راه های کاشت گل نیلوفر

گل نیلوفر یکی از معروف ترین گل ها در جهان می باشد که انواع مختلف آبی و رونده دارد،  این گل به دلیل رشد سریعی که دارد می تواند به سرعت رشد کرده منظره بسیار زیبایی را به وجود آورد، اگر شما خواستار کاشت گل نیلوفر هستید می توانید تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

گل نیلوفر یکی از زیباترین گل های می باشد که با شروع فصل بهار شروع به گلدهی می کند، این گل در واقع یک گیاه رونده می باشد که با گلدهی فراوانش نظر بسیاری از افراد را به خود جذب می کند، اگر شما اقدام به کاشت گل نیلوفر کنید خواهید دید که در عرض یکسال با رشد گسترده خود چه منظره زیبایی را به وجود می آورد.

نکات مهم در رابطه مراقبت از گل نیلوفر

گیاه شناسی گل نیلوفر: نام علمی این گیاه IPOMOEA TRICOLOR می باید که از خانواده کانولوولاسه به شمار می رود و بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود مانند مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی، این گیاه در فصل گل دهی خود گل های شیپوری مانند در رنگ های مختلف و تلفیقی به وجود آورد که دیدن آنها چشم ها را می نوازد، یکی از ویژگی های گل نیلوفر باز شدن گل های آن در صبح  می باشد که همراه با غروب خورشید هم بسته می شوند. گل های این گیاه زیبا تا اولین سرمای پاییزی وجود دارد.

کاشت گل نیلوفر در کنار بالکن، سایبان ها و آلاچیق ها، داربست ها می تواند بهترین مکان ها باشد زیرا برای رشد رونده خود نیاز به قیم دارند تا بتوانند به زیبایی جلوه گر شوند.

آموزش کاشت گل نیلوفر

آشنایی با نحوه کاشت گل نیلوفر

کاشت گل نیلوفر در فصل بهار از طریق کاشت بذر امکان پذیر می باشد.

برای کاشت بذر گل نیلوفر ابتدا باشد بذر های مرغوب و سالمی را تهیه نمایید، سپس باید تمام بذرها را باید به مدت یک شبانه روز درون یک دستمال کاملا خیس قرار دهید، اگر بذرهایی که تهیه کرده اید پوست ضخیمی دارند بهتر است که بر روی سطح آن یک خراش ایجاد کنید و بگذارید تا کمی در آب کرم خیس بخورد، این کار باعث می شود تا بذر ها زودتر جوانه بزنند.

بعد از آن باید یک بستر کاشت برای قرار دادن بذر ها تهیه نمایید، بهتر است بستر مخلوطی از خاک پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت باشد. سپس تمام بذر ها را در عمق ۱ سانتی خاک بکارید، بعد از اینکه بذر را در داخل خاک کاشتید باید خاک را کاملا آبیاری نمایید، از غرقاب کردن خاک خودداری نمایید، سپس بستر را به محیطی با دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه انتقال دهد و منتظر بماند تا بذر ها جوانه بزنند. در طول مدت جوانه زنی بذر ها رطوبت خاک را با استفاده از  طریق مه پاشی تامین نمایید.

بعد از جوانه زدن بذر ها و رسیدن به رشد کافی می توانید آن را به زمین اصلی انتقال دهید.

کاشت بذر گل نیلوفر در بهار

شرایط پرورش و نگهداری گل نیلوفر

آبیاری: یکی از ویژگی هایی که در پرورش و کاشت گل نیلوفر وجود دارد این است که نیاز آبی کمی دارد و کاملا به کم آبی مقاوم می باشد، اما چون گل نیلوفر یک گیاه علفی می باشد برای اینکه همیشه سرحال بماند باید رطوبت آن را تامین نمایید و سعی کنید همیشه خاکش را از مقدار کمی رطوبت برخوردار نمایید.

برای آبیاری گل نیلوفر باید زمانی اقدام نمایید که خاک آن خشک شده باشد و هیچ رطوبتی نداشته باشد. به هیچ عنوان در هنگام آبیاری گیاهتان را غرق در آب نکنید زیرا به گیاه آسیب می رساند، در قابل اگر میزان آبیاری شما کم باشد برگ های گل نیلوفر کوچک می مانند.

خاک: گل نیلوفر قادر به رشد در هر خاکی است اما نکته ای که وجود دارد این است خاک حتما باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد، اگر چنانچه گل نیلوفر در خاکی سنگین کاشته شود می توانید با اضافه کردن مقداری خاک پیت ماس به قدرت زهکشی خاک بی افزایید. بهترین خاکی که می توان برای پرورش و کاشت گل نیلوفر استفاده کرد خاک برگ به همراه خاک باغچه می باشد.

آشنایی با گل زینتی نیلوفر

نور: نیاز نور این گل بسیار بالا است طوری که برای رشد خود به نور مستقیم خورشید نیاز دارد، توجه داشته باشد اگر گل نیلوفر نور مورد نیاز خود را دریافت نکند به همان مراتب از میزان گلدهی گیاه کاسته می شود و همچنین رنگ برگ های گیاه هم تغییر می کند. برای اینکه گیاهتان از رشد مطلوبی برخوردار باشد به ۸ ساعت نور مستقیم نیاز دارد.

دما: از آنجایی که این گل بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند رشد خوبی را در آب و هوای گرم دارد، بهترین رشد گل نیلوفر در دمایی به اندازه ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد، اگر محلی که در آن زندگی می کنید تابستان های سوزان و بلند دارد سعی کنید گل را در مکانی بکارید که عصر ها در سایه قرار بگیرد.

دما: این گیاه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان بسیار خوب رشد می‌نماید این گیاه برای داشتن رشد مناسب به دمای ۱۸ درجه نیاز دارد در مناطق گرم باید گیاه را در محلی بکارید که در عصر گیاه در سایه باشد دمای بالا و تابش نور مستقیم آفتاب باعث کم شدن گلدهی نیلوفر می‌شود.

چگونه به پرورش گل نیلوفر بپردازیم

چند نکته مهم در مورد پرورش گل نیلوفر

  •  زمانی که گل نیلوفر به رشد کاملی برسد سنگین می شود از این رو بهتر است از یک چوب به عنوان قیم برای گیاهتان استفاده نمایید و یا همانطور کع گفتیم از همان ابتدا گل نیلوفر را در محلی بکارید که بتواند از جایی بالا برود.
  • زمانی که گل نیلوفر به طور کامل رشد کند و بالغ شود شروع به تولید بذر می کند که اگر اقدام به جمع کردن آنها نپردازید به صورت بسیار انبوه رشد می کنند و گسترش می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *