آشنایی با نحوه تعویض خاک گلدان کاکتوس

در تابستان زمانی که فصل رشد گیاهان آغاز می شود بسیاری از افراد در صدد تعویض خاک و گلدان های گیاه خود می شوند، به همین ما در این مقاله به نحوه اصولی تعویض خاک کاکتوس اشاره می کنیم.

از آنجایی که کاکتوس ها رابطه خوبی با تعویض خاک و گلدان ندارند اما باید هر چند وقت یکبار اقدام به تعویض خاک کاکتوس و همچنین گلدان آن بکنید زیرا ممکن است فضای لازم برای رشد ریشه ها وجود نداشته باشد از این رو باید در زمان های مناسب این کار را با روشی درست انجام دهید.

آموزش تعویض خاک کاکتوس

بهتر است برای تعویض خاک گلدان در ابتدای بهار و یا اواخر فصل زمستان اقدام کنید. اما اگر گیاه دچار مشکل، آفت و یا بیماری شد به فصلی که در آن قرار دارید نگاه نکنید و هر چه زودتر خاک گیاهتان را تعویض نمایید.

در مطالب قبل شما را با علل زرد شدن کاکتوس، آموزش پیوند زدن کاکتوس آشنا کردیم حال به نحوه اصولی تعویض خاک کاکتوس اشاره کرده ایم.

نحوه تعویض خاک کاکتوس

معمولا تعویض خاک کاکتوس به چند دلیل باید انجام شود این دلایل شامل زیاد شدن ریشه ها، خاکی نامرغوب، پوسیدگی، بیماری، آفت های کاکتوس است، به همین دلیل اگر هر یک از مشکلات بالا را در کاکتوس خود مشاهده کردید فورا دست به کار شوید. برای آشنایی با روش صحیح تعویض خاک کاکتوس به شیوه زیر عمل نمایید.

مرحله اول: در مرحله اول ابتدا باید بستر جدیدی را برای قرار دادن کاکتوس درون آن آماده کنید، توجه داشته باشید که انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس بسیار مهم است سعی کنید از گلدانی استفاده کنید که متناسب با اندازه کاکتوس باشد، زیرا گلدان بزرگ تر باعث می شود ریشه ها زودتر بپوسند از این رو از گلدان مورد نظر باید کمی از گلدان قلبی بزرگتر باشد.

نکته دیگری که در رابطه با تهیه گلدان وجود دارد این است که از وجود سوراخ در کف گلدان انتخابی اطمینان حاصل نمایید، شما می تواند هم از گلدان سفالی استفاده کنید و هم پلاستیکی به شرط آنکه قدرت زهکشی بالایی داشته باشد.

مرحله دوم: در دومین مرحله باید به تهیه خاک جدید و مناسب کاکتوس بپردازید، شما باید دقت ویژه ای برای تهیه خاک کاکتوس کنید، ملاک شما برای تهیه خاک جدید بالا بودن قدرت زهکشی و سبک بودن آن است که باید در نظر بگیرید. ترکیب ۶۰ درصد ماسه+ ۳۰ درصد پیت ماس و یا کوکوپیت و مقدار کمی کود حیوان می تواند بهترین ترکیب برای تعویض خاک کاکتوس باشد.

نحوه تعویض خاک کاکتوس

مرحله سوم: پس از اینکه خاک جدید و گلدان جدید را تهیه کردید زمان آن است که کاکتوس را از بستر قبلی خود بیرون بیاورید، برای این کار ابتدا باید از یک دستمال و یا یک تکه کاغذ برای محافظت از دستانتان استفاده کنید تا تیغه های آن به درون دستتان نرود، این کار باید با لطافت هر چه بیشتر انجام شود تا شکستگی در کاکتوس ایجاد نشود.

نحوه صحیح تعویض خاک کاکتوس

شما می تواند برای خارج شدن راحتتر کاکتوس روز قبل کمی آن را آبیاری کنید، سپس روزنامه را بر روی کاکتوس قرار دهید و بعد گلدان را وارونه کنید و چند ضربه به ته آن بزنید تا با خاک دربیاید، اگر با این روش کاکتوس از گلدان بیرون نیاید می توانید گلدان را با استفاده از چاقو گلدان را از وسط ببرید، طوری که به ریشه های کاکتوس صدمه ای وارد نشود.

نحوه بیرون آوردن کاکتوس از گلدان

مرحله چهارم: بعد از خارج کردن کاکتوس آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و تمام خاک های چسبیده به ریشه را جدا کنید، در حالی که مشغول این کار هستید ریشه ها را چک کنید تا دچار آفت و یا پوسیدگی نشده باشد، اگر پوسیدگی و یا هر چیز غیر طبیعی دیگری در ریشه ها دید آن را به طور کامل از گیاه جدا کنید.

ویژگی های خاک کاکتوس

مرحله پنجم: اقدام به کاشت فوری کاکتوس در داخل گلدان جدید را نکنید بلکه بگذارید تا ریشه های آن کاملا خشک شود، به همین دلیل به مدت ۳ تا ۴ روز کاکتوس را در محلی سایه، گرم و خشک قرار دهید تا ریشه هایش کاملا خشک شود.

مرحله ششم: بعد از خشک شدن ریشه زمانی است که باید کاکتوس را به بستر اصلی خود منتقل کنید، بدین ترتیب کف گلدانی که تهیه کرده ایم را با کمی سنگریزه می پوشانیم سپس از خاک مورد نظر پر می کنیم طوری که تا نصف گلدان پر شود سپس کاکتوس را با استفاده از روزنامه یا دستکش برمی داریم و درست در وسط گلدان قرار می دهیم و بعد ادامه خاک را در اطراف کاکتوس می ریزیم، برای قرار گرفتن بهتر کاکتوس کمی خاک اطراف آن را فشار دهید تا هوای لابه لای خاک خارج شود، از فشردن زیاد خاک بپرهیزید.

تعویض خاک کاکتوس در خانه

بعد از آن که عملیات تعویض خاک کاکتوس تمام شده گیاهتان را به مکان قبلی با نور، دمایی مناسب انتقال دهید.

نکته: توجه داشته باید که بعد از تعویض خاک کاکتوس به هیچ عنوان آن را به مدت ۱ تا ۲ هفته آبیاری نکنید زیرا ریشه ها توانایی جذب آب را ندارند. و همچنین به مدت ۱ ماه هم از کوددهی آن خودداری کنید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کاکتوس ها و نحوه پرورش و نگهداری آنها کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *