پرورش گل اسپاتی فیلوم

نگهداری گل اسپاتی فیلوم پر طرفدار است. زیرا برگ هایی خوش رنگ و جذاب دارد. که در همه ی وقت سال سبز هستند و دوبار در سال گلدهی می کند.

نگهداری گل اسپاتی فیلوم در آپارتمان ها و ادارات انتخاب مناسبی است. اسپاتی فیلوم گیاهی همیشه سبز از که دو بار در سال گلدهی می کند. گل های خاص و متفاوت اسپاتی فیلوم نظر همه را به خود جذب می کند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه مطلب زیر را بخوانید.

با نکات نگهداری از گل اسپاتی فیلوم بیشتر آشنا شوید :

گل اسپاتی فیلوم با نام علمی Spathiphyllum wallisii یک گیاه چند ساله ی علفی است. معمولا این گیاه ارتفاعی بین ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر دارد. که به عنوان گیاه زینتی آپارتمانی بسیار معروف شده است. این گیاه در سال دو دوره گلدهی می کند. با اینکه گل های خاص و زیبایی دارد اما در فصل هایی که گل ندارد برگ های زیبا و براق آن جذابیت گیاه را حذف می کنند. گل های کوچک این گیاه برای یک سنبله ای استوانه ای شکل قرار گرفته اند طول هر یک از این گل ها به طور تقریبی دو سانتی متر است.

گل اسپاتی فیلم

زیبایی برگ های گل اسپاتی فیلوم را در تصویر بالا مشاهده می کنید. همانطور که گفته شد برگ ها این گیاه نیز از شاخصه های زیبایی این گل بشمار می روند.

نکته ی جالب درباره ی این گیاه این است که عضوی از گیاهان تصفیه کننده ی هوا هستند. این گیاهان دی اکسید فضا را می گیرند و اکسیژن را به محیط هدیه می دهند. به همین علت از گل اسپاتی فیلوم علاوه بر آپارتمان ها در ادارات، بانک ها نیز استفاده می شود.

گیاه اسپاتی فیلوم را دور از دسترس کودکان قرار دهید. برگ های این گیاه برای انسان ها و حیوانات سمی هستند. در نتیجه باعث مسمومیت می شوند. در هنگام هرس کردن گل ها چیدن گل ها، مواظب باشید شیره ی تراوش شده از ساقه ی گیاه با پوست تماس نداشته باشد. زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند.

نمونه ای از گل اسپاتی فیلوم

نیاز های گل اسپاتی فیلوم را بهتر بشناسید:

گل اسپاتی فیلوم زادگاه گرمسیری دارد. برای هر گیاهی باید شرایط محیطی حدودی زادگاهش را فراهم کنید. تا رشد بهتری داشته باشد . و از آسیب ها در امان بماند. همانگونه که از منطقه ی بومی گل اسپاتی فیلوم مشخص است باید گیاهی گرما دوست باشد. حال نیاز هایش را مفصل بخوانید.

دما برای پرورش اسپاتی فیلوم :

همانطور که ذکر شد، این گیاه به هوای سرد حساس است و دمای زیر ۱۳ درجه سانتی گراد را تحمل نمی کند. بهترین دما برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم ۱۵ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد است. اما در دما های بالا تر نیز این گیاه زنده می ماند. به شرط اینکه غبار پاشی مرتب انجام شود. اگر دما از دمای معمولی اتاق بیشتر شود و غبار پاشی انجام نشود. لبه های برگ جمع می شود و برگ ها می سوزند.

نگهداری گل اسپاتی فیلوم

آبیاری به چه میزان و چه روشی باید انجام شود ؟

برای همه ی گیاهان این نکته را به خاطر داشته باشید. در فصول گرم و پر نور گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. اما در فصول سرد گیاه آب کمتری برای رشد خود می خواهد. این گیاه رطوبت را دوست دارد. برای هر گلدانی آبیاری متفاوت است. زیرا معمولا جنس خاک و زهکش گلدان ها با هم متفاوت است. بهترین روش برای فهمیدن زمان مناسب آبیاری مشاهده ی سطح خاک است.
برای اکثر گیاهان سطح خاک باید خشک شود. اما چون گل اسپاتی فیلوم رطوبت را دوست دارد. یک روز قبل از خشک شدن سطح خاک برای آبیاری مجدد اقدام کنید.
برای تامین رطوبت کافی می توانی ظرف آب کنار گلدان قرار دهید. تا ذره ذره مولکول های آب در هوا پخش شوند. راه دوم اینکه زیر گلدانی را از شن درشت پر کنید و آن را تا نیمه آب کنید. گلدان روی سنگ ها قرار می گیرد. و آب به تدریج تبخیر می شود.

دقت کنید که گلدان با آب زیر گلدانی در تماس نباشد. زیرا آب زیاد باعث از بین رفتن گیاه می شود. آب زیر گلدانی فقط جهت تبخیر شدن و مرطوب کردن هوا می باشد.

راه دیگر برای رطوبت رسانی بیشتر به گیاه، استفاده از دو گلدان است. گلدان درونی که همان گلدان گل اصلی است. و گلدان بیرونی را بر الیاف نگهدارنده ی آب یا شن استفاده کنید.  مانند تصویر زیر :

پرورش گل اسپاتی فیلوم

آبیاری زیاد = برگ ها قهوه ی و نرم می شوند. موجب پوسیدگی ریشه و نرمی ساقه ها می شود.

آبیاری کم = باعث می شود برگ ها به سمت پایین خم شوند. برگ ها قهوای و خشک می شوند.

نکته : برای غبار پاشی بهتر است از آب جوشیده ی خنک استفاده کنید. آب آشامیدنی شیر آب دارای املاحی است که برای برگ ها و گل ها مناسب نیست. آب باران نیز برای غبار پاشی بر روی گیاهان بسیار مفید است. می توانید در روز های بارانی برای جمع کردن آب باران مورد نیاز خود اقدام کنید و به گیاه خود جان تازه ای ببخشید.

نور مناسب :

گل اسپاتی فیلوم نه نور غیر مستقیم و نیمه سایه نیاز دارد. این نیز یکی دیگر از دلایل انتخاب این گیاه است. این گیاه با اینکه نیمه سایه می پسندد اما در تاریکی و نور کم، زیبایی خود را از دست می دهد. برگ ها افتاده می شوند. در صورتی که مشاهده کردید برگ ها بی حال شده اند و از آبیاری خود مطمئن بودید.گلدان را به محیطی با نور بیشتر منتقل کنید. اما از تابش مستقیم آفتاب بپرهیزید.

نوع خاک و نحوه ی کود دهی به گل اسپاتی فیلوم :

برای پرورش گل اسپاتی فیلوم خاک سبک با زهکش بالا  مناسب است. پیشنهاد می کنیم از ترکیب خاک برگ و پیت موس استفاده کنید.

در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گل اسپاتی فیلوم است. باید از کود برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید. پس در این فصول خاک را با کودی شامل آهن و منیزیم تغذیه کنید.

بررسی روش های تکثیر گل اسپاتی فیلوم :

این گل به دو روش تقسیم بوته و کاشت بذر تکثیر پیدا می کند. برای تکثیر از طریق کاشت بذر اطمینان حاصل کنید که بذر مرغوب و خوبی خریداری کرده اید.

کاشت بذر : خاک را با بیل چه کوچک کمی زیر و رو کنید. تا خاک نرم تر شود. و مقدمات کاشت بذر فراهم شود. حال بذر ها را در عمق ۳تا ۵ سانتی متری خاک بکارید. روی آن را با خاک پر کنید. حال وقت آن است که خاک را مرطوب کنید. هر بذری دارای پوسته است. برای اینکه گیاه رشد کند باید پوسته شکافته شود. برای اینکه پوسته راحتتر شکسته شود. خاک را مرطوب نگه دارید . این نکته را در نظر بگیرید که بذر به در این دوران به نور زیاد نیاز دارد. پس از اینکه جوانه های گیاه را مشاهده کردید. گلدان را به نور نیمه سایه منتقل کنید.
طی ۱۰ الی ۱۵ روز شاهد جوانه ها خواهید بود.

نحوه ی تکثیر گل اسپاتی فیلومشکل یک :روش صحیح بیرون آردن گل از گلدان بدن آسیب رسیدن به گیاه
شکل دو : روش تقسیم بوته

تقسیم بوته : تقسیم بوته با استفاده از گیاه بالغ انجام میگیرد. گیاه را با بی به آرامی از گلدان خارج کنید. خاک های اطراف ریشه را با دست جدا کنید. در طی این مراحل سعی کنید کمترین آسیب را به گیاه وارد کنید. حال گیاه به دو الی سه دسته تقسیم کنید. و هر یک را در گلدان جداگانه ای قرار دهید.
فراموش نکنید که گلدان ها باید دارای زهکش مناسب باشند.

نکات قابل توجه :
در دو صورت رنگ گل های گیاه تغیر می کند اگر گل ها به رنگ قهوه ای در آمدند. نشان دهنده ی پایان عمر گل است . حال شما می توانید از قسمت استوانه ای داخل گل بذر گیری کنید. بعد از این که گل خشک شد. ساقه ی ان را از پایینی ترین قسمت جدا کنید. تا گیاه زیبا تر و قوی تری داشته باشید.
اگر رنگ برگ ها سبز شد. جای نگرانی نیست . این یک فرایند طبیعی در دوران گلدهی این گیاه است.

گل های اسپاتی فیلومنمونه ای از گل اسپاتی فیلوم در نمای نزدیک

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید گل اسپاتی فیلوم در اینجا کاملا سفید نیست. و رنگی متمایل به سبز دارد. که این یک مسِئله ی طبیعی در رشد این گیاه محسوب می شود و جای نگرانی ندارد.

امیدواری مطالب ما درباره ی نگهداری گل اسپاتی فیلوم برای شما مفید واقع شده باشند.. این گل ظاهر نزدیکی به گل های شیپوری دارد. اگر از علاقه مندان به گل های شیپوری هستند. پرورش و تکثیر گل آنتوریوم را به شما پیشنهاد می کنیم. گل های شیپوری با رنگ های بسیار خاص و متفاوت این گیاه علاقمندان زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *