از زیبا ترین گیاهان زینتی از آن استفاده می شود که بیشترین کاربرد این درخت در زیبا سازی فضای سبز صورت می گیرد. در ادامه مطلب با  نحوه کاشت پیچ گلیسین این گیاه زینتی آشنا خواهید شد.

کاشت پیچ گلیسین امروز افراد زیادی را به خود جذب کرده است، گل های این گیاه همانند خوشه های انگور می توانند از داربست آویزان شوند، پیچ گلیسین همانند یک درختچه ای است که به صورت بالا رونده رشد می کند که ساقه های آن چوبی بوده و همچنین دارای رشد زیادی است، کاشت گیاه پیچ گلیسین در شرایط مناسب تا ۳ متر هم رشد می کند

کاشت پیچ گلیسین در گلدان

گیاه شناسی: پیچ گلیسین در سال ۱۸۱۶ از کشور چین به آمریکا آورده شد که سپس یکی از زینت بخش ترین و محبوب ترین گیاهان در غرب شد، این گیاه به دلیل نوع متفاوتی که دارد از آن به عنوان تونل های گل که بسیار زیبا می شود استفاده می کنند. برگ های این گل سبز براق است که طول این برگ ها تا ۳۰ سانتی متر هم می رسد. گل های آن هم در رنگ های مختلف آبی، بنفش و سفید وجود دارد که طول آن ها به ۲۰ سانت می رسند.

گل های این گیاه زیبا در زمان رشد همانند درخت بید مجنون به صورت آویزان در می آیند. از مهم ترین گونه های این گیاه می توان گلیسین ژاپنی و گلیسین چینی اشاره کرد. این گل همانند گیاهان زینتی دیگر فضای زیبایی را به محیط پیرامون خود می بخشند.

 نحوه کاشت پیچ گلیسین

کاشت پیچ گلیسین به دو روش قلمه زدن، و بذر امکان پذیر است.اما از آنجایی که کاشت بذر آن تا زمان گلدهی ممکن است ۱۰ الی ۱۵ سال طول بکشد گزینه رایجی برای کاشت پیچ گلیسین نیست.

  • استفاده از قلمه چوبی و قلمه سبز این گیاه یکی از راه های کاشت پیچ گلیسین است که باید از ساقه هایی برای قلمه استفاده کرد که تازه باشد و حاصل رشد بهار و تابستان باشند.
  • سپس به اندازه ۱۵ سانت از سر ساقه جدا می کنیم و تمام برگ های که بر روی قسمت انتهای قلمه است را جدا می کنیم.
  • سپس قلمه به دست آمده را به پودر ریشه زایی آغشته می کنیم تا سرعت ریشه دهی بیشتر شود .
  • بعد از آن باید قلمه تان را در یک بستر خاک مناسب قرار دهید، مخلوطی از خاک پیت موس+ خاک برگ + شن برای کاشت قلمه مناسب است.
  • سپس گلدانی که قلمه ها را در آن کاشتید را به یک مکان روشن و به دور از تابش مستقیم نور خورشید انتقال دهید .

نگهداری و کاشت پیچ گلیسین

  • بهترین دمای اتاق برای قرار دادن قلمه دمایی به اندازه ۲۰ تا ۲۴ درجه می باشد.
  • برای ریشه دهی بهتر قلمه باید بر روی گلدان یک کیسه پلاستیکی بکشید تا رطوبت لازم حفظ شود و در طی روز چندین مرتبه به غبار پاشی آن بپردازید.
  • زمانی که شما برای کاشت پیچ گلیسین از قلمه های سبز رنگ استفاده می کنید ممکن است این قلمه ها به راحتی رطوبت خود را از دست بدهند و مانعی باشد بر سر راه ریشه زدن.
  • قلمه های چوبی که در فصل پاییز و اوایل فصل زمستان بدست می آید می توانند برای کاشت پیچ گلیسین بسیار مناسب تر باشند.
  • برای استفاده از شاخه های چوبی که بعد از خزان برگ ها پدیدار می شوند باید همان طور که در بالا گفتیم به اندازه ۱۵ تا ۳۰ سانت از شاخه ها قلمه تهیه کنید و بعد از آن تمام شرایطی که برای قلمه سبز انجام داده ایم را دوباره بر روی قلمه چوبی قرار دهیم.
  • تمام شرایط دما و شرایط محیطی کاملا مطابق قلمه سبز است.
  • مدت زمانی که احتیاج است این قلمه ها ریشه بدهند زمانی بین ۱ الی ۲ ماه است تا ریشه دهی صورت بگیرد.

چگونگی گاشت پیچ گلیسین در گلدان

شرایط نگهداری از پیچ گلیسین

نور: گیاه پیچ کلیسین برای رشد مطلوبش به نور آفتاب زیادی دارد و اگر نور لازم را دریافت نکند با عدم گل دهی روبرو می شود.

آبیاری: این گیاه به آب کمی احتیاج دارد و زمانی که دید خاک آن از کمی رطوبت برخوردار است نباید آبیاری صورت بگیرد.

دما: مناسب ترین دما برای نگهداری ار پیچ گلسین ۱۱ درجه سانتی گراد است، میزان تحمل سرما این گیاه ۰ درجه و میزان تحمل گرما این گیاه تا ۳۵ درجه می باشد.

خاک: این گیاه برای رشد خود خاک لومی و ماسه که دارای قدرت زهکشی خوب است را می پسندد. PH خاک باید بین ۵/۵ تا ۵/۶ باشد.

کود: گیاه پیچ گلیسین برای اینکه در فصل رشد گل بدهد نیاز به کوددهی دارد. کوددهی باید در فصل بهار و تابستان انجام شود.
آغموزش گاشت پیچ گلیسین و نحوه نگهداری از آن
هرس: برای پرورش این گیاه هرس مسئله مهم است، از آنجایی که این گیاه گیاهی رونده است باید شاخه های آن را کنترل کرد، این کار کمک زیادی به تولید گل بیشتر می کند، بهتر است هر سال در ۲ نوبت هرس انجام شود. که به آن هرس پاییزه و هرس زمستانه می گویند.
در هرس پاییزه که در فصل مهر صورت می گیرد، که باید شاخه های که در سال جدید رشد کردند تا ۳۰ سانتی متری شاخه اصلی هرس کرد.
در هرس زمستانه که اواخر اسفند انجام می شود فقط شاخه های جانبی حذف می شوند، جوری که هر شاخه حاوی ۲ الی ۳ عدد جوانه باشد.
هشدار: تمام قسمت های گیاه پیچ گلیسین حاوی سمی بنام wisterin است، که اگر آن را بخورید ممکن است شما را مسموم کنند، که از نشانه های آن تهوع، اسهال، استفراغ و درد شدید معده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *