پرورش گل گازانیا

گازانیا گیاهی است مقاوم و کاملا بی توقع که در واقع از دسته گیاهان چند ساله می باشد که شما با کاشت آن در منزل می توانید به پرورش گل گازانیا بپردازید و از زیبایی آن لذت ببرید به شرط آنکه با شرایط محیطی این گیاه آشنا باشید.

گل گازانیا گیاهی است از خانواده ی آستراسه که می تواند تا ارتفاع ۳۰ متر هم رشد کنند، این گیاه به طور کلی دارای ۱۶ گونه می باشد که هر کدام دارای زیبایی خاصی هستند، اگر شما در منطقه ای که زندگی می کنید آب و هوای معتدلی داشته باشد می توانید برای چند سال به نگهداری از گازانیا بپردازید اما اگر در منطقه ای سرد زندگی می کنید می توانید به صورت ۱ ساله آن را نگه دارید.

پرورش و نگه داری گل گازانیا

مشخصات ظاهری گل گازانیا: منشا اصلی این گیاه آفریقای جنوبی می باشد که به صورت ۱ ساله و چند ساله به پرورش آن می پردازند، گل های این گیاه زیبا از ترکیبی از رنگ های تیره و روشن می باشد که همین باعث دوچندان شدن زیبایی گل می شود، اغلب گونه های این گیاه گل هایشان در طور روز با تابش نور خورشید باز می شود و همراه با غروب آفتاب هم گل ها به تدریج بسته می شوند، رشد این گیاه بیشتر به صورت بوته ای می باشد و برگ های آن هم به شکل طوقه ای در راستای گیاه رشد می کند، شکل ظاهری برگ ها سرنیزه ای و در برخی گونه ها دارای کنگره های کم عمق می باشد، پشت برگ های این گیاه کرک دار و سفید می باشد.

نحوه پرورش گل گازانیا

تکثیر: برای کاشت و پروش گل گازانیا هم می توانید از طریق بذر اقدام نمایید وهم از طریق تقسیم بوته، که کاشت از طریق بذر کار ساده تری می باشد به هر حال اگر قصد دارید از طریق بذر اقدام به کاشت این گل کنید باید از دی ماه اقدام به این کار کنید کافیست بذر این گیاه را در یک بستر و یا سینی نشاگیری بکارید و یک محیط مطلوب گلخانه ای را برای رشد آن ایجاد کنید، بهتر است برای جوانه زنی بذر ها بستر را در مکانی با دمای ۱۶درجه سانتی گراد قرار دهید.

بعد از اینکه که بذر ها به قدر کافی رشد کردند زمان آن است که آن ها را به گلدان هایی کوچک انتقال دهید تا کاملا مقاوم شوند تا در فصل بهار آن را به محیط بیرون انتقال دهید. علاوه بر این شما می توانید با رشد کافی گیاهتان و از طریق تقسیم بوته به تکثیر آن بپردازید.

معرفی گیاه گازانیا

آبیاری: آبیاری منظم این گیاه به رشد هر چه بیشتر و گلدهی آن کمک می کند، از آنجایی که گل گازانیا گیاهی کاملا مقاوم به خشکی است پس در آبیاری باید احتیاط کنید، چرا که آبیاری زیاد و ماندن بیش از حد آب در داخل خاک گلدان با پوسیدن ریشه های گیاه می شود، سعی کنید برای آبیاری زمانی را در نظر بگیرید که سطح رویی خاک تا ۵سانتی متر کاملا خشک باشد.

نور: برای رشد بهتر گل گازانیا باید مکانی را در نظر بگیرید که از نور مستقیمی برخوردار باشد، این گیاه باید در طول روز ۶ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند، عدم دریافت نور کافی این گیاه کاهش گلدهی را به دنبال خواهد داشت، بهترین مکان برای دریافت نور کافی در منزل پنجره های جنوبی و غربی می باشند.

دما: گل گازانیا گیاهی مقاوم به گرما می باشد، فرقی نمی کند هوا چقدر گرم باشد کافیست تا آبیاری آن به صورت منظم انجام شود تا مشکلی به وجود نیاید. در هر صورت بهترین دمایی که شما می توانید برای پرورش گل گازانیا در نظر بگیرید دمایی به اندازه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گرا می باشد. طوقه ای که این گیاه در زیر زمین دارد قادر است دمای صفر درجه را هم تحمل کند.

نحوه رورش گل گازانیا

خاک: گازانیا گیاهی است که در مورد خاک سخت گیر نیست زیرا می تواند در خاک های کاملا فقیر هم به رشد خود ادامه دهد، اما شما برای اینکه گیاهتان رشد مطلوبی داشته باشد بهتر است از خاکی زهکشی شده برای پرورش گیاهتان استفاده کنید تا آب را در خود نگه ندارد، همچنین شما می توانید در ترکیب خاک از خاک برگ و یا شن استفاده کنید. زمانی که بوته ها را به زمین انتقال می دهید بهتر است از در اطراف هر بوته مقداری خاک برگ بریزید.

کوددهی: از آنجایی که این گیاه در منطقه اصلی خود در خاک های خالی از مواد مغذی رشد می کند، نیازی به کوددهی ندارد.

آفات و بیماری ها: شایع ترین آفات این گیاه شامل شپشک، کنه تار عنکبوتی، شته و آرد آلو می باشد، که اگر چنانچه گیاهتان به این آفات مبتلا شد می توانید از سموم سیستماتیک برای مبارزه علیه آنها استفاده نمایید.

از بین بیماری ها هم می توان به سفیدک پودری اشاره کرد، زمانی که گیاه به این بیماری دچار می شود، روی برگ های گیاه یک سری پودر سفید و خاکستری رنگ به وجود می آید که باعث می شود از قدرت رشد گیاه کاسته شود.

علاوه بر این سنگین بودن خاک، آبیاری بیش از حد، نامناسب بودن محب کاشت، می تواند گیاه را از بین ببرد.

معرفی گیاه گازانیا

شما می توانید برای پرورش گل گازانیا در زمستان آن را به خانه بیاورید و این کار را باید در اواخر فصل پاییز انجام دهید زمانی که هنوز گلی نداده است باید آن را از باغچه خارج کرده و درون یک گلدان بکارید و به محیط منزل انتقالش دهید، زمانی که گل را به محیط خانه انتقال دادید آن را به طور کلی هرس کنید و آن را کنار یک پنجره آفتاب گیر قرار دهید.

شما می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه پرورش گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *