پرورش گل آئونیوم

پرورش گل آئونیوم همانند دیگر گیاهان دارای نکات خاصی است. اما کسب اطلاعات لازم درباره این گیاه، می توانید به راحتی آن را پرورش دهید. این گیاه دارای ویژگی ظاهری خاصی است. به همین علت طرفداران بسیاری دارد. با ویژگی ها این گیاه بیشتر آشنا شوید. پرورش گل آئونیوم و …

پرورش گل آئونیوم همانند دیگر گیاهان دارای نکات خاصی است. اما کسب اطلاعات لازم درباره این گیاه، می توانید به راحتی آن را پرورش دهید. این گیاه دارای ویژگی ظاهری خاصی است. به همین علت طرفداران بسیاری دارد. با ویژگی ها این گیاه بیشتر آشنا شوید.

پرورش گل آئونیوم و نکات طلایی برای نگهداری بهتر این گیاه :

گل آئونیوم با نام علمی Aeonium Arboreum  و نام فارسی ناز بشقابی یا بشقابی شناخته می شوند. برگ های گوشتی و آبدار دارد. این برگ ها دارای طیف رنگی متفاوتی است. این طیف رنگی از سبز تا ابلق است. رنگ های بنفش آن دارای طرفداران بسیاری است. در شرایط محیطی متفاوت می توانید شاهد رنگ های کرم تا نارنجی را نیز در این گیاه مشاهده کنید.

طیف رنگی گل آئونیوم

برگ های گل آئونیوم در کنار هم و به شکل گل رز قرار دارند. که این ویژگی خاص این گیاه باعث محبوبیت زیاد این گیاه شده است.

گل آئونیوم یک ساکولنت است. ساکولنت ها دارای برگ های ضخیم و آبدار هستند. این گیاهان در ابتدا در بیابان ها زندگی می کردند. اما امروزه به منازل آورده شده اند. از انجایی که ساکولنت ها در برگ های خود آب ذخیره می کنند. در مقابل گرما و کم آبی تا حدودی مقاومت می کنند.

پرورش گل آئونیوم

نیاز های گل آئونیوم را بهتر بشناسید :

پرورش گل آئونیوم نیز شرایط محیطی خاص خود را می طلبد. برای اینکه گل سالم و زیبایی داشته باشید لازم است نکات زیر را رعایت کنید. باتوجه به اینکه گل آئونیوم در فصل تابستان به خواب می رود و در فصل پاییز شروع به رشد می کند. باید با توجه به همین موضوع نیاز های آن را در زمان مناسب رفع کنید.

گل آئونیوم به چه میزان آبیاری نیازمند است ؟

همانطور که گفتیم این گیاه در تابستان که دوره ی خفتگی را دارد. به هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد. اما اوایل مهر ماه که دوباره رشد گیاه شروع می شود. هفته ای دو بار آبیاری کنید. برای تمام گیاهان لازم است تا گلدان زهکش مناسب داشته باشد. تا آب اضافی از گلدان خارج شود و موجب پوسیدگی ریشه ها نشود.

چه نوری برای گل آئونیوم مناسب است ؟ نور مستقیم یا غیر مستقیم ؟

آئونیوم با برگ های تیره تر نیاز به نور بیشتری دارند. اگر نور کمتر به آنها برسد شاهد تغییر رنگ برگ ها از بنفش به سبز خواهید بود.
گل آئونیوم در فصل تابستان که فصل خزان این گل است. باید در نور کمتر قرار بگیرد. پنجره های شمالی را برای این فصل انتخاب کنید. و اگر پنجره ش شمالی ندارید، گلدانتان را در فاصله ی بیشتری از پنجره قرار دهید.
با شروع مهر ماه فصل گلدهی و رشد آئونیوم شروع می شود. پس وقت آن رسیده که گلدان را به پنجره های جنوبی منتقل کنید. از تراس و حیاط نیز می توانید بهره ببرید. توجه داشته باشید که نور خیلی زیاد باعث رنگ پریدگی، سوختن نوک برگ ها . لوله ای شدن برگ ها می شود.

گل آئونیوم و روش های تکثیر آن

آیا می دانستید رنگ برگ های گل آئونیوم به دما هم بستگی دارد ؟

اکثر گل ها نسبت به دما واکنش می دهند. اما گل هایی با رنگ های قرمز تا بنفش واکنش بیشتری نسبت به دما دارند. این گل ها در هوای گرم رنگ قرمز خود را از دست می دهند. کم کم به رنگ سبز تغییر می کنند. اما هوای خنک به آنها کمک می کند تا رنگ تیره ی برگ هایشان  را حفظ کنند. در خنک کردن هوا نیز بیش از حد افراط نکنید. این گیاه تا دمای ده درجه را تحمل می کند. اما اگر دمای هوا پایین تر از این مقدار شود. دچار سرمازدگی می شود. پس مناسب ترین دما برای این گل دمای بین ۱۰ تا ۲۵ درجه است.

نکته : در فصل تابستان گیاه را در محیطی قرار دهید که تهویه مناسبی داشته باشد. تا از قارچ زدگی ریشه جلوگیری شود.

خاک مناسب برای گل آئونیوم :

برای پرورش گل آئونیوم  خاک مناسب نیاز دارید. برای این گل بهترین خاک، خاکی است که در تابستان آب را نگه ندارد.
پیشنهاد ما این است : کوکوپیت ۳۰% + ماسه ۳۰% + پرلیت ۲۰%+ پیت ماس ۲۰ %

برای انتخاب گلدان نیز باید بگوییم، بهترین گلدان برای آئونیوم جنس سفالی است. بهتر است  بجای استفاده از گلدان ها پلاستیکی و فلزی از گلدان سفالی استفاده کنید.

اما مهم ترین نکته : گلدانی با زهکش عالی انتخاب کنید. تا آب اضافی خارج شود و ریشه ی گیاه دچار خفگی و پوسیدگی نشود.

انواع گل آئونیوم و روش های پرورش آن

روش های تکثیر گل آئونیوم را بخوانید:

برای تکثیر گل آئونیوم چندین روش وجود دارد. در تکثیر با بذر که می توانید بذر را در خاک گفته شده بکارید  و شاهد رشد گل باشید. اما به روش قلمه  زنی نیز تکثیر می شوند. قلمه زنی هم توسط برگ ها و هم توسط ساقه صورت می گیرد.

تکثیر گل آئونیوم از طریق قلمه برگ

تکثیر به روش قلمه زدن برگ ها :

برگ ها را از انتهایی ترین قسمت جدا کنید. همانطور که همیشه گفته ایم. برای قلمه زنی به یک تیغ یا چاقوی تیز نیاز دارید تا گیاه را بدون آسیب جدا کنید. بهتر است همیشه از چاقوی تمیز برای اینکار استفاده کنید.

بعد از جدا کردن برگ ها از ساقه آنها را به مدت دو روز در محیطی دور از نور و رطوبت قرار دهید. هدف از اینکار این است که گیاه آب اضافی خود را از دست بدهد. حال قسمت برش برگ را دقت کنید. حالت جمع شدگی دارد. در این مرحله می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.
قلمه ی برگ را تا نیمه ی برگ در خاک مناسب قرار دهید. بهتر است خاک مرطوب باشد تا ریشه زایی تسریع پیدا کند. گلدان حاوی قلمه های برگ را در محیطی با حداقل ۷ ساعت نور غیر مستقیم بگذارید.

توجه کنید که هنگام قلمه زدن، برگ را دقیقا از مکان اتصال با گیاه اصلی جدا کنید. در غیر این صورت ریشه زایی با مشکل روبرو خواهد شد.

قلمه زنی آئونیومنمونه ای از ریشه زایی برگ ها بعد از گذشت یک هفته

تکثیر این گل زیبا از طریق ساقه :

اگر گل ائونیوم شما دارای ساقه ی بلندی  است. می توانید از آن به عنوان قلمه استفاده کنید. به این صورت که تقریبا ۸ تا ۱۰ سانتی متر پایین تر از گل را جدا کنید.

برگ های اضافی را از گل جدا کنید. می توانید به ده برگ در گل را نگه دارید و بقیه را  بچینید.
حال قلمه را در محیطی بدون نور و رطوبت قرار دهید. تا مقداری از آب اضافی خود را از دست بدهد. یک یا دو روز برای اینکار کافی است.

روش تکثیر گل آئونیومتصویر سمت چپ بعد از برش را نشان می دهد حال برگ های اضافی را بچینید.
ساقه ی سمت راست نیز باید دوباره در خاک قرار بگیرد.

حال وقت آن رسیده که به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و در خاکی که برایش آماده کرده اید قرار دهید. همانطور که در بالا ذکر شد خاک مناسب برای این گیاه خاکی با بافت سبک و زهکش بالاست.  سعی کنید ترکیب گفته شده را برای این گیاه فراهم کنید.
در اینجا بهتر است خاک را کمی مرطوب کنید.

اگر گیاه دارای ساقه ی کوتاهی بود. می توانید از قلمه های کوتاه تر نیز بهره بگیرید. و قلمه های ۲-۳ سانتی متری جدا کنید. (این قلمه ها با گل همراه باشند)

قلمه های گل آئونیومنمونه ای از حاصل قلمه زنی گل آئونیوم، در اینجا شاهد رشد گل های روی  ساقه هستید.

قلمه ها برای ریشه زایی به ۲۰ تا ۲۵ روز زمان نیاز دارند. بعد از یک ماه می توانید گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید.

گاهی مردم گل کراسولا را با آئونیوم اشتباه می گیرند. شباهت این دو به هم بخاطر این است که هر دو ساکولنت هستند و برگ هایی پر از آب دارند. اما آئونیوم به شکل گل است و کراسولا شاخه هایی بلند دارد. هر دو از زیبایی زیادی برخوردارند.

امیدواریم از این مطالب استفاده کرده و از پرورش گل آئونیوم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *