نحوه نگهداری گیاه کردلین

کردلین گیاهی زینتی و زیبا با برگ هایی جذاب و منحصر به فرد است که از ظاهری چشم نواز برخوردار بوده و شرایط رشد و پرورش مخصوص به خود را دارد، بدین منظور در این مطلب برای آشنایی شما عزیزان به شرح نحوه نگهداری گیاه کردلین پرداخته ایم.

کردلین یکی از انواع گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا است که دارای برگ هایی خوش رنگ و جذاب می باشد و به دلیل ظاهر بی نظیر و جالبی که دارد بسیاری از افراد علاقه زیادی به نگهداری آن دارند، در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به معرفی این گیاه زیبا و شرایط نگهداری آن بپردازیم.

چگونگی نگهداری گیاه کردلین

گیاه کردلین بومی آسیای شرقی بوده و دارای گونه های متعددی می باشد که به حدود ۱۵ گونه می رسد و از خانواده درختچه های همیشه سبز به شمار می آید. این گیاه به دلیل نوع برگ هایی که دارد از ظاهری خیره کننده برخوردار بوده و در صورت شرایط مناسب رشد ارتفاع آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر می رسد. نگهداری گیاه کردلین شرایط خاص خود را می طلبد که برای انجام چنین کاری باید آشنایی و اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید.

طریقه نگهداری گیاه کردلین

کردلین دارای برگ هایی نیزه ای شکل به رنگ سبز تیره بوده که بسیار براق می باشند و حاشیه آن ها دارای رنگی قرمز و متمایل به صورتی است. این گیاه به علت ظاهر متفاوتی که دارد بسیاری از افراد را جذب خود کرده و به دلیل همین امر اکثر افراد تمایل به خریداری و نگه داری آن را در منزل دارند.

معرفی شرایط نگهداری

خاک :

بهترین نوع خاک برای رشد گیاه کردلین خاک برگ و یا خاک و کود آماده می باشد که دلیل انتخاب خاک های سبک با زهکشی بالا بخاطر این است که کردلین به خارج شدن آب اضافی نیازمند می باشد.

نحوه نگهداری گیاه کردلین

رطوبت :

 معمولا گیاه کردلین به رطوبت بالایی احتیاج دارد بنابراین بهتر است که هر روز غبار پاشی صورت گیرد و یا یک ظرف آب برای نگه داری رطوبت در کنار گلدان آن قرار بگیرد. در برخی از مناطق به علت خشکی بیش از اندازه هوا و اتمسفر نگه داری گیاه کردلین در خانه سخت می شود ولی با بهره گیری از روش های مختلف تامین رطوبت برای انواع گیاهان همانند ایجاد جزیره، گذاشتن آب در کنار گلدان و غبار پاشی می توانید خیلی راحت از لحاظ رطوبتی نیاز گیاه را رفع کنید. در کل خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد و میزان رطوبت نسبی ۷۰ الی ۹۰ درصد برای رشد آن لازم است.

شیوه پرورش و نگه داری گیاه کردلین

دما :

میزان دمای مناسب برای رشد گیاه کردلین حدود ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. کردلین در واقع زیبایی در آب و هوای گرم معمولی و یا زیاد را دوست دارد.

آبیاری :

برای آبیاری نمودن گیاه کردلین باید صبر کنید تا سطح رویی خاک مابین فاصله زمانی دو بار آبیاری به طور کامل خشک گردد. ولی در فصل های گرم سال میزان فاصله بین دو آبیاری را کاهش دهید و هر چقدر محیط گرم تر شد میزان آبیاری گیاه باید بیشتر شود.

این گیاه همچنین به کلر موجود در آب حساسیت داشته و باید پیش از آبیاری نمودن آب را حدود ۲۴ ساعت در مکان ثابتی قرار داده و نگه داری نمایید تا بدین طریق کلر موجود در آب موجب سوختگی برگ های کردلین نگردد و گیاه سالم تر و شاداب تری داشته باشید.

طریقه محافظت از گیاه کردلین

نور :

برای نگهداری گیاه کردلین به میزان نور متوسطی احتیاج دارد که حالت غیر مستقیمی داشته و زیاد باشد چرا که نور مستقیم موجب خرابی برگ ها می شود. در کل گیاهان زینتی که دارای برگ های رنگی می باشند به میزان نور بیشتری نیاز دارند در غیر این صورت رنگ زیبای خود را از دست می دهند. بدین ترتیب در صورتی که مشاهده کردید برگ های گیاه بی رنگ شده اند بهترین کار این است که کردلین را به محلی با نور زیاد انتقال دهید.

کود دهی :

در صورتی که می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد می توانید از کود و تقویت کننده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید. بهترین زمان برای کوددهی در فصول رشد گیاه کردلین از ماه اردیبهشت تا آبان بوده و هر دو هفته یک بار صورت می گیرد.

شیوه مراقبت از گیاه کردلین

تعویض گلدان :

زمان مناسب برای عوض نمودن گلدان هر دو یا سه سال یک بار می باشد. علائمی همچون بیرون زدگی ریشه ها، بی حالی برگ ها و … در صورت وجود تمامی شرایط مناسب نشان دهنده زمان تعویض گلدان می باشد.

هرس :

در صورتی که گیاه شما برگ های پایینی خود را از دست داده و ساقه آن کاملا بدون برگ و لخت شده است وقت هرس کردن آن است. به منظور این کار گیاه را از قسمت بالایی جایی که برگ ها ریزش کرده اند قطع نموده و برای ممانعت از ورود عوامل بیماری زا به محل قطع شده اسپری محلول قارچ کش بزنید. بعد از گذشت چند هفته جوانه های جدیدی ظاهر شده و شروع به رشد نمودن می کنند.

شرایط حفاظت از گیاه کردلین

تمیز کردن برگ ها :

برای تمیز نمودن برگ ها می توانید از آب بدون کلر و یک اسفنج استفاده نمایید و در صورت نیاز در طول ماه یک بار از براق کننده های شیمیایی استفاده نمایید. بهترین کار این است که پیش از به کار بردن براق کننده های شیمیایی یا گیاهی از محلول رقیق آب و شیر استفاده نموده و با اسپری نمودن بر روی سطح برگ ها و پاکسازی با یک دستمال نرم علاوه بر این که از مزیت های مفید شیر برای گیاهان بهره برده اید همچنین از خواص پاک کنندگی آن نیز استفاده نموده اید.

شرایط مراقبت از گیاه کردلین در آپارتمان

آفات و  انواع بیماری‌ های کردلین

در صورتی که برگ های گیاه شروع به زرد شدن کرد این امر نشان دهنده وجود و فعالیت کنه تار عنکبوتی می باشد. به گیاه کردلین شپشک آرد آلود نیز حمله خواهد کرد که می توان اثرات و علائم آن را در قسمت زیر برگ ها مشاهده نمود. از دیگر آفاتی که امکان دارد گیاه کردلین را مورد حمله قرار دهد تریپس است که وجود رگه های خاکستری- نقره ای بر روی بخش هایی از گیاه نشان دهنده فعالیت این آفت بر روی گیاه می باشد.

چنانچه لکه های آبدار بر روی برگ ها مشاهده نمودید و یا متوجه پوسیدگی ساقه شدید مطمئن باشید که آفت بلایت گیاهتان را مورد حمله قرار داده است. برای ممانعت از بروز این مشکل بهترین کار این است که به عدم خیس شدن برگسار در طول آبیاری و همچنین زهکشی مناسب بستر کاشت گیاه توجه لازم را داشته باشید.

طریقه نگهداری گیاه کوردیلین

در این مطلب شما عزیزان را با تمامی شرایط و نحوه نگهداری گیاه کردلین در منزل آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *