آشنایی با نحوه نگهداری گل لیندا

لیندا یکی از زیبا ترین گیاهان آپارتمان همیشه سبز و چند ساله می باشد که از نظر ظاهری بسیار خاص و زیبا می باشد، که علاوه بر این زیبایی نگهداری گل لیندا کار بسیار آسانی می باشد که هر فردی می تواند از عهده نگهداری از بر بیاید، فقط کافیست با نیاز های محیطی آن آشنا باشید.

گل لیندا و یا همان گیاه دم اسبی ظاهری همانند یک نخل دارد که برگ های آن کاملا کشیده و باریک می باشد که شبیه به برگ های بید مجنون می باشد، که همین آویزان شدن برگ ها به خصوص زمانی که گیاه جوان است باعث می شود زیبایی گیاه دو چندان شود، همچنین نگهداری گل لیندا در خانه و یا محیط کار می تواند به عنوان یک تصفیه کننده هوا عمل کنند و هوایی پاک تولید کند.

 توصیه های کاربردی برای نگهداری گل لیندا

گیاه شناسی گل لیندا: گیاه لیندا از دسته خانواده گیاهان آگاو Agavaceae می باشد، که زیستگاه اصلی آن جنوب غرب آمریکا و همچنین مکزیک است که تمایل زیادی به رشد در مناطق بیابانی دارد، زمانی که این گیاه در طبیعت رشد کند به ارتفاع ۴ تا ۵ متر هم خواهد رسید اما رشد آن در آپارتمان بسیار کند خواهد بود، اگر به ظاهر برگ های آن توجه کنید خواهید دید که برگ های آن شبیه به برگ های گل عنکبوتی دارای تراکم بالا، ضخامت و مقاومت بالایی می باشد که زمانی که این برگ ها به ساقه نزدیک تر می شوند ضخیم تر خواهند شد و همچنین ساقه این گیاه کاملا گوشتی و متورم می باشد.

اصول مهم در نگهداری گل لیندا

به دلیل اینکه گیاه لیندا می تواند در مناطق بیابانی به صورت مطلوبی رشد کند به شرایط خاص نگهداری آنچنانی نیاز ندارد و می توان با خیال راحت با کمترین امکانات آن را در منزل خود نگهدارید و از زیبایی آن لذت ببرید، اما اگر خواستار گیاهی سرزنده و شاداب هستید می توانید نیاز های محیطی زیر را برای رشد هر چه بهتر گیاه خود فراهم کنید.

نور مورد نیاز:

برای نگهداری گل لیندا دریافت نور کافی و مناسب می تواند به رشد هر چه بهتر آن کمک کند اما این گیاه می تواند به خوبی در سایه دوام بیاورد، پس سعی کنید آن را در مکانی با نور ملایم و متعادل قرار دهید زیرا اگر به صورت مداوم در سایه باشد رشد ان بسیار کند خواهد شد، در مقابل اگر نور دریافتی آن شدید باشد برگ های گیاه می سوزد. سعی کنید در تابستان به خصوص در ماه های مرداد و تیر گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید در امان نگه دارید.

نگهداری گل لیندا

میزان آبیاری:

بعد از آن که گیاهتان را در محلی مناسب برای دریافت نور کافی قرار دادید زمان آبیاری آن می باشد، معمولا با توجه به ساقه گوشتی و متورمی که گیاه لیندا دارد مقدار زیادی آب را در خود جای داده است به همین دلیل می تواند برای مدت طولانی بدون آب دوام بیاورد، کسانی که به مسافرت های طولانی می روند می توانند از طرف آبیاری این گیاه خاطر جمع باشند، معمولا میزان آبیاری به نوع منطقه ای که در آن زندگی می کنید بستگی دارد، اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید هفته ای ۱ مرتبه اگر منطقه تان آب هوایی معتدلی دارد هر ۲ هفته ۱ مرتبه در هر طورت بهتر است هر زمان سطح گیاه کاملا خشک شد گیاهتان را آبیاری کنید.

نکته: برای نگهداری گل لیندا باید برای آبیاری آن زمانبندی دقیقی داشته باشید و این کار را منظم انجام دهید زیرا نامنظمی در آبیاری باعث می شود تا گیاه دچار استرس و تنش شود به همین دلیل ممکن است رشد گیاه متوقف شود.

خاک مطلوب:

لیندا گیاهی می باشد که نسبت به خاکی که در آن کاشته می شود حساسیت به خرج نمی دهد، شما می توانید برای تهیه خاک لیندا از خاک های کاکتوس استفاده کنید، البته مناسب ترین و بهترین خاک برای کاشت و نگه داری گل لیندا خاکی می باشد که دارای قدرت زهکشی بالا باشد، اگر قصد استفاده از خاک ترکیبی دارید می توانید از دو قسمت خاکبرگ، ۱ قسمت پرلیت و ۱ قسمت پیت ماس و یا کوکوپیت استفاده کنید.

شرایط نگهداری از گل لیندا

میزان رطوبت:

برای نگهداری گل لیندا باید میزان دریافت رطوبت آن را کنترل کنید، زیرا اگر از رطوبت کافی برخوردار نباشد نوک برگهای گیاه به رنگ قهوه ای در می آید همچنین باید برای آن مکانی را در نظر بگیرد که به دور از دیگر گیاهان باشد زیرا لیندا جزء گیاهانی می باشد که به صورت انفرادی رشد می کند.

کوددهی:

اگر چه به کود دهی نیاز ندارد اما برای رشد هر چه بهتر آن می توانید از مقدار بسیار کمی کودهای ارگانیک استفاده نمایید، در صورت استفاده از کود های شیمیایی مایع باید آن را با آب معمولی ترکیب کنید و هر ۲ هفته ۱ بار به گیاه بدهید، شما می توانید از کودهای معدنی هربان برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

میزان دما:

لیندا گیاهی می باشد مقاوم نسبت به تغییرات دمایی، اگر گیاه لیندای شما گیاهی بالغ و سن دار باشد تا حدی می تواند دمای زیر صفر درجه را تحمل کند آن هر در مدت بسیار کمی، بهترین دمایی که می توانید برای نگهداری گل لیندا در نظیر بگیرید دمایی به اندازه ۷ تا ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

آموزش نگهداری از گل لیندا

نحوه تکثیر:

یکی از متداول ترین راه های تکثیر گل لیندا از طریق کاشت بذر آن می باشد که به راحتی می توانید آن را انجام دهید، کافیست بذر این گیاه را در خاک پیت ماس بکارید و در درجه دمایی بالایی قرار دهید تا شروع به جوانه زدن کند، سپس بعد از آن که به قدر کافی رشد کرد باید آن را به یک گلدان دیگر انتقال دهید.

روش دیگری که برای تکثیر گیاه لیندا وجود دارد این است که می توانید با جدا کردن پاجوش هایی که از کنار گیاه اصلی شروع به رشد می کنند آن را تکثیر کنید، شما باید این کار را در فصل بهار زمانی که قصد دارید گلدان گیاه را تعویض کنید انجام دهید و قلمه را به یک گلدان کوچکتر انتقال دهید.

گیاه شناسی گل لیندا

نحوه تعویض گلدان:

برای نگهداری هر چه بهتر گل لیندا شما معمولا باید هر سال ۱ مرتبه اقدام به تعویض گلدان لیندا کنید، البته این در صورتی می باشد که گیاهتان از رشد مطلوبی برخوردار باشد، زیرا در صورت نداشتن رشد آنچنانی بهتر است همان ۲ سال یکبار اقدام به این کار کنید، زمانی که اقدام به تعویض گلدان کردید باید آن را به طور کامل آبیاری کنید، در زمان تعویض گلدان بهتر است برگ ها را با یک بند ببندید تا آسیبی نبیند، و همچنین گلدانی را تهیه کنید که برگ های گیاه با زمین برخورد نداشته باشد.

رایج ترین مشکلات نگهداری از گل لیندا:

  • ظهور لکه های قهوه ای: بالا رفتن سن گیاه و یا عدم در یافت رطوبت کافی علت بروز این مشکل برای گیاه می باشد، پس بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برگ هایی را که قهوه ای شده است را جدا کنید و همچنین میزان رطوبت گیاه را افزایش دهید.
  • ایجاد شپشک آرد آلو: وجود این افت نرم و سفید بر روی گیاه باعث می شود تا شیره گیاه را به طور کامل بمکد، در این صورت باید با استفاده از یک قلمو تمامی این آفات را از روی گیاه کنار بزنید.
  • متوقف شدن رشد گیاه: در صورتی که گیاهتان از رشد کمی برخوردار می باشد بهتر است گیاه خود را خوب چک کنید، از نبود آفات مطمئن شوید، از نوری که دریافت می کند مطمئن شوید، آبیاری را منظم انجام دهید، در صورتی که مشکلی نداشت می توانید به کوددهی گیاه بپردازید.

نحوه تکثیر گل لیندا

معمولا از رایج ترین مشکلات نگهداری گل لیندا که به آن دچار می شود پوسیدگی ریشه های آن می باشد که به دلیل آبیاری زیاد و نداشتن خاکی مناسب برای زهکشی می باشد، و همچنین بزرگ ترین آفات آن کنه قرمز است که می توانید از سم های مخصوص مانند دیازینون و یا مالاتیون استفاده کنید.

شما می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه پروش گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *