تکثیر برگ عبایی و روش های نگه داری از این گل

گیاه برگ عبایی از جمله گیاهان زینتی و آپارتمانی می باشد که دارای ریزوم و بدون ساقه ای هوایی می باشد، این گیاه دارای عمری طولانی بوده از این اگر خواستار نگهداری و  تکثیر برگ عبایی هستید بهتر است تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

گیاه برگ عبایی زمانی که به حد کافی از رشد خود برسد گیاهی بسیار زیبا و دیدنی خواهد شد که قطعا ارزش نگهداری دارد، از آنجایی که این گیاه گیاهی بسیار مقاوم می باشد به آن گل چدنی می گویند، شرایط ساده نگهداری و تکثیر برگ عبایی از مهم ترین ویژگی هایی این گیاه می باشد که آن را بسیار محبوب کرده.

تکثیر برگ عبایی

گیاه شناسی برگ عبایی: این گیاه از خانواده مارچوبگان و بومی منطقه ژاپن و چین می باشد، همانگونه که گفتیم این گیاه گیاهی مقاوم می باشد و می تواند به راحتی تغییر دما و نور را تحمل کند، برگ های این گیاه زیبا، پهن و کشیده، و سبز و براق می باشد که طول هر برگ به ۳ تا ۵ سانتی متر می رسد، این گیاه دارای دمبرگ های بلندی می باشد که به صورت مستقیم از خاک بیرون می آیند، این گیاه می تواند تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر هم رشد کند و تا اندازه ۵۰ سانتی متر هم بر روی زمین گسترش یابد. این گیاه در اواخر تابستان گل های ارغوانی رنگ می دهد که از قسمت زیرین گیاه رشد می کنند که این گل ها زیبایی خاصی ندارند. تحمل و مقاومت این گیاه به گونه ای می باشد که می تواند برای سالهای زیادی بدون داشتن تغذیه مناسب و تعویض گلدان دوام بیاورد.

گیاه شناسی برگ عبایی

گیاه زینتی برگ عبایی دارای گونه های مختلفی می باشد که از جمله آن گیاه برگ عبایی بنفش و گیاه برگ عبایی ابلق است، گونه ابلق این گیاه دارای نوار های کرمی رنگی می باشد که زیبایی گیاه را دوچندان کرده است.

برای آشنایی با روش تکثیر برگ بیدی، روش تکثیر سینگونیوم و نحوه نگهداری گل کروتون می توانید کلیک نمایید.

آشنایی با نحوه تکثیر برگ عبایی

تکثیر برگ عبایی از طریق تقسیم ریزوم و یا همان بوته در اواسط فصل بهار و یا تابستان انجام می شود که تکثیر آن کار بسیار ساده ای می باشد کافیست از شیوه زیر برای تکثیر برگ عبایی استفاده نمایید.

  • برای تکثیر برگ عبایی باید از یک گیاه برگ عبایی بالغ و کاملا سالم استفاده کنید، از این رو باید ابتدا گیاه بالغتان را کاملا آبیاری نمایید و بعد از آن باید به طور کامل گیاه را از داخل گلدان دربیاورید.
  • بعد از آنکه گیاه را به طور کامل از گلدان خارج کردید باید با استفاده از یک چاقوی کاملا تمیز ریشه های گیاه را به اندازه های دلخواه تقسیم نمایید.
  • سعی کنید ریشه ها را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی جدا بکارید، سعی کنید گلدان هایی که برای قرار دادن ریشه های جدید گیاه در نظر می گیرید گرد باشند تا زمانی که برگ ها بزرگ می شود شکل زیبایی به خود بگیرد.

آموزش تکثیر برگ عبایی

  • خاکی که برای قرار دادن قلمه ها از آن استفاده می کنید باید خاک کمپوست قلمه و حاوی مواد عالی باشد.
  • بعد از اینکه قلمه ها را درون گلدان های جداگانه کاشتید باید آنها را به خوبی آبیاری نمایید طوری که آب های اضافی از کف گلدان خارج شوند. تا زمانی که گیاه ریشه دار نشده است باید سطح خاک همواره مرطوب باشد. از خیس کردن خاک خودداری کنید.
  • سپس باید گلدان های حاوی قلمه را به مکانی با نور بسیار کم و در درجه دمایی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد انتقال دهید.
  • بعد از گذشت یک ماه تا ۲۰ روز قلمه هایتان در خاک جان می گیرد که در این زمان باید آنها را به مکانی با شرایط محیطی دیگر انتقال دهید.

تکثیر برگ عبایی و روش های نگه داری

شرایط نگهداری از گیاه برگ عبایی

خاک: بهترین خاکی که می توانید برای پرورش و تکثیر برگ عبایی استفاده کنید خاکی است از مخلوط خاک معمولی باغچه، ماسه و همچنین مواد عالی که این مواد عالی برای خاک می تواند کمپوست، کود پوسیده و خاک برگ باشد.

نور: گیاه برگ عبایی نیاز نوری بسیار کمی دارد طوری که شما می تواند در مکان هایی همچون راه پله، دستشویی از این گیاه نگهداری نمایید. گیاه برگ عبایی برای رشد ایده آل و مناسب خود به نوری کاملا غیر مستقیم نیاز دارد. توجه داشته باشید که زمانی که نور مستقیما به این گیاه بتابد موجب سوختگی برگ ها می شود، همچنین برای تامین نیاز نوری گیاهتان باید به گونه گیاه خود هم نگاه کنید چرا که نوع ابلق این گیاه نیاز نوری بیشتری دارد.

آبیاری: یکی از مهم ترین اصول پرورش برگ عبایی آبیاری آن می باشد، معمولا از رایج ترین مشکلات نگهداری این گیاه آبیاری فراوان و ماندن آب به پای گلدان است، از این روی شما برای آبیاری گیاه باید میزان رطوبت سطح خاک را چک کنید، اگر به اندازه ۳ سانت سطح خاک کاملا خشک بود بهترین زمانی آبیاری محسوب می شود. به طور کلی آبیاری در زمستان هفته ای ۱ مرتبه در تابستان هم هفته ای ۲ مرتبه باشد.

دما: گیاه برگ عبایی قادر است تغیرات دمایی زیادی را تحمل کند، حتی دماهایی که به صفر درجه می رسند، اما می توان گفت که مناسب ترین دما برای پرورش و تکثیر برگ عبایی دمایی به اندازه ۱۱ درجه سانتی گراد است، به طور کلی این گیاه هوای خنک را برای رشد مطلوب خود ترجیح می دهد.

اشنایی با تکثیر برگ عبایی

رطوبت: برای تامین رطوبت برگ عبایی می توانید با استفاده از آب ولرم و بدون کلر غبار پاشی کنید، ۱ مرتبه در طول هفته و در زمستان انجام غبار پاشی کفایت می کند.

کوددهی: شما می توانید برای تقویت گیاه خود از کود های مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی و زینتی استفاده نمایید. بهتر است کود دهی در فصل رشد و هر ۲ هفته ۱ مرتبه انجام شود، از آنجایی که برگ عبایی به کمبود آهن حساس می باشد می توانید از کودهای حاوی آهن هم استفاده نمایید.

آفات: به طور معمول این گیاه گیاهی مقام به بیماری ها و آفات بوده و فقط ممکن است قرار گرفتن در معرض گرما مشکلات و بیماری هایی برای این گیاه به وجود آورد که موجب حمله ور شدن حشرات به گیاه می شوند که شما می توانید برای از بین بردن آنها از سموم حشره کش استفاده نمایید.

تعویض گلدان: نکته مهمی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که این گیاه برای مدت چندین سال نیازی به تعویض گلدان ندارد و بیشتر خواستار این است که ریشه هایش در هم فرو بروند، اما در صورت فقیر شدن خاک و از دست دادن حاصلخیزی می توانید هر ۴ سال خاک و گلدان گیاه را عوض کنید.

برگ عبایی گیاهیی زینتی و آپارتمانی

در آخر می توان گفت که پرورش و تکثیر برگ عبایی برای آن دسته از افرادی که مهارت چندانی در پرورش گل و گیاه ندارند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد چرا که قادر به تحمل هر شرایطی می باشد و به سادگی این گیاه از بین نمی رود.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش و نگهداری گیاهان زینتی آپارتمانی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *