آشنایی با کاشت گل بنجامین

گل بنجامین از سری گیاهان زینتی می باشد که از دسته خانواده انجیر به حساب می آید، با توجه به زیبایی که این گیاه دارد جزء حساس ترین گیاهان است که قدرت فوق العاده ای بر روی تصفیه هوای آلوده دارد، اگر خواهان نگهداری و کاشت گل بنجامین هستید در ادامه همراه ما باشید.

تکثیر گل بنجامین در خانه کار سختی است زیرا این گیاه به سختی می تواند تولید ریشه کند، اما چنانچه خواهان نگهداری از یک گیاه بنجامین هستید بهتر است با روش قلمه زدن برای تکثیر گل بنجامین آشنا باشید که می تواند با آموختن این روش به ایجاد گیاهی جدیدی بپردازید.

شرایط پرورش و نگهداری بنجامین

گیاه شناسی گل بنجامین: بنجامین (Ficus benjamina) یک گیاه از خانواده انجیریان می باشد که به نام انجیر مجنون هم شناخته می شود، این گیاه برگ های بسیار ریزی و فراوانی می باشد که رنگ برگ های سفید و سبز است که البته نوع ابلق آن اینگونه می باشد، زمانی که این گیاه رشد می کند شاخه های نرم و آویزان می باشد، اگر این گیاه در محیط طبیعی قرار گرفته شود می تواند تا ۵ متر ارتفاع هم رشد کند.

گیاه بنجامین در واقع یک درختچه زینتی بسیار زیبا با برگ هایی بیضی شکل است که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کند اما توصیه ما به افرادی که در نگه داری از گیاهان تجربه ای ندارند این است که اقدام به نگهداری از این گیاه نکنند چرا که گیاه بسیار حساسی می باشد و نیازمند مراقبت های خاصی می باشد.

علاوه براین گل بنجامین گیاهی است که در اکثر خانه ها وجود دارد اما معدود افرادی وجود دارند که در نگهداری از این گل موفق هستند زیرا با تمامی نیاز های این گل آشنا هستند و می دانند که چگونه از آن نگهداری کنند، بیشتر افراد زمانی که به تهیه این گیاه می پردازند و به منزل می آورند بسیار سرحال و شاداب هستند اما بعد از گذشت چند روز شادابی خود را از دست می دهند.

پرورش و نگهداری گل بنجامین

آشنایی با نحوه تکثیر و کاشت گل بنجامین

از روش های تکثیر گل بنجامین، قلمه زدن ساقه آن می باشد که این کار باید در فصل بهار و تابستان انجام شود، همچنین باید تمامی نیاز های محیطی برای این کار فراهم باشد تا با موفقیت تکثیر شود چرا که شما با گیاهی حساس روبه رو هستید.

شما برای کاشت گل بنجامین باید در فصل بهار از ساقه هایی بنجامین که هنوز حالت چوبی به خود نگرفته است استفاده کنید، قلمه ای که تهیه می کنید باید حداقل دارای ۱ برگ باشد، همچنین شما می توانید برای تسریع در روند ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده نمایید.

نحوه کاشت گل بنجامین

قلمه هایی که از گیاه اصلی تهیه می کنید باید حدود ۸ سانتی متر باشند، بهتر است برای بریدن قلمه از قیچی باغبانی استفاده کنید تا به گیاه اصلی صدمه ای وارد نشود، سپس قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید و سپس هر کدام را در بستر های جداگانه خود قرار دید، بستری که برای قلمه زدن استفاده می کنید باید حاوی خاک کمپوست مخصوص بذر و قلمه باشد. بعد از کاشت گل بنجامین در خاک باید بر روی بستر ها یک کیسه شفاف پلاستیکی بکشید تا رطوبت کافی برای ریشه دهی قلمه ها وجود داشته باشد.

چگونگی کاشت گل بنجامین

به این نکته توجه داشته باشد اگر قلمه تان برگ خود را از دست داد نشانگر موفق نبودن عملیات تکثیر می باشد در این زمان باید به تهیه قلمه ای دیگر بپردازید. زمانی که عملیات ریشه دهی قلمه ها با موفقیت انجام شد باید قلمه ها را به بستر اصلی خود انتقال دهید، گلدانی که برای قلمه ها انتخاب می کنید باید قطر دهانه آن ۱۳ سانتی متر و همچنین درون آن با خاک کمپوست و پیت ماس پر نمایید.

نکته: افراد تازه کار به سختی موفق به کاشت گل بنجامین می باشند از این رو بهتر است از این کار صرف نظر کنند.

آموزش مرحله به مرحله کاشت گل بنجامین

نحوه نگهداری از گل بنجامین

حساسیت زیادی این گیاه باعث شده است تا نگهداری از آن کمی سخت شود، از این رو نکاتی را برای بهتر پرورش دادن این گیاه در اختیارتان خواهیم گذاشت تا راهنمایی برای شما باشد.

آبیاری: آبی که برای آبیاری گل بنجامین استفاده می کنید باید خالی از املاح باشد یعنی فاقد هرگونه ناخالصی و کلر باشد، برای آبیاری بنجامین از آبی ولرم و هماهنگ با دمای محیط آن استفاده نمایید. برای آبیاری در فصل زمستان هر ۱۰ روز اقدام به آبیاری نمایید و در تابستان هم هر زمان سطح خاک کاملا خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

نور: گیاه بنجامین نیاز فراوانی به نور دارد اما نه نور مستقیم خورشید، برای نگهداری صحیح از آن کافیست گیاه را در مکانی سرشار از نور قرار دهید.

چگونه به کاشت بنجامین بپردازیم

خاک: خاکی که برای پرورش گیاه بنجامین استفاده می کنید باید سرشار از مواد غذایی و قابلیت زهکشی بسیار خوبی داشته باشد، بهترین ترکیب خاک برای بنجامین خاک کمپوست به همراه مخلوطی از شن، رس و مواد آلی می باشد.

 دما و رطوبت: بهترین دما برای پرورش و نگهداری گل بنجامین دمایی بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین برای تامین رطوبت گل بنجامین باید هر ۲ روز یک مرتبه اقدام اقدام به مه پاشی کنید، البته عمل مه پاشی را باید در مواقعی انجام دهید که دمای گیاه بالاتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد.

میزان کوددهی: شما می توانید برای تغذیه گیاه خود از کودهای محلول در آب شیمیایی که مخصوص گیاهان زینتی می باشد در فصل رشد استفاده کنید.

تعویض گلدان: تا زمانی که گیاه بنجامین شما جوان است نباید اقدام به تعویض گلدان نمایید، تنها زمانی می توانید اقدام به تعویض گلدان کنید که گیاهتان به حداکثر رشد خود در گلدان رسیده است. هنگام تعویض گلدان از خاک جدیدی برای گیاه استفاده نمایید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت گیاهان زینتی بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *