نحوه پرورش و تکثیر گل کالانکوئه

گل کالانکوئه یک نوع گل بهاری بوده که در گونه های متعدد و رنگ های مختلفی وجود دارد. این گل شرایط نگه داری مخصوص به خود را دارد و به شیوه های گوناگونی می توان آن را ازدیاد نمود که در این مطلب به ارائه نحوه تکثیر گل کالانکوئه و تمامی نکات مربوط در این زمینه پرداخته ایم.

کالانکوئه یکی از انواع گل های بهاری است که دارای گل های رنگارنگ و زیبایی می باشد و به همین علت بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و بسیاری از افراد به عنوان یک گل زینتی آپارتمانی در قسمت های مختلف منزل خود از آن استفاده می کنند. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با روش های تکثیر گل کلانکوئه آشنا کنیم.

نحوه تکثیر گل کالانکوئه

این گل بومی ماداگاسکار می باشد و از لحاظ اقلیمی با شرایط آب و هوایی ایران کاملا سازگار بوده و در رنگ های مختلفی همچون زرد، نارنجی، قرمز، سفید،سرخابی، صورتی، گلبهی وجود دارد که همین موضوع باعث استقبال و اشتیاق بیشتر افراد برای نگهداری و پرورش این گل شده است. این گل در صورتی که در محیطی نگه داری شود که شرایط مناسب را داشته باشد اغلب تا حدود ۶ تا ۸ ماه گل می دهد. تکثیر و پرورش گل کلانکوئه بسیار راحت بوده که شما می توانید بدون هیچ دردسری آن را در منزل نگه داری نمایید.

نحوه ازدیاد و نگه داری گل کالانکوئه

ویژگی های ظاهری گل کالانکوئه

گل های کلانکوئه به رنگ قرمز کم رنگ بوده و حالت لوله ای شکل و ظاهری خوشه ای دارند. این گل دارای برگ های گوشتی و آبدار بوده که به رنگ سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشد و قسمت لبه آن به سمت بالا قرار گرفته است که تا حدودی به خانواده کاکتوس ها شباهت دارد. گل کلانکوئه از گونه های متعددی برخوردار بوده که تاکنون ۲۰۰ نوع آن مورد شناسایی قرار گرفته است. این گل تا ارتفاع ۳۰ سانتی متری قابلیت رشد دارد و معمولا از نیمه زمستان تا نیمه بهار ظاهر می گردد.

گل کالانکوئه از مقاومت بالایی برخوردار بوده به طوری که می تواند سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان را تا حدی تحمل کند. اما در صورتی که شرایط آب و هوایی منطقه شما به گونه ای می باشد که دارای زمستان بسیار سرد و یا تابستان خیلی گرم است باید از آن مراقبت ویژه ای داشته باشید. از جمله تغییراتی که در این گل بر اثر تابش نور آفتاب در تابستان و یا سرمای شدید زمستان ایجاد می گردد تغییر رنگ برگ ها بوده که در واقع رنگ سبز آن ها به رنگ قرمز و نارنجی تبدیل می شود که تا حدودی زیبا و چشم نواز می باشد.

روش های تکثیر گیاه کالانکوئه

شرایط نگهداری

آبیاری :

این گیاه به آبیاری منظمی احتیاج دارد و نیاز است که در فاصله میان دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک نگردد. در فصل تابستان هفته ای دو بار آن را آبیاری نمایید و در فصل زمستان هفته ای یک بار آبیاری برای آن کافی می باشد. باید دقت داشته باشید که این نوع گیاه به مقدار زیاد آبیاری حساس بوده چرا که مقدار بیش از حد آبیاری موجب له شدن و پوسیدگی ریشه می شود.

خاک :

بهترین خاک برای رشد و کاشت این گل خاک سبک می باشد که از زهکشی بالایی برخوردار بوده و بهتر است که با پرلیت ترکیب گردد. همینطور خاک مناسب برای قلمه زنی کالانکوئه مخلوطی از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم می باشد.

نحوه تکثیر گل کالانکوئه

دما :

بهترین دما برای این گیاه در طی روز حدود ۲۹ درجه و در طول شب حدود ۱۸ درجه سانتیگراد می باشد. ولی با این حال گل کالانکوئه در دسته بندی گیاهان مقاوم قرار گرفته و تغییرات دمایی را خیلی خوب تحمل می کند.

نور :

این گیاه به نور غیر مستقیم خورشید احتیاج دارد و به دلیل این که جزو گل های روز کوتاه به حساب می آید پیشنهاد می شود که در تابستان که روزهای طولانی دارد حتما گیاه را حدود چندین ساعت زودتر در محل تاریک بگذارید. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که نور مستقیم آفتاب در فصل بهار و تابستان برگ های گیاه را قطعا می سوزاند ولی نور آفتاب در فصل زمستان به خصوص از پشت پنجره برای گیاه کاملا مناسب خواهد بود.

نحوه پرورش و ازدیاد گل کالانکوئه

تعویض گلدان :

با در نظر گرفتن میزان رشد گیاه احتیاج دارید که گلدان را هر دو تا سه سال یک بار عوض کنید. بهترین محدوده زمانی برای عوض نمودن گلدان فصل بهار می باشد.

کوددهی :

کود مناسب و مورد نیاز این گیاه را می توانید از کود مایع رقیق شده و کود شیمیایی موجود در بازار به مقدار ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یک مرتبه از ماه خرداد تا شهریور استفاد نمایید.

نحوه پرورش و ازدیاد گل کالانکوئه

انواع شیوه های تکثیر گل کالانکوئه

برای تکثیر گل کالانکوئه روش های مختلفی وجود دارد که می توان به کاشت بذر، قلمه گیری و تکثیر برگ اشاره کرد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

تکثیر به روش کاشت بذر :

برای تکثیر به این روش باید قبل از انجام هر کاری خاک بستر گیاه را به اندازه کافی مرطوب نمایید و سپس اقدام به انجام کاشت بذر نمایید. حدود ۹ الی ۱۰ ماه وقت نیاز دارید تا بذر شما به یک گیاه بالغ و گل دار تبدیل گردد و این تنها در صورتی امکان پذیر می باشد که تمامی شرایط لازم رشد را برای آن فراهم نمایید.

شیوه پرورش و ازدیاد گل کالانکوئه

خاک مناسب برای کاشتن بذر شما در واقع خاک سبک می باشد که از موادی همچون پیت ماس و شن تشکیل شده که شما باید پس از رشد گیاه در زمان دو ماهگی گیاه آن را به خاک مخصوص این گل انتقال دهید. برای این که بذرها رشد بهتری داشته باشند روی سطح گلدان را با استفاده از پلاستیک شفاف پوشش دهید تا به این طریق رطوبت خاک محافظت شود و شرایط مشابه گلخانه را داشته باشید.

تکثیر به شیوه برگ :

در این روش باید برگ های بزرگتر را از بخش پایینی گیاه جدا نموده و تا نیمه درون خاک بگذارید. خاک مناسب برای انجام این روش نیز باید همانند روش قبلی ترکیب پتاس را برای ریشه زایی داشته باشد. برای انجام تکثیر احتیاجی به گلدان مخصوصی نیست.

تکثیر از قلمه :

برای انجام این روش شما می توانید از گیاه موردنظر قلمه بگیرید و درون خاک مخصوص آن بکارید و به آن زمان بدهید تا ریشه دار گردد.

انواع شیوه های مختلف تکثیر گل کالانکوئه

نکات مهم :

گل کالانکوئه شرایط نگه داری آسانی دارد و علاوه بر آن ویژگی دیگری نیز دارد و این است که گل های کالانکوئه توانایی این را دارند که زمان زیادی را بر روی گیاه باقی بمانند.

اکثر افراد پس از گل دهی و خشک شدن گل ها گیاه را دور می اندازند در حالی که کالانکوئه در واقع گیاهی چند ساله می باشد که پس از خشک شدن گل های گیاه می توانید خیلی راحت آن ها را جدا نموده و مراقبت های معمول گیاه را از دوباره آغاز نمایید. بسیاری از باغبانان حرفه ای می توانند با تنظیم مدت زمان روز گل کالانکوئه را به گل دهی در کل طول سال مجبور کنند.

شیوه ازدیاد گل کالانکوئه

در مطلب ارائه شده با نحوه تکثیر گل کالانکوئه به روش های مختلف آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *