تکثیر گل جعفری

تکثیر گل جعفری معمولا از طریق بذر انجام می شود. اما راهکار هایی وجود دارد که بوته ها گل های بیشتری بدهند. و گلها بزرگ تر و جذاب تر شوند.

تکثیر گل جعفری برای مرز بندی باغچه ها، کاشت در گلدان و استفاده از شاخه های گل بریده بسیار رایج است. این گل زیبا سریع رشد می کند. گل های درشت و زرد رنگ آن نمایی فوق العاده زیبا به طبیعت می بخشد. از این گیاه زیبا تا چندین سال می توانید بهره ببرید.

تکثیر گل جعفری و آشنایی با گونه های مختلف آن :

این گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی بوده است. پس دوست دار هوای آفتابی و گرم است.  این گل از خانواده ی کاسنی بوده و نام علمی آن TAGETES PATULA است. گل جعفری دارای سه گونه است. جعفری فرانسوی ، گل جعفری آفریقایی و گل جعفری کوتاه و علامت دار. هریک از این گونه ها ویژگی های ظاهری خاصی دارند.

انواع گل جعفری

گل جعفری فرانسوی :

نسبت به گونه ی آفریقایی دارای گل های کوچکتر و ظریف تر هستند. ارتفاع گل های فرانسوی بین ۱۵ تا ۶۰ سانتی متر است. از این گل در صنعت گل شاخه بریده نیز استفاده می شود.

گل جعفری آفریقایی ( جعفری گل درشت) :

دارای گل های درشت و با رنگ های زرد پر رنگ هستند. ارتفاع گل های آفریقایی نسبت به فرانسوی بیشتر است. به همین علت در تزیینات با گل های شاخه بریده بیشتر کاریرد دارد.

گل جعفری کوتاه و علامت دار :

معمولا دارای گل های علامت دار بوده است. از این گونه برای مرز بندی باغچه ها بیشتر استفاده می شود.

گل های جعفری از اوایل تابستان تا پاییز مشاهده می شوند. طیفی رنگی گل ها بین زرد تا نارنجی و قهوه ای است. گل ها مابین این رنگ ها ظاهر می شوند. گل ها همانند توپک های پر از گلبرگ های چین دار دیده می شوند. و برگ های آن دارای عطر خاص است. برگ ها تا حدودی براق هستند و دارای شیار هستند. این گل ها در انتهای ساقه ها به وجود می آیند.

تکثیر گل جعفری در خزانه

نکته ای برای داشتن گلدانی پر از گل :

همانطور که گفتیم گل ها در انتهای ساقه ها به وجود می آیند. پس از اینکه جوانه های انتهایی ظاهر شد. شاخه شروع به جوانه زنی برای ساقه های جدید می کند. برای اینکه گیاه پر بار تر شود و شاهد گل های بیشتر باشید. باید بعد از پیدایش جوانه ی انتهایی آن را قطع کنید. به این صورت، ساقه های جدید از ساقه ی اصلی رشد می کنند و هریک دارای گل می شوند.

گل ها هم نر و هم ماده هستند و حشرات گرده افشانی آن ها را انجام می دهند.

نیاز های گل جعفری را بیشتر بشناسیم :

هر گیاهی برای رشد بهتر نیاز های دما و تغذیه ای خاص خود را دارد. در اینجا به تمام نیاز های این گل زیبا اشاره می کنیم. تا بهترین گیاه را پرورش دهید.

کاشت گل جعفری

آبیاری:

نیاز این گل به آب متوسط است. بهتر است آبیاری به صورت منظم انجام شود. برای اینکه گیاه کمتر یا بیشتر از حد نیازش آبیاری نشود. صبر کنید تا لایه ی رویی خاک خشک شود. سپس گلدان را به آرامی آبیاری کنید. سعی کنید آب را به تمام سطح خاک بریزید.
برخی از مردم آب را فقط پای ساقه ی گیاه می ریزند. از آنجا که ریشه ی گیاهان متراکم است و به هر نقطه ای گلدان می روند. بهتر است تمام سطح گلدان را به طور یکنواخت آبیاری کنید.

نور :

از نیاز های اساسی گیاهان نور است. همانطور که در بالا اشاره کردیم خاستگاه این گیاه مناطق گزم و نور دار بوده است. این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. حداقل در روز ۵-۶ ساعت نور دریافت کند رشد بهتری خواهد داشت.

جای مناسب برای کاشتن گیاه در نظر بگیر و چند روز روند نور و سایه آن جا را مور بررسی قرار دهید. بهترین مکان مکانی است که چندین ساعت نور مستقیم داشته باشد. اگر مکانی را انتخاب کنید که ساعات بیشتری در معرض نور خورشید باشد، ممکن است برگ ها دچار سوختگی شوند.

سایز گل ها ابتدا به گونه وابسته است و بعد از آن به نور و آب بستگی دارد. گیاهی که در سایه باشد گل های ریز تری می دهد.

تکثیر گل های جعفری در باغچه

خاک :

ترکیب خاک مورد نیاز این گیاه :

خاک معمولی+ خاک برگ+  کود پوسیده گاوی

این گیاه حساسیت بالایی ندارد و فقط کافی است خاک با زهکش خوب انتخاب کنید. و برای گلدان ها سوراخ هایی تعبیه کنید تا آب اضافی از آن خارج شوند.

برای تغذیه و کود دهی گیاه می توانید از کود ۱۵-۱۵-۱۵ استفاده کنید. این کود محلول در آب است. به ازای هر یک لیتر آب تقریبا ۳۰ تا ۵۰ گرم از کود را در آب مخلوط کنید. در فصل رشد می توانید از این اسپری آب استفاده کنید.

یک کود کامل همه منظوره شامل فسفر پتاسیم و نیتروژن و دیگر مواد مغذی است. که برای رشد گیاهان مفید است.

دما:

برای گل جعفری بهترین دما برای رشد ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گل در زمستان ها در دمای ۴-۷ درجه سانتی گراد نیز مقاومت می کند. در دما های پایین تر گیاه از بین می رود. و احتمالا در فصل رشد بعدی دوباره جوانه خواهد زد.

دمای خزانه برای تکثیر گل جعفری باید بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد باشد.

تکثیر گل جعفری نارنجی

روش تکثیر و کاشت گل های جعفری :

برسیم به بخش جذاب کاشتن و تکثیر دادن این گلهای زیبا. بهترین روش کاشت برای این گل ها که یک گیاه چند ساله ی علفی است، کاشتن بذر می باشد. به دو روش می توان کاشت بذر را انجام داد.

روش اول : در اوایل فصل بهار، بعد از گذراندن یخبندان خاک باغچه را زیر و رو کنید تا نرم تر شود. حال بذر ها را بپاشید، یک لایه یک الی دو سانتی متری خاک روی آن بریزید . تا جوانه زدن بذر ها خاک را مرطوب نگه دارید. آب دادن بیش از حد به خاک در این مرحله باعث فرو روفتن بذر ها با لایه های عمقی می شود و فرایند جوانه زنی را به تاخیر می اندازد.

روش دوم : برای اینکه گیاه زودتر شروع به گل دهی کند و مدت زمان بیشتری را دارای گل باشد. می توانید زودتر از فصل بهار اقدام به کاشت بذر کنید. برای اینکار در فصل زمستان گلدانی را از خاک گفته شده پر کنید. بذر ها روی آن بپاشید و لایه ای خاک روی آن بریزد. سطح خاک را آبیاری کنید. جوانه زنی بعد از سه الی چهار هفته اتفاق می افتد. تا اتمام فصل زمستان گیاه را درون گلدان پرورش دهید. بعد از شروع فصل بهار و مساعد شدن هوا جوانه ها را به باغچه منتقل کنید.

دقت کنید موقعیت مکانی که انتخاب می کنید. دارای نور کافی باشد.
تقریبا شش الی هشت هفته بعد از جوانه زنی گیاه شروع به گل دهی می کند.

نکته ای برای درشت شدن گل ها :

اندازه ی گل ها به گونه ی گیاه وابسته است. اما عواملی نیز هستند که باعث می شوند گیاه از هم گونه های خود گل های درشت تری بدهد. یکی از این روش ها این است که در هنگام تکثیر گل جعفری گیاه دوبار خزانه شود.
در روش دوم کاشت بذر، یک مرحله خزانه داشت. حال برای درشت تر شدن گل ها نیز از ان روش استفاده می کنیم با این تفاوت که بعد از اینکه گیاه دارای ۴-۶ برگ شد، آن را به خزانه ی دوم منتقل کنید. این بار فاصله ی گیاهان را از هم بیشتر کنید. به این ترتیب گل های درشت و با کیفیت بیشتر تولید می شوند.

روش تکثیر گل جعفری

علل کاشت این گیاه و خواص آن :

این گل ها علاوه بر زیبایی چشم نوازی که دارند. خواصی نیز دارند که برخی از کشاورزان و باغچه داران این گیاه به این منظور کشت می کنند. از جمله :

  • برگ های گیاه دارای روغن تندی است. که این روغن در صنعت عطر سازی کاربرد دارد. همچنین این روغن باعث درمان عفوت های قارچی دیگر گیاهان نیز می شود.
    برخی از کشاورزان معتقدند این روغن باعث دفع برخی از حشرات نیز می شوند. به همین علت در کنار برخی از محصولات کشاورزی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و تنباکو و… می کارند.
  • گل برگ های دارای رنگ های زرد تا قرمز هستند. که این گل ها در غذای مرغ ریخته می شوند تا زرده های طلایی رنگ شوند.
  • همچنین از رنگ های این گلبرگ های در صنعت رنگرزی نیز استفاده می شود.
  • این گیاه خواصی برای سلامتی بدن نیز دارد مانند تصفیه خون و تقویت بینایی و …

برخی از گونه های این گل شباهت زیادی به گل اشرفی دارند. گل های اشرفی نیز دارای همین طیف رنگی هستند. با این تفاوت که گلبرگ های کمتری نسبت به گل جعفری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *