هرس درخت سیب

هرس لازمه نگهداری و باغبانی هر گیاهی می باشد. حذف شاخه های اضافه به منظور بهره وری بهتر در هر گیاهی در فصل و وقت و زمان مناسب با تجربه و علم کافی باید صورت بگیرد. و هرس درخت سیب نیز از این مسئله مستثنی نیست و مواردی دارد که باید رعایت شود.

هرس در معنای لغتی به معنای حذف و قطع شاخه های زاید و اضافه است که جلوی رشد گیاه و یا جذب بهتر مواد غذایی، آب و نور خورشید را می گیرد. هرس درخت سیب یا هر درخت میوه دیگری باید با اصول انجام شود و در کل هرش شامل هرس فرم دهی، هرس باردهی و هرس جوان سازی درخت است.

اگر به گیاه تزیینی بامبو علاقه دارید به این لینک با مضمون تکثیر بامبو مراجعه کنید و از نحوه پرورش و نگهداری این گیاه مطلع شوید.

نکات مهم در رابطه با هرس درخت سیب:

یک اصل کلی در هرس درخت سیب وجود دارد که اگر یک شاخه جوان چند سال عمر کرده باشد و باردار شده باشد، آن شاخه پیر شده است و باید حذف شود تا شاخه جوان تازه ای جایگزین آن شود. در هرس درختان سیب، نهال ها در سال اول را بعد کاشت باید با یک قیچی تیز باغبانی سربرداری نمود. پیش از برش زدن باید مطمئن شوید که در پایین محل برش حداقل چهار جوانه وجود داشته باشد، در غیر این صورت محل برش را بالای جوانه چهارم انتخاب نمایید.

دانستنی های مهم در رابطه با هرس درخت سیب

در سال دوم، هرس در فصل زمستان که فصل خواب درخت می باشد انجام می شود. قسمت های صورتی رنگ که نشان دهنده رشد در سال قبل هستند نباید هرس شوند. و شاخه ها با رنگ سیاه را تا یک سوم آنها قطع کنید. برش را دقیقا بالای جوانه ای که به طرف بیرون می باشد، بزنید. این جوانه در بهار تولید یک شاخه جانبی می نماید.

نکات مهم در رابطه با هرس درخت سیب

در سال سوم درخت سیب را باید در زمان استراحت گیاه هرس کنید و هرس شبیه به سال دوم می باشد و همچنین بخش های صورتی رنگ نیز نباید هرس شوند. شاخه های سیاه رنگ را تا یک سوم آن قطع کنید.

آموزش هرس درخت سیب

در سال چهارم هرس را به شکل سال سوم انجام می دهند و سرشاخه های صورتی رنگ را در صورتی که بیماری آلوده نباشند نباید حذف نمود. و طبق معمول شاخه های سیاه رنگ تنها تا یک سوم آنها قطع می شوند.

درخت سیب و نکاتی که در مورد هرس آن باید بدانید

سال پنجم سالی است که درخت سیب به بار می نشیند و فرم اصلی درخت شکل می گیرد. میوه ها به طور جانبی و یا انتهایی بر روی سیخک های یک ساله تا سه ساله یا بر روی شاخه هایی که در سال قبل تولید شده اند، تولید می شوند. بعد از اینکه فرم کلی درخت شکل گرفت و درخت به بار نشست، هرس به حداقل مقدار خود می رسد و تنها محدود به حذف و قطع شاخه های آلوده، شاخه های آفت زده، شاخه های ضعیف و خشک، پاجوش و شاخه های مزاحم و پیر می شود.

نکات هرس درخت سیب

توجه داشته باشید که اگر هرس به درستی و به موقع انجام نشود، شاخه های اولیه جوان و بارده زود پیر می شوند و تولید میوه های ریز و نامرغوب می کنند. هرس از پیری زودرس درخت جلوگیری می کند. درختان سیب را با توجه به فرم تاج می توان به شکل جامی و پهن پرورش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *