روش قلمه زدن گل کاغذی

قلمه زدن گل کاغذی را می توان کاری دشوار نامید. زیرا گل کاغذی حساسیت های بسیاری دارد و اکثر افراد در قلمه زدن آن با شکست رو به رو شده اند. اما با دانستن نکات آن می توانید به خوبی گل کاغذی را در منزل خود تکثیر کنید. در ادامه …

قلمه زدن گل کاغذی را می توان کاری دشوار نامید. زیرا گل کاغذی حساسیت های بسیاری دارد و اکثر افراد در قلمه زدن آن با شکست رو به رو شده اند. اما با دانستن نکات آن می توانید به خوبی گل کاغذی را در منزل خود تکثیر کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش قلمه زدن گل کاغذی در منزل :

روش قلمه زدن گل رز و قلمه زدن گل سانسوریا را در مقالات قبلی آموزش داریم در این مطلب به روش تکثیر گل کاغذری می پردازیم. کاغذی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. این گل برای قلمه زدن دارای نکات ویژه ای است که با دانستن آنها میتوانید به بهترین نحوه آن را تکثیر کنید.
گل کاغذی به روش خوابانیدن، قلمه  زنی و همچنین کوپیوند ( پیوند جوانه) قابل تکثیر است که در اینجا به قلمه زدن گل کاغذی می پردازیم. گل کاغذی و پرورش آن

برای قلمه زنی باید شاخه ای را انتخاب کنید به بیش از یک سال داشته باشد. طول شاخه ی انتخابی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد. تعداد گره ها در این شاخه بسیار مهم است. برای قلمه زنی بهتر است شاخه بیش از ۴ گره داشته باشد.
در گره ها هورمون های ریشه زایی بیشتری نهفته است در نتیجه به ریشه زایی بهتر قلمه کمک می کند.
برگ ها و گل های روی شاخه از ریشه زایی جلوگیری می کنند، بهتر است در ابتدا از جدا کردن تمامی برگ ها و گل ها مطمئن شوید.
همانند اکثر قلمه ها برش باید زیر قلمه و به صورت مورب باشد.

قلمه گل کاغذی
محل برش را کمی مرطوب کنید، پارچه تمیز و یا پنبه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و محل برش را با این هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا ریشه زایی زود تر صورت گیرد.

حال قلمه ها را به صورت مورب با زاویه ۴۵ درجه در ماسه بکارید این کار باعث می شود ریشه زایی بهتر و جذب آب سریع تر صورت گیرد. خاک باید همواره مرطوب بماند بهتر است یک نایلون شفاف را کمی سوراخ کنید و روی روی قلمه بکشید. دقت کنید که قبل از خشک شدن خاک جهت آبیاری آن اقدام کنید.
از آنجایی که ریشه زایی این گیاه مانند گل بنجامین کمی دشوار ست باید قلمه را در محیطی با نور غیر مستقیم قرار دهید این ریشه زایی ۸ تا ۱۰ هفته به طول می انجامد.

بعد از مشاهده ی ۴ تا ۶ برگ می توان به ریشه زایی پی برد. و بعد از این مدت باید قلمه را از سایه به منطقه آفتابی برد.
برای مطمئن شدن از ریشه زایی نباید قلمه را از خاک بیرون کشید زیرا باعث آسیب رساندن به ریشه خواهد شد و گیاه از بین می رود.

شیوه های قلمه زنی گل کاغذی

انتقال گلدان از منطقه سایه به منطقه آفتابی طی سه مرحله انجام می گیرد. برای هفته ای اول محیطی را انتخاب کنی که دارای نور بیشتری از محیط قبل باشد. برای هفته دوم گلدان را به محیطی با نور کامل منتقل کنید. حال گلدان را محیط مورد نظر که دارای نور کافی و دمای مناسب است منتقل کنید.

نگهداری گل کاغذی این گیاه برای استوار ماندن نیاز به یک قیم دارد.

این گیاه به دما بسیار حساس می باشد و در دمای زیر صفر درجه حتما باید به گلخانه منتقل شود. این در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در فضای باز به خوبی رشد می کند.

تکثیر گل کاغذی

گل کاغذی در هر خاکی رشد می کند برای رشد بهتر این گل می توانید از ۷۰ درصد پیت موس و ۳۰ درصد شن استفاده کنید. خاک باید زهکش عالی داشته باشد و سبک باشد تا گلدهی بهتر صورت گیرد.

     روش های قلمه زدن گل کاغذینمونه ای از بونسای گل کاغذی

گل کاغذی را می توان با روش های دیگر نیز تکثیر کرد اما مطمئن ترین راه برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گل کاغذی است. مراقبت های ذکر شده در این مطلب مانع از پوسیدگی ریشه ها و قلمه می شود.

نظرات بسته شده است.