اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در منزل خود درخت زیتون داشته باشید و از آن بهره ببرید کافیست یک سری شرایط که در رابطه با نیاز های اکولوژیک درخت زیتون است را برطرف نمایید سپس بعد از آن می توانید به راحتی اقدام به کاشت درخت زیتون در منزلتان نمایید.

کاشت درخت زیتون از طریق کاشت هسته آن انجام می شود، اگر برای کاشت آن در منزل اقدام می کنید باید حداقل یک بالکن و یا یک فضای پر نور و آفتاب گیر داشته باشید، و علاوه بر این باید به شرایط آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید هم توجه کنید سپس با توجه به آن اقدام به کاشت و پرورش زیتون نمایید.

کاشت درخت زیتون در خانه

گیاه شناسی درخت زیتون: درخت زیتون از جمله کهن ترین درختان همیشه سبز بوده که دارای گونه های مختلفی می باشد، درخت زیتون با اقلیم های مدیترانه ای سازگاری بسیار خوبی برقرار می کند، به همین دلیل بهترین منطقه ای که برای کاشت درخت زیتون مناسب است مناطقی با تابستان های گرم و خشک و زمستان هایی معتدل می باشد، درخت زیتون درختی کم آب است از این رو نمی توان آن را در مناطقی که از رطوبت بالایی برخوردار است پرورش داد.

به دور بودن از رطوبت زیاد و خطر یخزدگی در زمستان اولین نکاتی هستند که برای کاشت درخت زیتون باید در نظر بگیرید. زیتون از دسته درختانی است که می توان در تمام ایام سال آن را سبز ببینید که خزان آنها می تواند هر ۲ الی ۴ سال اتفاق بی افتند، برگ های درخت زیتون سبز تیره بوده که سطح برگ آن از یک لایه بافت مومی پوشیده شده و سطح زیرین برگ های آن از کرک که همین موضوع باعث شده است که منجر کاهش تبخیر رطوبت داخل برگ که در نتیجه باعث می شود درخت نسبت به گرما مقاومتر شود.

در فصل شکوفه دهی درخت زیتون نسبت به دیگر درختان دیرتر اقدام به گلدهی می کند، گل هایی که درخت زیتون می دهد به صورت خوشه ای است که هر خوشه ۱۰ تا ۲۰ عدد گل دارد و به رنگ سفید هستند، میوه این درخت کاملا گوشتی بوده به با توجه به نوع درخت زیتون شکل زیتون می تواند گرد یا بیضی باشد که وزن هر ۱ عدد زیتون می تواند متفاوت باشد، بافت نرم زیتون که همان گوشتش است کاملا به هسته درون آن چسبیده است که معمولا طعم تلخی هم دارد.

نحوه صحیح و اصولی پرورش درخت زیتون

در مطالب قبل شما را به نحوه کاشت درخت به و کاشت هسته زرد آلو در خانه آشنا کردیم حال در ادامه به نحوه کاشت درخت زیتون در منزل اشاره خواهیم کرد.

نحوه کاشت درخت زیتون در منزل

۱٫ شما برای کاشت درخت زیتون ابتدا باید نوع زیتونی را که قصد دارید بکارید را انتخاب کنید، همانطور که می دانید انواع مختلفی از میوه زیتون وجود دارد که قطعا طعم های آنها متفاوت است و برخی دیگر هم شرایط کاشت و پرورش کاملا متفاوتی دارند، پس در اولین مرحله کاشت درخت زیتون باید نوع دلخواه خود را انتخاب و ویژگی های منطقه آب و هوایی خود را مشخص کنید.

۲٫ نکته ای که در این مرحله وجود دارد این است که برای اینکه شما بتوانید از هسته زیتون را برای کاشت استفاده کنید باید در همان زمان که اقدام به کاشت کردید زیتون را مستقیما از درخت بکنید، زیرا باید هسته زیتون فعال باشد تا بتواند جوانه بزند و رشد کند. توجه داشته باشید که زیتونی را که انتخاب می کنید باید کاملا رسیده و سالم باشد، از زیتونی که بر روی زمین افتاده است استفاده نکنید.

نیاز های محیطی در کاشت درخت زیتون

۳٫ بعد از آن باید گوشت را هسته جدا کنید، برای این کار بهتر است خود زیتون را بخورید و سپس هسته آن را بیرون بیاورید، و یا می توانید تمام زیتون ها را درون قابلمه ای با آب گرم بریزید و هر چند ساعت آن را هم بزنید بهتر است ۱ شبانه روز درون آب گرم باقی بماند تا گوشت آن نرم شود، این کار برای این است که گوشت آن به راحتی از هسته جدا شود.

۴٫ بعد از گذشت ۱ روز آب زیتون ها را خالی کنید، قبل از جدا کردن گوشت می توانید با استفاده از گوشتکوب زیتون ها را کمی له کنید سپس با استفاده از یک مسواک و یا اسکاچ بقایای گوشت اضافه را از روی هسته جدا کنید و سپس دوباره تمام هسته ها را با آب گرم دوباره بشویید.

کاشت زیتون در خانه

۵٫ هسته زیتون که یک سر آن تیز است و سر دیگر آن گرد است، شما باید در این مرحله سر گرد هسته را با استفاده از یک چاقوی تیز برش دهید طوری که یک شکاف کوچک ایجاد شود، این کار باید بر روی تمام هسته ها انجام شود، بعد از اتمام کار باید دوباره تمام هسته ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید.

آموزش گام به گام کاشت درخت زیتون

۶٫ بعد از آن باید به سراغ تهیه خاک و گلدانی مناسب بروید. سعی کنید برای کاشت هسته ها گلدانی کوچک انتخاب کنید و درون آن را پر از خاک کنید، خاکی که انتخاب می کنید باید یک بخش آن خاک کمپوست و یک بخش ماسه درشت باشد و بعد به خوبی هر دو خاک را با هم مخلوط کنید. بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید کمی با آبپاش خاک را مرطوب کنید.

۷٫ بعد از آن مرحله کاشت هسته ها فرا رسیده است، هسته ها را باید به گونه ای بکارید که  ۳ تا ۵ سانتی متر درون خاک باشند. بعد از کاشت هسته ها باید بر روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید تا محیطی گلخانه ای برای جوانه زدن هسته ها به وجود بیاید، سپس باید گلدان را به محیطی با دمای مناسب انتقال دهید، محیط باید گرم و آفتاب گیر باشد، منظور از آفتاب گیر این نیست که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. جوانه زنی هسته زیتون تقریبا حدود ۱ ماه طول خواهد کشید

کاشت هسته زیتون

۸٫ در طول این مدت باید به طور مداوم رطوبت خاک را چک کنید، رطوبت باید در حدی باشد که تا ۵ سانتی متر از روی خاک مرطوب باشد و زمانی اقدام به آبیاری کنید که حدود نیم سانتی از خاک خشک شده باشد، توجه داشته باشید که اگر آبیاری بیشتر از آنچه که نیاز دارد باشد هسته دچار قارچ خواهد شد.

نحوه پرورش زیتون

زمانی که متوجه جوانه زنی بذر ها شدید زمان آن است که کیسه پلاستیکی را از روی گلدان کنار بزنید، مکانی که گلدان را در آن نگه داری می کنید باید کاملا گرم باشد.

۹٫ تا زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد نکرده باشند و از استقامت خوبی برخوردار نشده باشند نباید عملیات انتقال آنها را انجام داد. زمانی که جوانه به اندازه ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر شد می توانید در فصل بهار آن را در باغچه منزل خود بکارید، هنگام بیرون بردن گیاه توجه داشته باشید نهال زیتون به سرما کاملا حساس است و نمی تواند در مقابل سرما مقاومت کند از این رو باید شرایط آب و هوایی خود را بسنجید.

۱۰٫ برای کاشت نهال زیتون در باغچه ابتدا باید مکانی با تابش مستقیم نور خورشید برایش در نظر بگیرید. سپس نهال را در گودالی به عمق ۶ سانتی متر بکارید، از زهکش بودن خاک اطمینان حاصل کنید تا ریشه های نهالتان دچار پوسیدگی نشود. هنگامی که می خواهید نهال را از گلدان خارج کنید مراقب باشید تا ریشه های آن آسیب نبیند. در ابتدای کار از هیچ کودی برای ترکیب آن با خاک استفاده نکنید.

اگر قصد داشتید نهال زیتون را در گلدان پرورش دهید می توانید آن را به یک گلدان بزرگ تر و جداگانه انتقال دهید.

الگوی کاشت درخت زیتون

نکات مهم در کاشت و پرورش درخت زیتون

  • در هنگام کاشت نهال زیتون در باغچه سعی کنید طوری نهال را بکارید تا بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.
  • آبیاری درخت زیتون اید به گونه ای باشد که هر زمان سطح آن خشک شد باید آبیاری صورت بگیرد، آبیاری زیاد هر گیاهی را دچار پوسیدگی می کند پس مراقب آبیاری که می کنید باشید.
  • از آنجایی که نهال زیتون رشد بسیار کندی دارد نیازی به انجام عملیات هرس نیست.
  • بهترین خاک برای کاشت درخت زیتون خاکی است که ph آن بین ۲٫۸ تا ۵٫۶ باشد.
  • بعد از کاشت نهال زیتون زمانی به اندازه ۳ تا ۱۲ سال طول خواهد کشید تا به مرحله میوه دهی برسد.

شما مس توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پرورش و کاشت درختان میوه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *