تکثیر گل ارکیده و نحوه نگه داری از این گیاه

تکثیر گل ارکیده به طور معمولا از طریق کاشت بذر و قلمه زدن ساقه آن انجام می شود که البته باید گفت تکثیر آن از راه بذر کار سختی است و بیشتر توسط افراد متخصص اینکار انجام می شود.

گل ارکیده از دسته گل های خاص و منحصر به فردی به شمار می رود که دارای گسترده ترین و متنوع ترین خانواده گل ها هستند، این گل داری رنگ ها و اشکال گوناگونی است که به دلیل زیبایی که دارد بیشتر افراد درصدد تکثیر گل ارکیده در منزل هستند، شما می توانید با کمک گرفتن از این مطلب به راحتی به به تکثیر این گل زیبا بپردازید.

  بهرین روش تکثیر گل ارکیده

گیاه شناسی: گل ارکیده در نوع خود بیش از ۸۰۰ جنس و چیزی حدود ۱۷۵۰۰ گونه دارد که به صورت تک لپه ای علفی هستند، بیشترین رشد گل ارکیده در جنگل های مرطوب و مناطق گرمسیری است البته برخی از گونه های آن در مناطق سردسیر و کوهستانی هم قادر به رشد هستند، ساختار این گل به گونه است که ۷ قسمت را شامل می شود سه عدد گل برگ و سه عدد کاسبرگ و ۱ ستون که یکدیگر را به هم متصل می کند. گل های گل ارکیده هر کدام به صورت منفرد رشد می کنند.

امروزه کاشت و پرورش این گل زینتی همانند دیگر گیاهان زینتی مثل پرورش گل مریم به عنوان تجارتی پرسود در بیشتر کشورها با آب هوای گرم مرطوب محسوب می شود.

نحوه تکثیر گل ارکیده

همانگونه که گفتیم تکثیر گل ارکیده از طریق های مختلفی انجام می شود که در این بین به دلیل دشواری کاشت بذر و زمانبر بودن آن چیزی در حدود ۷ الی ۸ سال کار هر فردی نیست به همین دلیل در ادامه مطلب ما به دو روش از ساده ترین روش های تکثیر آن اشاره می کنیم.

روش اول تکثیر از طریق پاجوش:

گل ارکیده در روی ساقه های خود دارای گره هایی است که اگر به خوبی دقت کنید می بینید که محل اتصال برگ به ساقه است که در کنار آنها جوانه های کوچکی از گیاه به وجود آمده.

آشنایی با گل ارکیده و نیاز های آن

ما باید برای تکثیر گل ارکیده به موقعیت فصلی خود نگاه کنیم زیرا بهترین زمان برای تکثیر گل ارکیده فصل بهار است. سپس در ادامه برای انجام این کار به گیاه اصلی خود نگاه می کنیم، معمولا گیاه اصلی دارای پاجوش هایی می باشد که ما در صورتی این پاجوش ها را جدا می کنیم که دارای حداقل ۳ عدد برگ و ریشه های به طول ۵ سانتی متر داشته باشد.

ارکیده گیاهی آپارتمانی

سپس با استفاده از یک چاقوی به آرامی آن را از کنار گیاه اصلی خارج کنید طوری که هیچ آسیبی به ریشه های آن وارد نشود.

بهترین زمان کاشت و تکثیر ارکیده

برای کاشت آن باید بستر مناسبی را آماده کنید، نکته ای که در کاشت و پرورش گیاه ارکیده وجود دارد این است که این گیاه نمی تواند در خاک های معمولی رشد کند بلکه شما چه برای نگهداری و چه برای تکثیر گل ارکیده باید از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید.

روش های متفاوت کاشت ارکیده

با تهیه خاک مخصوص ارکیده و اضافه کردن کمی خاک کوکوپیت و پیت ماس و همچنین مقداری شن و ذغال چوب می تواند بهترین خاک برای کاشت گل ارکیده باشد. بعد از قرار دادن گیاه درون خاک باید آن را به مکانی با دمای ۲۰ الی ۳۰ درجه در روز و دمایی بین ۱۸ تا ۱۵ درجه در شب انتقال دهید. سعی کنید هر روز از روش غبار پاشی با آب گرم برای گیاهتان استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری از گل ارکیده

از آنجایی که تکثیر گل ارکیده خاص و سخت است ممکن است مدت زمان ریشه دهی این گیاه ۶ ماه زمان ببرد پس باید صبر زیادی داشته باشید.

نکته: گیاه گل ارکیده اغلب به ندرت در کنار خود پاجوش های کوچکی به وجود می آورد به همین دلیل شما می توانید با استفاده از برداشتن برگواره هایی که روی کره قرار دارد آن گیاه را تحریک کنید بدین ترتیب بعد از گذشت چند هفته شاهد رویش گیاهی جدید در کنار ان خواهید شد.

روش دوم تکثیر از طریق قلمه ساقه:

برای انجام این نوع تکثیر گل ارکیده باید از ساقه گیاه ارکیده استفاده کنید، ساقه ای که استفاده می کنید باید حتما دارای یک گره باشد. سپس ساقه را با استفاده از یک چاقو طوری از گیاه جدا می کنیم که به اندازه ۲ سانتی متر از بالا و ۲ سانتی متر از پایین گره باشد.

آموزش مرحله به مرحله تکثیر ارکیده

سپس گره هایی که از ساقه به دست آوردیم را باید در یک بستر مناسب که حاوی ذرات سیلیکونی+ کوکوپیت+ پیت ماس باشد تا بتواند آب را درون خود نگه دارد.

 نحوه تکثیر گل ارکیده

سپس گره ها را به صورت افقی بر روی خاک قرار دهید و سپس بستر را در محیطی مناسب با نوری کافی و غیر مستقیم قرار دهید. بعد از آن باید با استفاده از یک کیسه پلاستیکی روی بستر را بپوشانید تا رطوبت آن برای جوانه زنی مناسب باشد و زودتر رشد کند.

روش های تکثیر گل ارکیده

در صورتی که گیاه در مکانی با نور، دما و مناسب قرار بگیرد شاهد رشد جوانه از قسمت گره ساقه خواهید بود.

تکثیر گل ارکیده از طریق گره ساقه

شرایط نگهداری از گل ارکیده

برای نگهداری و پرورش بهتر گل ارکیده باید به نیاز های مهم و اساسی محیطی او توجه داشته باشید که اگر شرایط رشد گل فراهم باشد دارای بهترین گل آپارتمانی و زینتی خواهید بود.

گل ارکیده خواهان مکانی همیشه مرطوب و همچنین گرم با تابش غیر مستقیم و ملایم نور خورشید می باشد، قرار دادن آن در مکانی که تا حدودی نور آن به وسیله پرده محدود شده است می تواند بهترین جا برای نگهداری از این گل باشد.

رطوبتی که این گل برای رشد به آن نیاز دارد بین ۵۰ الی ۶۰ درصد می باشد و همچنین بهترین بستر برای کاشت گل ارکیده استفاده از خاک های مخصوص گل ارکیده است که شکلی متفاوت از خاک های معمولی را دارد که ساختار آن از تکه چوب های پوسیده شده است. و نیاز دیگری که در رشد و پرورش این گیاه زیبا ضروری است تهویه مناسب آن است. شما می توانید در صورت نیاز برای تقویت گیاه خود هر ۲ هفته یکبار از کود های مایع استفاده کنید.

نکته ای که در مورد گل ارکیده وجود دارد این است که به دلیل اینکه گونه های زیادی از این گل وجود دارد شرایط محیطی مختلفی مانند نوع آبیاری و یا میزان دریافت نور و … دارند به همین دلیل شما در زمان تهیه این گل  باید نوع آن را بدانید تا بتوانید نیاز مختص به خودش را فراهم کنید. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با نحوه کاشت و پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *