آشنایی بات بهترین روش های افزایش باردهی خیار

خیار از جمله گیاهان زراعی می باشد که بیشتر افراد آن را در باغچه های خود می کارند، اما نکته ای که در مورد کاشت خیار وجود دارد این است که  بتوانید محصولی زیادی را برداشت کنید، زمانی شما می توانید محصول زیادی برداشت کنید که میزان گلدهی گیاه بالا باشد از این رو ما در ادامه مطلب شما را با نحوه افزایش باردهی خیار آشنا می کنیم.

شرایط مختلفی در افزایش باردهی خیار دخیل می باشد که در این بین گرده افشانی، شرایط خاک و کود مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در صورت رعایت نکاتی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم می توانید محصول زیادی را برداشت کنید.

در مطالب گذشته شما را با کاشت گوجه فرنگی، کاشت چنبر خیار، و کاشت فلفل سیاه آشنا کردیم حال در ادامه شما را با روش های افزایش باردهی خیار آشنا می کنیم.

باردهی خیار چگونه کممکن است

راه های افزایش باردهی خیار

بوته خیار یک گیاه ۱ ساله می باشد که با رشد سریعی همراه است، در صورتی که خاکی که برای کاشت خیار استفاده کردید شور نباشد، PH خاک بین ۶ تا ۷ باشد، و خاک دارای مواد آلی، نور مناسب، دما و رطوبت ایده آل، فاصله کاشت بذر های خیار مناسب باشد خیار دارای رشد خوبی خواهد داشت.

معمولا برای افزایش باردهی خیار از یک سری کودهایی استفاده می کنند که به صورت آهسته و تدریجی به پای خیار اضافه می کنند. تمامی کودهایی که برای افزایش باردهی خیار استفاده می شود به صورت آبیاری و محلول می باشد این کودها شامل:

کود نیتروژن

یکی از اصلی ترین عناصر ماکرو المنتی که خیار برای رشد به آن احتیاج دارد کود نیتروژن می باشد، کمبود این کود مهم در خاک خیار باعث می شود تا خیار رشد بسیار کندی داشته باشد و همچنین برگ های بسیار کوچک و خیار های بسیار کوتاه و ضخیمی را به وجود می آورد، کود نیتروژن کمک زیادی به افزایش باردهی خیار می کند، اغلب این کود ها به ۲ نوع مختلف هستند، یکی کودهای عضوی و دیگری کود های شیمیایی که هر کدام ترکیبات خاصی را دارا می باشند.

بهترین کود برای افزایش یاردهی خیار

کود فسفر

از دیگر مهم ترین و اساسی ترین کود هایی که خیار برای رشد خود به آن نیاز فراوانی دارد کود فسفر می باشد، زمانی که این کود به میزان لازم در خاک وجود نداشته باشد رشد خیار کاملا متوقف خواهد شد و همچنین ظاهر بوته گیاه تغییر پیدا می کند و برگ های آن رنگی خاکستری به خود می گیرد، از دیگر عوارض کمبود فسفر در خاک خیار این است که باعث ناتوانی در عدم انتقال انرژی در طول جریان فتوسنتز می شود که این موضوع باعث می شود تا مواد قندی در قسمت برگ ها و ساقه جمع شوند و رنگی ارغوانی را به خود بگیرند.

افزایش باردهی خیار بوته ای

کود پتاسیم

از دیگر عناصر مهمی که خیار نیاز مبرمی به آن دارد پتاسیم می باشد، وجود این عنصر مهم در خاک خیار باعث می شود تا خیار رشد، عملکرد و کیفیت بهتری داشته باشد، اما باید گفت که کمبود این کود در خاک باعث می شود انتهای خیار رشد نکند و یا بسیار باریک شود، همچنین باعث می شود تا حواشی برگ های خیار کاملا زرد شود، برای برطرف کردن کمبود این عنصر باید کود را به صورت آبیاری با دوز ۱۰ کیلو در هر ۱ هکتار و یا اینکه پاشیدن محلول با دوز ۲ کیلو در ۱۰۰۰ لیتر آب می توان استفاده کرد، نکته ای که در مورد این کود وجود دارد این است که زمانی که شما از کود فسفر و نیتروژن زیاد استفاده کنید تاثیرات منفی بر روی کود پتاسیم خواهد گذاشت.

استفاده از کود ها و عناصر آلی برای بردهی خیار

کود کلسیم

کلسیم یکی از عناصری می باشد که در گیاه قادر به انتقال نیست به همین دلیل باید به صورت مداوم در دسترس بوته خیار باشد، نبود این عنصر در خاک گیاه باعث می شود تا بوته خیار رشد نکند و برگ هایش به سمت بالا رشد کنند همچنین نبود این عنصر باعث می شود تا ریشه های خیار به کندی رشد کنند و یا اینکه بوته برگ های خود را از دست بدهد. شما با استفاده از روش محلول پاشی می توانید کمبود کلسیم خاک خیار را افزایش دهید.

برنامه کوددهی خیار

کود منیزیم

منیزیم هم همانند دیگر عناصر مهم برای افزایش باردهی خیار بسیار ضروری می باشد، نبود و یا کمبود این ماده در خاک خیار باعث می شود تا لکه هایی زرد و قهوه ای بر روی برگ های خیار ظاهر شود از این رو شما باید برای کمبود این عنصر مهم به مقدار ۲۰ گرم در لیتر از سولفات منیزیم را به صورت مه پاشی برای گیاه استفاده کنید.
افزایش باردهی خیار با کود
انواع دیگر کود برای افزایش باردهی خیار شامل:

 کود مولتی پروپلکس گرومور

پروپلکس گرومور یکی از انواع معروف کودهایی می باشد که در جهت باردهی بیشتر خیار مورد استفاده قرار می گیرد، این کود تمام عنصر های ضروری میکرو و ماکرو المنت برای رشد مطلوب خیار را به همراه دارد. این عناصر شامل: منیزیم، منگنز، نیتروژن، روی، پتاسیم، آهن، بور و … را در خود جای داده، کود مولتی پروپلکس گرومور تمامی این عناصر را همراه با اسید آمینه ای به نام جیبرلیک دارا می باشد نقش بسیار مهمی را در باردهی خیار دارد.

افزایش رشد و گلدهی خیار

 کود فرتی فلکس ۱۰٫۳٫۳ هورتیلند

این نوع از کود شامل اوره می باشد که منجر به رشد هر چه بهتر گیاه خواهد شد، استفاده از این کود در بین کشاورزان محبوبیت زیادی دارد، علاوه بر این، این کود شامل مواد غذایی بسیار با کیفیت و همچنین بدون رسوب می باشد که می تواند به طور کامل در آب حل شود و تمام این مواد مغذی را به ریشه های گیاه برساند، بهتر است این کود در ابتدای مرحله کاشت به گیاه اضافه شود.

معرفی انواع کود برای افزایش باردهی خیار

 کود محرک رشد وایتافری

از دیگر انواع کود های مهم که در افزایش باردهی خیار تاثیر گذار می باشد کود وایتافریمی باشد، این این باعث می شود تا مدت ماندگاری بیشتر، طعم بهتر و همچنین مقاومت بیشتری به سرما پیدا کند، این کود از جلبک های دریایی ساخته شده است که در دسته کود های ارگانیک جای دارد، این کود هم به صورت محلول مورد استفاده قرار می گیرد که در ۲ مرحله برای گیاه استفاده می شود.

چگونه به افزایش باردهی خیار بپردازیم

 کود مرغی

مطالعاتی که بر روی این کود صورت گرفته نشان داده است استفاده از کود مرغی هم می تواند موجب افزایش باردهی خیار شود، از این رو بهترین زمانی که می توان از این کود استفاده کرد فصل پاییز می باشد، در حال حاضر امروز استفاده از کود مرغی تنها منبعی می باشد که باعث افزایش کیفیت خیار تولید شده می باشد.

کود مرغی مناسب برای افزایش باردهی خیار

نکته مهم:

در تمامی کود ها نکته ای که از اهمیت برخوردار می باشد کد ۳ رقمی می باشد که بر روی تمام کودها وجود دارد، این اعداد نشان دهنده درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد که با توجه به شرایط خاک در صدر مناسب انتخاب می شود

امیدواریم با استفاده از این مطلب توانسته باشید تا کود مورد نظر خود را برای افزایش باردهی خیار انتخاب کرده باشید، توجه داشته باشید که هر کدام از این کودهایی که برایتان شرح دادیم دستور مصرفی خاص خود را دارند، که باید طبق همان دستور از کود برای گیاهتان استفاده نمایید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت گیاهان زراعی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *