روش های تکثیر کروتون

گیاه کروتون جز زیبا ترین گیاهای آپارتمانی است که برای تمامی افراد جذاب و زیبا است و ما در ادامه این مقاله به نحوه تکثیر کروتون خواهیم پرداخت. همچنین شرایط محیطی ایده آل برای رشد این گیاه و نیز روش های درمان بیماری های کروتون را بررسی خواهیم کرد.

گیاه کروتون یکی از گیاهان همیشه سبز است که مورد توجه اکثریت بوده و می توان این گل زیبا را در محیط های مختلف پرورش داد، همچنین تکثیر کروتون بسته به شرایطی است که ما در در این مقاله برای شما بیان خواهیم کرد.

آشنایی با چگونگی رشد و تکثیر کروتون

این گیاه بسیار زیبا ۱۵ نوع مختلف دارد و جز گیاهان همیشه سبز محسوب می شود.کروتون رشته ای،کروتون گورخری،کروتون معمولی و کروتون پنجه مرغی از گونه هایی محسوب می شوند که در منزل پرورش می دهند.

کاشت گیاه کروتون در گلدان

ارتفاع این گل در طبیعت و فضاهای باز تا بیش از ۳ متر میرسد اما در گلدان ها تنها با ارتفاع ۶۰ سانتی متر رشد می کنند.برگه های این گیاه دارای رنگ های متنوعی هستند که میتوانیم از جمله رنگ های قرمز،سفید،صورتی،زرد،نارنجی،سبز و سیاه را نام ببریم.

کمک به رشد سریع تر کروتون

روش های تکثیر گیاه کروتون

برای تکثیر کروتون ما می توانیم از روش های کاملا مجزا استفاده کنیم. تکثیر گیاه کروتون با دو روش قلمه زدن و خواباندن هوایی انجام می شود.که ما در ادامه نحوه اجرای این دو روش را بازگو خواهیم کرد:

قلمه زدن کروتون در خاک:

یکی از روش های مناسب و ایده آل برای تکثیر کروتون ها قلمه زدن آن در خاک است. برای این کار در ابتدا قلمه های جوان را به طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر از ساقه جدا می کنیم (بهتر است برای این کار از یک چاقو تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنیم تا خود گیاه و حتی قلمه ها الوده و کثیف نشوند) برای اینکه گیاه تمام توان خود را صرف ریشه زایی کند سعی کنید بیشتر برگ ها به جز ۲،۳  برگ بالایی را جدا کنید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید قلمه ها را داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید.

چگونگی تکثیر کروتون

بهترین خاک برای کاشت قلمه ها خاکی است که مخلوطی از ماسه،پیت ماس و پرلیت باشد.این مخلوط خاک برای رشد قلمه ها مناسب است اما بسیار غنی نیست و شما می توانید برای غنی سازی بهتر مقداری کمپوست و خاک برگ به آن اضافه کنید.اکنون باید گلدان دارای قلمه ها را در محلی پرنور قرار داد اما اگر قصد پرورش آن را در گلخانه دارید حتما با یک پلاستیک شفاف روی آن ها را بپوشانید.

بایستی هر هفته ۲ بار به قلمه ها آب دهید و توجه داشته باشید که ریشه زایی قلمه ها ممکن است بین ۶ تا ۸ طول بکشد.پس از گذشت این مدت و ریشه دار شدن قلمه ها میتوان آن را به گلدان جدیدی منتقل کرد.

قلمه زدن کروتون در آب:

این روش تفاوت چندانی با روش قبلی ندارد اما برای تکثیر کروتون مناسب است و همانطور که گفته شد بایستی قلمه هایی با طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر تهیه کنید  و نیمه پایینی تمامی آن ها را جدا کنید این کار را به نحوی انجام دهید که در پایان تنها ۲ یا نهایتا ۳ برگ باقی بماند.

اکنون قلمه ها را داخل ظرف آب قرار داده و آن را به مکان گرم و پر نور منتقل کنید.اگر قلمه ها در شرایط خوب و مساعدی باشند پس از ۳ الی ۴ هفته ریشه خواهند داد،بعد از این که ریشه ها کمی بلند تر شدند میتوانید آن ها را به گلدان منتقل کنید

خواباندن هوایی:

در این روش بایستی بلند ترین ساقه گیاه را انتخاب کنید و در حین انجام کار اگر بر روی قسمت ساقه برگی وجود دارد که مزاحم کارتان است می توانید آن را حذف کنید (توجه داشته باشید که برای این کار بایستی از یک چاقو یا کاتر کاملا تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید). حال پوست ساقه گیاه را با دقت فراوان به طوری که به دستتان و گیاه آسیبی نرسد جدا کنید.قسمتی از ساقه را که پوست آن را جدا کردید می توانید به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

اکنون می توانید دور آن قسمت را با خزه ی اسفاگنوم به طور کامل بپوشانید.به کمک یک کیسه پلاستیکی روی خزه ها را کامل ببندید طوری که به هیچ وجه هوا داخل آن نفوذ نکند (اطراف پلاستیک را به طور کامل با چسب محکم ببندید تا تبادل هوایی بین محیط داخل و بینرون انجام نگیرد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر کروتون

گیاه کروتون برای پرورش و حتی تکثیر شدن نیازمند به شرایط محیطی است که برخی از آن ها را اکنون برای شما شرح خواهیم داد:

آبیاری:

گل کروتون از نظر آبیاری به رطوبت بالایی احتیاج دارد و همیشه بایستی خاک گلدان یا باغچه مرطوب باشد.در فصل زمستان میتوان هر ۴ روز یک بار  و در فصل تابستان در طول هفته باید ۲ یا ۳ بار آبیاری شود و همچنین سعی کنید در زمستان آبیاری را با آب ولرم انجام دهید.

آبیاری منظم گل کروتون

دما و نور:

رشد و تکثیر کروتون به درجه حرارتی بین ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد وابسته است البته لازم به ذکر است که این گیاه در ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین رشد خود را انجام می دهد.کروتون برای رشد به نور و گرمای کافی نیاز دارد(بایستی پس از قلمه زدن این گیاه را در فضایی با نور کم قرار داده و پس از آن میتوانید آن را به محل پر نور منتقل کنید.

خاک و کود دهی:

بهترین خاک برای پرورش و تکثیر کروتون،کمپوست گلدانی و ماسه است.اما مخلوطی از خاک باغچه،خاک برگ و ماسه برای گیاهی ک ریشه دار شده است مناسب تر می باشد و همچنین بهتر است برای کوددهی کروتون از کود های که در آب آبیاری قابل حل شدن هستند استفاده کنید.

مه پاشی:

گل کروتون را باید در فصل زمستان هفته ای یک بار و در فصل تابستان به صورت روزانه با اسپری مه پاشی کنید زیرا که این گیاه به رطوبت فراوانی احتیاج دارد.(همچنین توجه داشته باشید که در آفتاب مستقیم نباید مه پاشی انجام شود زیرا باعث ایجاد لکه های قهوه ای و سوخته مانند روی برگ های گیاه می شود).

تمیز نگه داشتن برگ های کروتون:

توجه داشته باشید که برگ های گیاه را در طول هفته باید با یک دستمال مرطوب تمیز کنید(توصیه میکنیم که از براق کننده های شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا این کار باعث بسته شدن روزنه های گیاه می شود).

پرورش و کاشت کروتون

درمان بیماری کروتون:

برگ های پایین گیاه می ریزند:

نشان دهنده این است که محیطی که گیاه در آن است سرد و خشک است و بایستی آن را به محیط گرم منتقل کرد.

برگه های کروتون کمرنگ و رنگ سبز به خود گرفته اند:

نشان دهنده این است که محیط تاریک است و باید گل را به فضای روشن تری انتقال داد.

علت ریزش برگ های کروتون:

چگونگی قلمه زدن کروتون

یکی از علت ها می تواند تغییرات شدید در درجه حرارت هوا باشد.

برگ ها قهوه ای رنگ شده و شروع به ریزش می کنند:

علت هوای آلوده موجود در آشپزخانه یا گاز نفتی است آن را بایستی رفع کنید.

ساقه های گیاه استقامت خود را از دست داده اند و و پوسیده شدند:

علت آبیاری بیش از حد به گیاه است و باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک کامل خشک شود.

گیاه زرد شده و لایه زیرین آن پر از تار عنکبوت است:

علت این اتفاق می تواند کنه های ریز و قرمز رنگ باشند که شما می توانید آن ها را سموم کنه کش از ببرید و یا غبار پاشی نیز ممکن است در کاهش این گونه آفت ها موثر باشد.

برگ ها رنگ خود را از دست داده و پر از لکه شده اند:

باز هم علت حشره های آفت هستند که میتوان با استفاده از سموم دفع آفت موجود در بازار و طبق دستور هر دو هفته یک بار سم پاشی کرد.

لکه های قهوه ای رنگ و سوخته روی گیاه ایجاد شده:

علت این اتفاق غبارپاشی در آفتاب مستقیم است و بایستی این عمل را در سایه انجام دهید.

شل شدن برگ های کروتون:

گیاه را باید فورا آبیاری کنید زیرا حتما گیاه تشنه و هوا گرم است و انجام ندادن این کار باعث جلوگیری از تکثیر کروتون می شود.

بهره گیری از روش های مختلف برای تکثیر کروتون

تعدادی زخم پنبه ای شکل و سفید رنگ روی برگ های گیاه به چشم می خورد:

علت آفت ها هستند و باید به یک پارچه آغشته شده به سم حشره کش آفت را از بین ببرید و طبق دستور باید هر ۱۴ روز یک بار گیاه را سم پاشی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *