نحوه تکثیر گل رز با سیب زمینی

گل رز از جمله گل های زیبا و جذاب می باشد که بعضی از افراد تمایل دارند به پرورش و تکثیر آن بپردازند. یکی از ترفندها و روش های جالب و مناسب و در عین حال آسان تکثیر گل رز با سیب زمینی می باشد که برای یادگیری شما عزیزان در این مطلب به شرح آن پرداخته ایم.

یکی از انواع گل های زیبا و دوست داشتنی گل رز می باشد که بسیاری از افراد از آن به عنوان هدیه برای تقدیم کردن به عزیزان خود استفاده می کنند. چنانچه تمایل دارید گل رزی که هدیه گرفته اید را داخل گلدان بکارید و برای مدت طولانی آن را نگه داری نمایید پیشنهاد می کنیم در این مطلب ما را همراهی نموده و با نحوه تکثیر گل رز با سیب زمینی که راهکار و ترفندی جالب در این زمینه می باشد آشنا شوید.

چگونگی تکثیر گل رز با سیب زمینی :

تکثیر گل رز با سیب زمینی احتیاج به تجهیزات و مهارت خاصی ندارید و می توانید به راحتی، البته با در نظر گرفتن نکات و اصول مخصوص در این زمینه این شیوه و ترفند جالب تکثیر را به کار گیرید. سیب زمینی در واقع باعث حفظ رطوبت شاخه ها پیش از ریشه زنی می شود که از این طریق مواد مغذی بیشتری در اختیار قلمه گل رز قرار خواهد گرفت. این شیوه تکثیر برای افرادی که مهارت و تجربه کمی در باغبانی دارند و به اصطلاح مبتدی می باشند بسیار راحت و ساده می باشد.
طریقه رشد و تکثیر گیاه رز با سیب زمینی

وسایل لازم :

  • ساقه گل رز
  • سیب زمینی
  • گلدان گل
  • بطری های پلاستیکی
  • چاقو

نحوه تکثیر و قلمه زدن :

برای قلمه زنی گل رز چندین روش وجود دارد . برای این کار ابتدا باید قلمه های مورد نظر را از ساقه های سالم، سبز و جوان گل انتخاب نمایید. بهترین زمانی که می توانید این کار را انجام دهید دوره پایانی گل دهی گیاه است که شاخه های آن بدون گل می باشند ولی با این حال می توانید در هر محدوده زمانی کار تکثیر را انجام دهید. برای انجام چنین کاری باید طبق مراحلی که در ادامه به شرح آن می پردازیم عمل نمایید.

شیوه تکثیر گل رز با سیب زمینی

باید توجه داشته باشید که مقدار طول شاخه باید بین ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید، ساقه ای که برای قلمه زدن می خواهید انتخاب نمایید باید به قطر یک مداد به صورت کاملا راست و بدون پیچ و تاب باشد.
سپس قلمه را به شکل اریب از گیاه مادر جدا نمایید. باید دقت نمایید که محل بریدن ساقه به طور دقیق در زیر جوانه گیاه باشد. برگ های اضافه ساقه را جدا نموده و تنها یک جفت برگ بالایی قلمه را باقی نگه دارید تا قسمت اعظم انرژی گیاه صرف ریشه زایی آن گردد. همچنین بهترین کار این است که تیغ ها را از قسمت نیمه زیر قلمه قرار دهید.
در گام بعدی چند عدد سیب زمینی در اندازه های متوسط و درشت انتخاب نمایید و با استفاده از چاقو حفره ای درون آن ایجاد نمایید. سپس قلمه رز را داخل سوراخ فرو برده و سیب زمینی را درون خاک گلدان یا باغچه بگذارید.
نحوه پرورش و تکثیر گیاه رز با سیب زمینی
سیب زمینی در واقع موجب حفظ رطوبت شاخه ها پیش از ریشه زنی می گردد و میزان مواد مغذی زیادی در اختیار گیاه قرار می دهد.
پس از گذاشتن سیب زمینی درون گلدان باقی مانده خاک را بر روی آن بریزید و اگر تمایل دارید قلمه ها را درون باغچه بکارید در بخشی از باغچه که در طی روز آفتاب گیر می باشد یک چاله به عمق ۱۵ سانتی متر بکنید و کف آن را با استفاده از مقداری ماسه نرم به ضخامت ۲ سانتی متر پر کنید و بعد سیب زمینی موردنظر را در محل مناسبش قرار دهید و دور اطراف آن را با استفاده از ماسه به طور کامل بپوشانید.
طریقه قلمه زدن گل رز با سیب زمینی
گلدان حاوی قلمه ها را در محلی روشن ولی به دور از تابش نور مستقیم آفتاب و با دمایی به میزان ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتیگراد قرار بدهید. در این روش تکثیر حفظ رطوبت هوا و بستر بسیار اهمیت دارد که می توان با کمک روش کشیدن پلاستیکی شفاف بر روی قلمه ها و یا غبار پاشی روزانه رطوبت هوا را به این طریق حفظ نمود. باید توجه داشته باشید که محیط کاشت باید به طور مداوم رطوبت داشته باشد تا بدین طریق ریشه ها شکل بگیرند.
عمل ریشه زنی گل رز در این شیوه امکان دارد حدود چند هفته به طول بینجامد. پس از سپری شدن چند هفته ریشه های گیاه در اطراف و درون سیب زمینی به وجود می آیند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که پس از ریشه زنی گل رز احتیاجی به جدا نمودن سیب زمینی نیست و گیاه همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
آموزش قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

نکات مهم و کلیدی :

در ادامه به شرح یک سری نکات و مسائل برای آشنایی و یادگیری شما عزیزان پرداخته ایم.

چیدن و حذف نمودن گل های پژمرده شده

باید به طور مرتب گل های پلاسیده شده را بچینید چرا که در غیر این صورت گیاه مقدار دانه بیشتری تولید نموده و تعداد گل های آن کاهش می یابد. ساقه هایی که سالم هستند تنها باید قسمت گل آن ها چیده شود اما ساقه های باریک و ضعیف باید از قسمت پایین تر قطع گردند تا میزان رشد بهتری داشته باشند.

سپس ساقه ها را از محلی که قطرشان در حد مداد بود هرس نمایید. حتی اگر مجبور باشید که کل جوانه را ببرید باید این کار را انجام دهید. به این نکته دقت داشته باشید که همیشه قسمت بالاتر از برگ های سالم و کامل را بچینید. چرا که این قسمت ها محل هایی هستند که هورمون ها در آن جا تجمع یافته اند. بدین ترتیب گیاه می تواند از این محل خیلی سریع گل و جوانه بزند.

نحوه تکثیر گل رز با سیب زمینی

تغذیه گیاه و اضافه نمودن خاک برگ

در فصل بهار و پاییز می توانید با استفاده از کمپوست و یا کود پوسیده برای گل ها لاشبرگ تهیه نمایید. در فصل تابستان آن ها را با استفاده از پتاس و منیزیم تغذیه نمایید تا گیاه گل های بهتری داشته باشد. با استفاده از آبیاری مناسب و منظم همچون گرفتن آب شیلنگ یا آبپاش به سمت قامت گیاه از به وجود آمدن سفیدک بر روی شاخ و برگ گیاه ممانعت نمایید.

قرار دادن تکیه گاه

شما می توانید رزهای بوته ای قدیمی را با گذاشتن تیرک هایی به دور گیاه و بستن ساقه ها به تیرک های موردنظر محافظت و حمایت نمایید. رزهای رونده و فشرده را با بستن آن ها به تیرک های آلاچیق، ستون های عمودی و یا ستون های هرمی پشتیبانی نمایید. علاوه بر این رزهای معمولی نیز به یک تکیه گاه احتیاج دارند که باید ساقه اصلی آن ها را با گذاشتن یک تیرک در کنارشان و بستن آن ها به تیرک ثابت و محکم نمایید.

نحوه قلمه زدن گل رز با سیب زمینی

کنترل کردن و مهار بیماری های گل رز

تا جایی که امکان دارد گونه هایی انتخاب نمایید که مقاوم به انواع بیماری باشند تا بدین ترتیب از آسیب بیماری هایی همچون خال سیاه، سفیدک و پوسیدگی در تابستان های گرم و مرطوب پیشگیری نمایید. برگ های افتاده رزها را جمع آوری نموده و از گیاه موردنظر دور نمایید تا بدین گونه ریسک عفونت دوباره کاهش پیدا کند و در صورت نیاز از قارچ کش استفاده نمایید. راهکار هایی نیز برای دفع آفات گل رز وجود دارند. که با مطالعه آنها می توانید گیاه سالمی داشته باشید.

آموزش قلمه زدن گیاه رز با سیب زمینی

در این مطلب شما عزیزان را با نحوه تکثیر گل رز با سیب زمینی به صورت مرحله به مرحله و سایر نکات مربوط به آن آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *