روش نگهداری گل پاچیرا

گیاه پاچیرا که به درخت پول معروف است از گیاهان زینتی محسوب می شود و به دلیل اینکه مردم اعتقاد زیادی به این گیاه دارند ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله روش نگهداری از پاچیرا و چگونگی تکثیر این گیاه را به شما آموزش دهیم و از ویژگی های این گیاه به شما بگوییم.

گیاه پاچیرا که به درخت پول معروف است نام علمی “pachira aquatica” را یدک می کشد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و شرق آسیاست. این گیاه به خاطر کم توقع بودنش که در ادامه توضیح خواهیم داد، مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است.

معرفی گیاه پاچیرا یا درخت پول

گیاه پاچیرا یا به اصطلاح درخت پول یا درخت شانس از گیاهان با تمدن بالا می باشد. این گیاه در فرهنگ و سنت چین به دلایل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله: رشد، پیشرفت، کسب درآمد.

روش نگهداری گل پاچیرا

و به خاطر این که این گیاه به شدت کم توقع (نیاز نداشتن به نور مستقیم، آبیاری کم و …) است و نگهداری پاچیرا به شدت راحت است این گیاه مورد توجه بیشتر افراد جهان شده است.

به دلایلی که ذکر شد مردم از این  گیاه زینتی در ادارات و دفاتر و خانه های خود نگهداری می کنند.

گیاه پاچیرا که به شدت از زیبایی قابل توجه ای برخوردار است از دسته گیاهان معروف صادراتی کشور تایوان می باشد و مردم جهان به دلیل اعتقاد بیش از اندازه ای که به این گیاه سریع الرشد و زیبا دارند، از آن استقبال خوبی کرده اند و باعث درآمدزایی بیش از اندازه تولید کنندگان آن شده اند. این گیاه آنچنان مورد استقبال مردم دنیا قرار گرفته، که در سال ۲۰۰۵ میلادی، چیزی حدود هفت میلیون دلار برای صادر کننده آن یعنی کشور تایوان درآمد زایی کرده است.

این گیاه زینتی و سریع الرشد از برگ های سبز پررنگ با طولی تقریبا کشیده و پنجه مانند برخوردار است. این گیاه ساقه ای صاف و بلند و مرتجع دارد که بیشتر اوقات برای اینکه زیبایی بیشتری داشته باشد و زیباییش چشم افراد را به خود خیره کند،  به هم بافته می شوند.زیبایی ساقه بافت شده

درخت پول به خاطر زیبایی و اعتقادی که مردم به آن دارند می تواند هدیه ای با ارزش و دوست داشتنی محسوب شود و هر هدیه گیرنده ای را خوشحال کند.

نیاز ها و شرایط نگهداری گیاه پاچیرا

آبیاری گیاه پاچیرا:

همانطور که قبلا گفتیم این گیاه، گیاهی کم توقع است. نیاز آبی نسبتا بالایی ندارد به طوریکه در فصل زمستان، این گیاه هفته ای یک بار و در فصل تابستان به خاطر گزم بودن هوا و بالا رفتن دمای محیط، به هفته ای دو بار آبیاری نیاز دارد.

نکته ای که باید هنگام آبیاری به این گیاه توجه کرد این است که ، آب بر روی ساقه گیاه پاچیرا نریزد به خاطر این که باعث به وجود آمدن بیماری پوسیدگی ساقه می شود.و باید به درستی آبیاری شود تا از به وجود آمدن این بیماری جلوگیری کنیم.آبیاری گیاه پاچیرا

نکته ای دیگر که حائز اهمیت می باشد این است که نباید گیاه را بیش از اندازه آبیاری کینم چرا که آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن رنگ برگها و سیاه شدن نوک آنها می شود.

رطوبت مورد نیاز گیاه پاچیرا:

این گیاه برای نگهداری بهتر نیاز به رطوبت نسبتا بالایی دارد به طوریکه حداقل رطوبت مورد نیاز برای این گیاه پنجاه درصد می باشد. نیاز رطوبتی این گیاه خوش شانس را، با قرار دادن آن در یک سینی که شامل آب و سنگریزه است، برطرف می کینم.با این روش محیط اطراف مرطوب می شود.

نور مورد نیاز گیاه پاچیرا:

برای نگهداری پاچیرا همان طور که گفتیم زحمت زیادی نیاز نیست. این گیاه در محیط هایی کم نور و سایه همانند گوشه هایی از اتاق و یا گوشه های از رستوران و دفاتر محل کار به خوبی رشد می کند. در واقعیت می توان گفت که نور مورد نیاز این گیاه زینتی و زیبا در حد متوسط است و حتی اگیر این گیاه سریع الرشد تا دو الی سه روز در سایه باشد مشکلی برای آن پیش نمی آید.

زیبایی گیاه پاچیرا

دمای مناسب برای گیاه پاچیرا:

مطلوب ترین دما برای پرورش گیاه پاچیرا دمایی ما بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب گیاه پاچیرا:

برای اینکه خاک مناسبی برای رشد و پرورش گیاه پاچیرا استفاده کینم باید از ترکیب چند ماده استفاده کنیم.که این ترکیب شامل پیت ماس یا خاک هلندی با پرلیت است که این ترکیب به صورت ۶۰ به ۴۰ به سمت پرلیت سنگینی می کند تا از تهویه مناسب و زهکشی کافی برخوردار شود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که از خاک کمپوست استفاده نکنید. زیرا این خاک سفت است و باعث نگه داشتن آب می شود. این امر نیز به مرور باعث پوسیدگی می شود.

کوددهی:

نیاز است که هر یک ماه این گیاه را با کود کامل تغذیه کنیم.تا در نگهداری گیاه پاچیرا موفق باشیم.

تعویض گلدان پاچیرا:

گیاه پاچیرا خیلی زود نیاز به تعویض خاک و گلدان خود ندارد. مناسب ترین زمان برای تعویض خاک و گلدان گیاه پاچیرا زمانی است که گیاه رشد آنچنانی ندارد و به اصطلاح در سکون به سر می برد که زمان آن معمولا در اواخر پاییز و اواخر زمستان می باشد. در این زمان شخص به راحتی می تواند خاک و گلدان این گیاه خوش شانس را تعویض کند. و به خوبی گل پاجیرا را پرورش دهد.

تعویض گلدان برای نگهداری گل پاچیرا

روش ها و شیوه های تکثیر گل پاچیرا:

برای تکثیر گل پاچیرا معمولا از دو روش استفاده می کنند که عبارتنداز: ۱- تکثیر گیاه  از طریق بذر ۲- تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن

۱- تکثیر گیاه از طریق بذر:

تکثیر به این روش به گونه ای است که باید بذر را به مدت بیست و چهار ساعت الی چهل و هشت ساعت در آب ولرم قرار دهید و بعد از انجام این کار، آن را در خاکی که جنس آن نرم است به عمق یک سانتی متر بکارید و روی لبه گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید. بعد از این کار گلدان را در اتاقی که دمای آن ۲۴ درجه سانتی گراد است قرار دهید و منتظر سبز شدن آن باشد.

بعد از جوانه زدن کیسه پلاستیک را بردارید و گلدان را به کار پنجره منتقل کنید.

۲- تکثیر گیاه از طریق قلمه زنی:

در این روش باید خوب دقت کنیم که ساقه های جدیدی که نیاز داریم را در آخر فصل پاییز جدا کنید به طوری که حداقل ۲ گره را شامل شوند.

بعد از جدا کردن قلمه مورد نیاز، باید آن را در پرلیت یا پیت ماس فرو کرده و جای مناسبی برای آن تعیین کنید. بعد از اینکه قلمه شروع به ریشه دهی کرد باید آن را به گلدان دیگری که خاک آن سبک تر و دارای انرژی بیشتری است انتقال دهید. در نهایت شما می توانید به خوبی گیاه زینتی پاچیرا یا درخت پول را پرورش دهیدو از گل پاچیرا نگهداری و از زیبایی بیش از اندازه آن لذت ببرید.

خاک مناسب گیاه پاچیرا

نکته:

نکته حائز اهمیتی که باید به شدت به آن توجه کرد این است که در مدت فاصله بین دو آبیاری، حتما سطح خاک باید مقداری مرطوب باشد ولی باید حواسمان نیز باشد که خاک ما حالت باتلاقی به خود نگیرد.

زیرا بسته بودن زهکش و زیاده روی کردن در آبیاری باعث بیماری بروز بیماری همچون فارجی و پوسیدگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *