آشنایی با نحوه تکثیر الورا

آلوئه ورا یکی از خاصترین گیاهانی است که مصارف دارویی درمانی زیادی دارد، اگر شما به پرورش آلوئه ورا علاقه دارید و می خواهید آن را در منزل پرورش دهید، می توانید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 آلوئه ورا گیاهی است که طرفداران زیادی دارد پرورش آن دارای منفعت های زیادی است چرا که امروز پرورش آلوئه ورا جزء پردرآمد ترین راه های کسب تجارت محسوب می شود، افرادی که قصد دارد از این گیاه در منازلشان داشته باشند می توانند به راحتی با توجه به نکاتی که در اختیارتان قرار می دهیم به کاشت و پرورش آن بپردازند.

نکات مهم درباره پرورش آلوئه ورا

نحوه پرورش آلوئه ورا

آلوئه ورا جز گیاهان چندساله و بومی منطقه مدیترانه ای است، که حدود ۹۵ درصد آن از آب تشکیل شده است این گیاه ۲۵۰ گونه مختلف دارد که برگ های بزرگ و گوشتی دارند که درون این برگ ها ماده ای شفاف، لزج و با ارزش و دارویی قرار دارد، بلندی برگ های این گیاه بستگی به نوع آن دارد، نگهداری و پرورش آلوئه ورا تقریبا مشابه با گیاه کاکتوس است. اگر قصد نگهداری از این گیاه با ارزش را در منزل دارید باید به نکاتی که در اختیارتان قرار می دهیم توجه کنید.

خاک

این گیاه در مورد خاک سختگیر نیست و می تواند در هر خاکی به رشد خود ادامه دهد، اما برای پروش بهتر آن می توانید از خاکی با زهکشی بالا و حاصلخیز استفاده کنید، توجه داشته باید برای پرورش آلوئه ورا از گلدانی بزرگ استفاده نکنید.

نکته: خاکی که برای پرورش آلوئه ورا در نظر می گیرید باید شنی و سبک باشد همانند خاک کاکتوس.

فوت و فن های نگهداری از الوئه ورا

دما

همانطور که گفتیم شرایط نگهداری و پرورش این گیاه همانند کاکتوس است از این رو محیطی گرم و خشک می تواند برای این گیاه مفید باشد. مناسب ترین دما برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا دمایی به اندازه ۱۷ تا ۲۴ سانتی گراد است. اگر از این گیاه در خانه نگهداری می کنید بهتر است ساعاتی از روز را در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. توجه داشته باشید اگر دارای روز های بسیار گرم و شب های سرد هستید کاشت آلوئه ورا و پرورش این گیاه در محیط بیرون میسر نخواهد بود چرا که گیاه آلوئه ورا به سرما بسیار حساس می باشد. البته می توانید با آغاز فصل سرما گیاه را به داخل خانه انتقال دهید تا از خطر یخ زدگی در امان بماند.

نور

این گیاه به نور مستقیم خورشید نیاز دارد پس بهتر است برای شاداب ماندن آن نور مورد نظر را به گیاه برسانید. در منزل هم باید گیاه را در پشت پنجره شرقی و یا غربی قرار دهید.

آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا

آبیاری

نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا بسیار مهم است زیرا در معرض پوسیدگی قرار خواهد داشت، مدت زمان ۲ آبیاری باید بین ۱۰ تا ۱۲ روز باشد طوری که به طور کلی خاک گیاه خشک شود، مقدار آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که آب اضافی از زیر گلدان خارج نشود و اگر آب از زیر گلدان خارج شد باید تخلیه شود، آب اضافی می تواند سریع منجر به فاسد شدن شود. آبیاری گیاه آلوئه ورا در طول زمستان به ماهی ۱ مرتبه خواهد رسید.

نکته: گیاه آلوئه ورا به هیچ عنوان نیاز به غبار پاشی ندارد.

تعویض گلدان

از آنجایی که گیاه آلوئه ورا دارای رشد سریعی می باشد نیاز به تعویض گلدان در طول فواصل کوتاه دارد. این تعویض باید با بزرگتر شدن برگ ها هر سال و یا هر ۶ ماه انجام شود، سعی کنید از گلدانی با پهنای زیاد برای تعویض استفاده کنید.

بهترین روش پرورش آلوئه ورا

نکته: برای تعویض گلدان از خاک قبلی استفاده نکنید و خاکی جدید جایگزین کنید هنگام قرار دادن گیاه آلوئه ورا در داخل گلدان جدید کف آن را با شن پر کنید و سپس اطراف آن را با خاک بپوشانید.

نحوه تکثیر گیاه آلوئه ورا

راه های گوناگونی برای تکثیر و پرورش آلوئه ورا وجود دارد اما یکی از ساده ترین آن ها کاشت آن از طریق پاجوش است.

نحوه پرورش آلوئه ورا

هر ساله گیاه آلوئه ورا پاجوش های کوچکی را می دهی که برای تکثیر باید این پاجوش های کوچک را به آرامی از کنار گیاه اصلی جدا کنید سعی کنید در این قسمت از کار سرعت داشته باشید زیرا پریشه های کوچک پاجوش نباید در معرض هوا قرار بگیرد، سپس آن را در یک گلدان کوچک جداگانه بکارید تا شروع به ریشه دهی کند، بعد از گذشت ۱ ماه شاهد ریشه دادن گیاه آلوئه ورا خود خواهید بود.

چگونگی تکثیر الوئه ورا

تکثیر آلوئه ورا با بذر هم امکان پذیر است اما نیازمند مدت زمان بسیار طولانی است و اگر هم گیاهی از درون این بذر ها رشد کند گیاهی ناهمسان نخواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرورش گیاهان دارویی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *