اصول مهم در قلمه زدن شمعدانی

یکی از آشناترین گل ها برای ما ایرانی ها گل شمعدانی می باشد که به دلیل شرایط نگهداری آسانی که دارد به طور معمول در تمام خانه ها وجودشان به چشم می خورد، گل شمدانی از آن دسته از گیاهانی می باشد که می توان آن را به راحتی تکثیر کرد که یکی از این راه های تکثیر قلمه زدن گل شمعدانی می باشد.

گل های شمعدانی گیاهانی هستند که هم می توان آنها را در محیط بیرون پرورش داد و هم در محیط های آپارتمانی، شما می توانید با کاشت این گیاهان و نگهداری آنها در منزل خود از زیبایی و عطری که تولید می کند نهایت لذت را ببرید. که ما در ادامه شما را با نحوه قلمه زنی شمعدانی که یکی از ساده ترین و راحت ترین روش های تکثیر شمعدانی می باشد آشنا می سازیم.

آموزش گام به گام قلمه زدن شمعدانی

آموزش قلمه زدن شمعدانی

باید در فصل بهار اقدام به این کار نمایید و سپس مراحل زیر را تک به تک انجام دهید

۱٫ در مرحله اول ابتدا باید به تهیه ساقه های سبز و جدید و بدون آفت بپردازید، تمامی قلمه هایی که انتخاب می کنید بین ۸ تا ۱۲ سانتی متر و دارای ۲ تا ۳ گرده باشد، برای جدا سازی قلمه ها از گیاه اصلی از یک چاقو تیز استفاده نمایید.

نحوه قلمه زدن شمعدانی

۲٫ سپس بعد از جدا کردن قلمه ها باید تمامی برگ های اضافه انتهای قلمه را حذف کنید تا قلمه قدرتش را صرف ریشه دهی کند، سعی کنید از انتهای قلمه حدود ۵ سانت خالی از برگ باشد، هر گونه برگ زرد و مشکل دار را از قلمه جدا کنید، فقط بگذارید ۲ عدد برگ بر روی قلمه باقی بماند.

تکثیر و نگهداری گل شمعدانی

۳٫ برای تسریع در روند ریشه دهی هر چه بهتر قلمه زدن شمعدانی می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده نمایید، کافیست انتهای قلمه را به این هورمون آغشته نمایید، این هورمون باعث می شود سرعت ریشه در قلمه بیشتر شود و همچنین قلمه را از ابتلا به بیماری ها و مشکلات محافظت می نماید.

پرورش و نگهداری گل شمعدانی

۴٫ سپس وقت آن است که قلمه ها را به بستری مناسب برای رشد انتقال دهید. شما می توانید قلمه ها را در خاک و کود های آماده بکارید و یا اینکه می تواند آنها را در مخلوطی از خام پرلیت و کوکوپیت قرار دهید، بعد از اینکه آنها را در بستر خود قرار دادید باید بستر را برای مدت ۱ هفته در محیطی نیمه تاریک قرار دهید تا فقط انرژی گیاه در جهت ریشه زایی صرف شود، سپس بعد از گذشت ۱ هفته می تواند بستر را به مکانی پر نور انتقال دهید.

نکات مهم در مورد قلمه زدن گل شمعدانی

۵٫ برای آنکه بتوانید محیط گلخانه ای را برای قلمه های خود فراهم کنید بهتر است بر روی قلمه ها یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید تا رطوبت کافی برای رشد قلمه ها وجود داشته باشد. تا زمان ریشه دهی باید همواره خاک گلدان را مرطوب نگه دارید.

آموزش تصویری قلمه زدن شمعدانی

اگر از کیسه پلاستیکی استفاده کردید توجه داشته باشید که چند سوراخ برای تهویه هوا هم ایجاد کنید و یا کیسه پلاستیکی را گهگاهی کنار بزنید زیرا اگر هوا در جریان نباشد باعث کپک زدن قلمه می شود.

اگر شرایط مناسبی برای رشد و ریشه دهی قلمه ها وجود داشته باشد بعد از ۳ تا ۴ هفته قلمه ها ریشه دار می شوند اما اگر شرایط برای ریشه دهی نامطلوب باشد ممکن است تا ۶ هفته هم زمان ببرد.

چنانچه اگر قلمه زدن شمعدانی را از اواسط فصل بهار انجام داده باشد همزمان با گرمی هوا فصل رشد آنها هم آغاز می شود که این زمان بهترین وقت برای قرار دادن قلمه ها در داخل گلدان های مستقل می باشد.

قلمه زدن شمعدانی در منزل

بعد از اینکه قلمه را در داخل بستر های اصلی خود قرار دادید برای تحریک رشد آنها بهتر است به سرزنی آنها بپردازید، سپس به مرور زمان با مهیا بودن شرایط پرورش شمعدانی به گیاهی سرسبز و زیبا تبدیل شود.

شرایط نگهداری از گل شمعدانی

آبیاری: شمعدانی دارای گونه های متفاوتی می باشد که بیشتر آنها خواهان بستری خشک هستند از این رو آبیاری آنها باید به گونه ای باشد که در زمان ۲ آبیاری سطح آب کاملا خشک شود.

نکته: در هنگام زمستان میزان آبیاری را به پایین ترین حد ممکن برسانید.

نور: نیاز نوری گل های شمعدانی زیاد است و احتیاج به نور مستقیمی داند تا بتوانند به گلدهی بیشتری بپردازند.

دما: بهترین دما برای پرورش و نگهداری از گل شمعدانی دمایی به اندازه ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. بهتر است در هنگام شروع فصل سرما شمعدانی ها را به داخل خانه انتقال دهید.

خاک: برای تهیه خاک شمعدانی بهتر است از خاکی سنگین استفاده نمایید، ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ، شن و مقداری کود حیوانی پوسیده برای این گیاه مناسب می باشد.

امیدواریم توانسته باشد از نکاتی که در باره تکثیر گل شمعدانی و نحوه پرورش آن در اختیارتان قرار دادیم نهایت استفاده را برده باشد، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گیاهان زینتی بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *