همه چیز درباره کاشت و پرورش و نگهداری گل آهار

گل آهار یکی از زیباترین گل های زینتی محسوب می شود، این گیاه به دلیل رشد آسانی که دارد هر کسی می تواند به سادگی به پرورش و نگهداری گل آهار بپردازد، همچنین این گیاه زینتی با گل های رنگارنگی دارد فضای بسیار زیبایی را به وجود می آورد که قطعا ارزش کاشت را دارد.

برای پرورش و نگهداری گل آهار باید آن را در باغچه بکارید زیرا برای رشد مطلوب خود نیاز به فضای باز و زیادی دارد، این گیاه به دلیل اینکه همانند یک گیاه خزنده رشد می کند به طور کلی سطح زمین را می پوشاند، همچنین از بیشتر گونه های این گل زیبا به عنوان گیاه زینتی استفاده می کنند که با کاشت آن در باغچه می توانید منظره زیبایی را ایجاد کنید.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به کاشت گل و گیاه علاقه مندید می تواند از مطالب قبلی که در اختیارتان قرار داده ایم استفاده کند که این مطالب شامل نحوه کاشت گل نیلوفر، کاشت گل یخ، کاشت گل نسترن و پرورش گل شاه پسند و … که تمامشان از دسته گل های زینتی محسوب می شوند بهره مند شوید.

راهنمای نگهداری از گل آهار

گیاه شناسی گل آهار: گل آهار با نام علمی Zinnia elegans یک گیاه ۱ ساله و گاهی دو ساله بومی منطقه جنوب غربی ایالات متحده آمریکا می باشد که دارای ۲۰ گونه مختلف است که هر کدام از انواع این گیاهان زینتی دارای ویژگی های خاص و جالبی می باشند. معمولا گیاه آهار بعد از گل دهی در فصل رشد یعنی تابستان از بین می رود، این گیاه رشد خزنده ای دارد و معمولا گل های آن کم پر بوده و بیشتر گل هایی که می دهد به رنگ زرد، نارنجی و سفید است، برای کاشت گل آهار که از طریق بذر آن انجام می شود باید بذر را از همان ابتدا در زمین اصلی بکارید زیرا بذر این گیاه نسبت به جابجایی بسیار حساس می باشد، همچنین زمانی که می خواهید بذر ها را در داخل خاک قرار دهید باید فاصله ۲ بذر از هم به اندازه ۲۰ سانتی متر باشد.

نحوه کاشت و نگهداری گل آهار

کاشت گل آهار از طریق بذر آن صورت می گیرد که کار بسیار آسانی است، به قدری که اگر به صورت اتفاقی بذری بر روی زمین بی افتد و شرایط محیطی هم برای رشد آن ایده آل باشد می تواند که گیاه جدیدی را ایجاد کند، شما می توانید برای تهیه بذر های این گیاه در اواخر فصل تابستان زمانی که گل دهی گیاه رو به پایان است بذر های این گیاه را از روی گل ها جدا کنید. در صورتی که شما قصد دارید گل آهار را در فضای بازی بکارید می تواند از یک ترفند برای نگهداری طولانی تر گل های آهار استفاده کنید از این رو شما می تواند بذر های این گیاه را در قسمت هایی مختلف با فاصله های زمانی متفاوت از اواسط بهار شروع به کاشت کنید. این کار باعث می شود تا تمام بذرها به یک باره شروع به رشد نکنند و در عوض در فاصله زمانی مختلفی رشد کنند تا شما بتوانید برای مدت بیشتری از زیبایی آن بهره ببرید.

نحوه نگهداری گل آهار

بعد از تهیه بذر گیاه باید آن را به صورت مستقیم در خاک باغچه بکارید، قبل از کاشت بذر باید خاک باغچه تا تا عمق ۳۰ سانتی متری به خوبی نرم کنید و سپس بذر را در عمق نیم سانتی متری خاک بکارید، خاکی که بذر را در آن می کارید باید کاملا سبک باشد یعنی مخلوطی از خاک کوکوپیت، پرلایت و خاک برگ باشد، همچنین شما باید قبل از اینکه بذر را در داخل خاک قرار دهید باید بستر را کاملا مرطوب نمایید، بعد از اینکه بذر را در روی خاک قرار دادید باید به اندازه نیم سانت روی آن را با خاک برگ بپوشانید.

تکثیر آهار از طریق بذر

بهترین زمانی که می توانید برای کاشت بذر در محیط بیرون اقدام کنید از اواسط بهار تا اواخر بهار می باشد، طوری که دمای شبانه محیط بیرون باید به گونه ای باشد که از ۱۰ درجه پایین تر نروند.

اما اگر قصد دارید تا در خانه و در گلدان اقدام به کاشت و نگهداری گل آهار کنید می توانید از اول فصل بهار برای اینکار اقدام کنید، و باید برای کاشت بذر آن از گلدانی با عمق ۳۰ سانتی متری استفاده نمایید. همچنین اگر می خواهید گیاه خود را از گلدان به زمین اصلی منتقل کنید زمانی باید این کار را انجام دهید که گیاهتان حداقل دارای ۴ الی ۶ برگ باشد. بعد از کاشت بذر درون گلدان بهتر است تا چند هفته از روش غبار پاشی برای آبیاری ان استفاده کنید.

نحوه صحیح کاشت گل آهار

شرایط پرورش گل آهار

آبیاری: گیاه آهار تا حد زیادی نسبت به خشکی کشیدن مقاوم می باشد، اما چنانچه سطح خاک آن دچار خشکی شود گیاه پژمرده خواهد شد، و همچنین از زیبایی و کیفیت گلدهی گیاه هم کاسته می شود، از این رو شما باید برای نگهداری گل آهار در فصل تابستان که دمای هوا بسیار بالا است گیاه را در فاصله زمانی کم آبیاری کنید تا گرمای زیاد باعث پژمردگی گیاه نشود.

سعی کنید خاک گیاه همیشه از یک رطوبت نسبی برخوردار باشد چرا که به رشد بهتر و سرحال بودن آن کمک می کند، در مقابل آبیاری که می کنید نباید به گونه ای باشد که خاک کاملا خیس شود زیرا باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.

همه چیز در باره نگهداری گل آهار

نور: برای نگهداری گل آهار باید نیاز نوری به اندازه ۸ ساعت در طول روز را برایش فراهم کنید که با کاشت آن در محیط بیرون این نیاز برطرف می شود، توجه داشته باشید اگر گیاهتان در سایه باشد به علت عدم دریافت نور کم گیاه بسیار ضعیف می شود و شروع به دادن گل های کوچکی می کند و همچنین ممکن است به دلیل دریافت نور کم مستعد به ابتلا بیماری های قارچی شود.

اما اگر نوری بیش از اندازه نیازش دریافت کند باعث سوختگی برگ های آن و کم عمر شدن گل های گیاه می شود، پس سعی کنید از همان ابتدا بذر ها را در مکانی مناسب بکارید.

دما: گیاهان بالغ گل آهار می توانند دمایی به اندازه ۲۸ تا ۳۰ درجه را به خوبی تحمل کنند. اما زمانی که می خواهید گیاهتان را از گلدان به زمین اصلی منتقل کنید باید دمای شب های هوای بیرون ۱۰ درجه سانتی گراد باشد، معمولا زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می کند جثه گل ها کوچکتر و رشد گیاه هم متوقف می شود.

معرفی گل آهار

خاک: برای کاشت و نگهداری گل آهار باید از خاکی با زهکشی بسیار بالا استفاده کنید، همچنین دارا بودن مواد مغذی در خاک به رشد هر چه بیشتر گیاه کمک می کند، از این رو شما می توانید از کودهای پوسیده و همچنین خاک برگ برای گیاه استفاده کنید، معمولا مناسب ترین خاکی که می توانید برای کاشت گل آهار استفاده کنید مخلوطی از خاک معمولی و خاک برگ می باشد.

کوددهی:  شما می توانید برای تقویت گیاه خود از هر ۱ ماه در فصل رشدش از کودی با فرمول ۱۰، ۱۰، ۱۰ استفاده کنید.

بیماری ها: یکی از شایع ترین بیماری هایی که می تواند گل آهار را به خود دچار کند سفیدک پودری می باشد که می تواند این گیاه را نابود کند، همچنین بیماری دیگری به نام لکه برگی وجود دارد که یک بیماری قارچی می باشد، شما می توانید برای نگهداری گل آهار و محافظت از آن باید به میزان نور دریافتی آن و جلوگیری از مرطوب شدن برگ ها در حین آبیاری توجه ویژه ای کنید تا از ایجاد این بیماری ها جلوگیری شود.

جهت آشنایی بیشتر در رابطه با کاشت گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *