پرورش گل پیله آ

گل پیله آ نیز همانند دیگر گیاهان نیاز های خاص خود را دارد. برای پرورش گل پیله آ بهتر این این نکات را بخوانید. تا بتوانید گلدانی زیبا پرورش دهید. و در نگهداری و رشد بهتر این گیاه موفق عمل کنید.

پرورش گل پیله آ بنظر سخت می آید. اما اگر نکات ساده ای را درباره ی میزان رطوبت، نور و دمای اتاق بدانید. می توانید از زیبایی این گل در فضای آپارتمان و منازل خود لذت ببرید. برای آشنایی با این گیاه زینتی با ما همراه باشید.

هر آنچه باید درباره ی پرورش گل پیله آ بدانید:

گل پیله آ با نام علمی Pilea cadierei از خانواده ی Urticaceae است. خاستگاه این گیاه ویتنام و چین بوده است. گل پیله آ گیاهی ارزان قیمت است. این گیاه به سرعت رشد می کند. در کنار گیاهان دیگر و نیز در سبد ها و به عنوان گل های آویز نیز از استفاده می شود.

نگهداری و پرورش گل پیله آ

برگ های این گیاه بیضی و نوک تیز هستند. رنگ ها سبز با رگه های خاکستری رنگ است. این رگه های خاکستری تا نقره ای رنگ این گیاه باعث محبوبیت این گل شده است. از این رو به گل آلومینیومی نیز معروف است. در فصل تابستان گل های ریز سفید رنگ می دهند. اما این گلهای ریز در جذب افراد تاثیری ندارند. و این گیاه بخاطر زیبایی برگ هایش مورد توجه است. پس بهتر است زمانی که گیاه شروع به گل دهی کرد. با یک وسیله ی تیز و تمیز گل ها را قطع کنید. تا انرژی گیاه صرف گل ها نشود.

گل پیله آ و شرایط نگهداری آن

رشد طولی این گیاه به ۳۰ تا ۴۰ سانتی می رسد. اما اکثرا از رشد بیش از حد آن جلوگیری می کنند. زیرا گیاه کوتاه اما پر برگ آن زیبا تر است.

نیاز های اساسی گل زیبای پیله آ :

هر گیاهی برای رشد بهتر به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. نوع خاک، میزان رطوبت، نور و تغذیه گیاهان با هم متفاوت است. همچنین بیماری ها و آفت های هر گیاه نیز متفاوت اند. از این رو برای پرورش گل پیله آ به نکات زیر نیازمند هستید.

رش و نگهداری از گل پیله آ

گیاه زینتی پیله آ را در چه مکانی نگه داریم و نور مناسب آن کدام است ؟

یکی از مزایای این گل این است که به نور مستقیم خورشید نیازی ندارد. و در آپارتمان ها به خوبی پرورش می یابد. برای این گیاه نور نیمه سایه را پیشنهاد می کنیم. اگر در آپارتمان از آن نگهداری می کنید، بهتر است در کنار پنجره قرار بگیرد.

این را فراموش نکنید که نور مستقیم خورشید باعث سوزاندن برگ ها می شود. و نور کم باعث رشد پراکنده ی گیاه می شود. اصطلاحا گیاه علفی رشد می کند.

چه میزان رطوبت برای گیاه لازم است؟

خاک گل پیله آ باید اکثرا مرطوب باشد. این گیاه رطوبت را بسیار دوست دارد. می توانید بر روی برگ های گیاه نیز غبار پاشی کنید. برای مرطوب نگه داشتن همیشه از جزیره یا سینی آبدار زیر گلدان می توانید بهره ببرید.

غبار پاشی زیر نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ می شود.

گل پیله آ و نکات لازم برای پرورش آن

نکته : برای تمیز کردن برگ ها از دستمال مرطوب و غبار پاشی استفاده کنید. اما هرگز از مواد روغنی برای جلای برگ ها استفاده نکنید. زیرا روزنه های برگ ها بسته می شوند.

دما برای پرورش این گیاه چگونه باید باشد ؟

اکثر گیاهان زینتی حساسیت هایی به دما دارند. برای رشد بهتر آنها باید دما را تا حدی برای آنها مساعد کنیم.

سرما باعث سیاه شدن برگ های پیله آ می شود. اگر گیاه تان را کنار پنجره نگه می دارید و مراقب فاصله برگ ها با شیشه باشید زیرا چسبیدن برگ ها به شیشه در سرما باعث سیاه شدن و پلاسیدن برگ ها می شود.

گرمای زیاد نیز باعث سوختن، زرد شدن و جمع شدن برگ ها می شود.
پس سعی کنید گیاه را در دمای متعادل بین ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارید. البته این گیاه تا دمای ۱۵ درجه را نیز تحمل می کند.

تکثیر گل پیله آ

خاک مناسب و تعویض گلدان و هرس کردن:

خاک مناسب خاکی است تشکیل شده از: پیت ماس، کوکو پیت و پرلیت
که به این ها خاک هلندی نیز می گویند.
گلدانی را انتخاب کنید که زهکش خوبی داشته باشد. و سعی کنید خاک را عموما مرطوب نگه دارید.

برای تعویض گلدان، در فصل بهار ریشه های گیاه را چک کنید. اگر متراکم بودند و نیاز به گلدان بزرگتری داشتند. برای انتقال اقدام کنید. در غیر این صورت بهتر است جابجایی انجام ندهید.

گل پیله آ نیازی به هرس کردن ندارد. اما اگر دوست دارید از رشد ساقه جلوگیری کنید می توانید سرشاخه ها را قطع کنید. تا رشد جانبی شاخه ها بیشتر شود.

روش های تکثیر پیله آ :

برای پرورش گل پیله آ باید روش های تکثیر را نیز یاد بگیرید. تا گیاهی با سایز و حجم مورد نظر خودتان رشد دهید.

روش های تکثیر گل پیله آ

تکثیر پیله آ به دو روش قلمه زنی و پا جوش صورت می گیرد.

در روش تکثیر با پاجوش، از کناره ی گیاه شاخه ای را به همراه ریشه جدا کنید. و در گلدان مورد نظر بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید.

در روش قلمه زنی، از شاخه های بلند تر گیاه شاخه ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی متر جدا کنید. برگ های پایینی قلمه را جدا کنید. تا انرژی گیاه بجای اینکه صرف برگ ها شود، صرف ریشه زایی گردد. حال قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قلمه ها برای انتقال به گلدان آماده هستند.

دقت کنید همیشه برای قلمه زدن از وسیله ای تیز و تمیز استفاده کنید. گیاه نیز زنده است و وسایل آلود موجب بیماری آن می شود.

امیدواریم با مطالعه مطلب پرورش گل پیله آ در آپارتمان و منازل خود بهترین ها را پرورش دهید.

آیا تا به حال به پرورش گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل فکر کرده اید؟ در عین زیبایی هوایی تازه را نیز به خود و خانواده هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *