نحوه پرورش نخل مرداب در منزل

گیاه نخل مرداب یا پنجه کلاغی جز خانواده گیاهان سیپروس است، محل اصلی رویش این گیاه زینتی در باتالاق های ماداگاسکار می باشد، کاشت و پرورش نخل مرداب برای آن دسته افراد که به پرورش گیاهان علاقه دارند اما مبتدی هستند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

نخل مرداب از سری گل های زینتی، زیبا و مناسب برای پرورش در فضای آپارتمان می باشد، از آنجایی که رشد و پرورش نخل مرداب در مکان های باتلاقی و مرطوب امکان پذیر می باشد توصیه می شود که با فراهم کردن همان فضا به پرورش آن بپردازید. این گیاه یکی از ارزان قیمت ترین گیاهان زینتی است که با توجه به شرایط آسان در نگهداری آن می توانید به راحتی آن را در منزل تکثیر کنید.

گیاه شناسی نخل مرداب: نخل مرداب دارای گونه های مختلف و متفاوتی می باشد که که قادر است تا ارتفاع ۱ متر شاید هم بیشتر رشد کند، برگهای این گیاه خطی شکل می باشد که شکل کاملا خشنی دارد و رنگ آن هم سبز کاملا تیره است، هر ساقه ای که به صورت جداگانه رشد می کند در انتهای ساقه به تولید برگ هایی می پردازد که همانند یک چتر باز می شود.

نحوه پرورش و تکثیر نخل مرداب

نحوه پرورش نخل مرداب در منزل

از مهم ترین ویژگی های بارز نخل مرداب احتیاج داشتن فراوان به رطوبت می باشد، که شما حتما باید برای پرورش نخل مرداب این فاکتور مهم را در نظر بگیرید. شرایط نگهداری نخل مرداب شامل:

نور مورد نیاز

این گیاه خواستار نور زیاد و البته غیر مستقیم می باشد، البته نور زیاد را در صورتی می پسندد که ریشه ها و خاک آن به طور دائم خیس باشد. به طور کل باید گفت که نور زیاد در مقابل آبیاری زیاد قرار دارد.

آبیاری مورد نیاز

همانگونه که گفتیم جایگاه نخل مرداب در باتلاق است، به همین دلیل به آبیاری فراوانی نیاز دارد، آبیاری نباید در طول سال فرقی کند بلکه باید در بهار، تابستان، و زمستان به یک اندازه آبیاری شود. نکته ای که در مورد این گیاه وجود دارد این است که برخلاف سایر گیاهان که باید از گلدانی با زهکشی خوب برای کاشت استفاده کنید در مورد نخل مرداب اینگونه نیست، باید از گلدانی استفاده کنید که هیچگونه زهکشی نداشته باشد طوری که زیر گلدانی آن همیشه پر آب باشد. توجه داشته باشید در تابستان با افزایش دما از غبار پاشی استفاده نمایید.

راهنمای کاشت و پرورش نخل مرداب

دمای ایده آل

نخل مرداب قادر است طیف دمایی بین ۱۰ تا ۳۵ درجه را به خوبی تحمل کند، اما نباید در فصل زمستان نخل را در محیطی قرار دهید که دمای آن پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد باشد، در فصل زمستان نخل مرداب دچار خزان می شود که نیازی به نگرانی نیست چرا که در فصل بهار رشد مجدد خون را شروع می کند.

میزان رطوبت

یکی از مهم ترین فاکتور های رشد و پرورش نخل مرداب دریافت میزان بالایی از رطوبت می باشد، به همین منظور باید در روز های گرم سال هر روز از روش غبار پاشی استفاده کنید، در فصل زمستان هم باید هفته ای ۱ مرتبه به غبار پاشی نخل بپردازید. اگر در فصل زمستان گیاهتان دچار خزان شد غبار پاشی را انجام ندهید.

چگونگی تکثیر نخل مرداب

خاک

پرورش نخل مرداب باید در خاکی سنگین انجام شود،به همین دلیل باید از یک خاک سنگین که بتواند رطوبت را در خود نگه دارد استفاده کرد، به این ترتیب شما می توانید از مخلوط خاک رس، خاک باغچه و ماسه استفاده کنید.

کوددهی

برای تقویت رشد گیاهتان می توانید در فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای تقویت محلول در آن استفاده کنید، برای استفاده از این کود ها باید به اندازه ای که تعیین شده است در آب حل نمایید و هر ۲ هفته ۱ مرتبه همانند آبیاری به پای گیاه اضافه کنید.

زمان تعویض گلدان

اگه شما به پرورش نخل مرداب در داخل گلدان پرداخته اید نباید در فواصل زمانی کوتاه اقدام به تعویض گلدانتان کنید زیرا زمانی که گیاهتان را در گلدان می کارید تولید ریشه افزایش پیدا می کند که این به رشد بهتر نخل مرداب منجر می شود، زمانی اقدام به تعویض گلدان نمایید که ریشه به حدی برسند که از گلدان خارج بشوند و نتواند آبی را جذب کنند. در زمان تعویض گلدان سعی کنید به ریشه های گیاه آسیبی وارد نشود.

نیاز های محیطی نخل مرداب

نحوه تکثیر نخل مرداب

تکثیر و پرورش نخل مرداب به دو حالت انجام می شود یکی از طریق تقسیم بوته و دیگری تکثیر از طریق قلمه برگ که هر دو روش را به صورت مختصر شرح می دهیم.

۱٫ تکثیر از طریق تقسیم بوته

تکثیر از این روش کار بسیار آسانی می باشد کافیست این کار را در زمان مناسب یعنی اوایل بهار یا تابستان انجام دهید، به این صورت که باید بوته نخل مرداب را به طور کامل از خاک بیرون بیاورید طوری که هیچ گونه آسیبی به ریشه های آن وارد نشود سپس با استفاده از دستتان شروع به جدا کردن ریشه های نخالتان بکنید، سعی کنید ریشه ها را به چندین دسته تقسیم کنید و برای کاشت هر کدام از قسمت های که جدا کردید یک گلدان با خاک کمپوست و پیت ماس در نظر بگیرید. بعد از کاشت بوته ها در داخل گلدان آن را آبیاری نمایید.

۲٫ تکثیر از طریق قلمه برگ

برای تکثیر از این طریق باید چند ساقه را از انتهای گیاه با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید، سپس با استفاده از یک قیچی سر گیاهتان را ببرید و برگ های بلند آن را هم کوتاه کنید دقیقا طبق شکل زیر.

نحوه قلمه زدن نخل مرداب

سپس برای کاشت آن را سر و ته کنید و در یک بستر با خاک کمپوست قرار دهید، قلمه را به گونه ای داخل گلدان قرار دهید که ساقه به سمت بالا و خارج از خاک باشد. شما می توانید به جای قرار دادن ساقه در خاک برای ریشه دهی قلمه را درون آن قرار دهید تا ریشه دار شود.

اموزش مرحله به مرحله تکثیر نخل مرداب

زمانی که قلمه تان ریشه دار شد آن را به یک گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع پرورش گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *