نحوه کاشت و پرورش گل چشم آهویی

گل چشم آهویی گیاهی زیبا با ساقه های آویزان و رونده بوده که بومی کانادا و شمال آرژانتین می باشد و به دلیل شکل متفاوت برگ هایش به این نام معروف است. این گیاه آپارتمانی را می توان در مناطق گرمسیر در محیط و فضای باز همچون باغچه پرورش داد و به راحتی نگه داری نمود.

پرورش گل چشم آهویی که یکی از انواع گیاهان آپارتمانی زیباست. دارای برگ هایی آویزان بوده و ظاهری جذاب دارد و از گونه های مختلفی برخوردار بوده و همه آن ها چند ساله هستند. با توجه به این که نگهداری این نوع گیاه در منزل بسیار راحت بوده به همین خاطر تصمیم داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه پرورش و تکثیر گل چشم آهویی آشنا کنیم.

پرورش گل چشم آهویی و آشنایی با این گیاه زیبای آپارتمانی

پرورش گل چشم آهویی یا برگ بیدی به دلیل ظاهر جذابی که دارد یک گیاه منحصر به فرد بوده و طرفداران زیادی دارد. این گیاه انواع مختلفی دارد که از نظر شکل و رنگ برگ با یکدیگر تفاوت دارند و اغلب آن ها به رنگ سبز و بنفش می باشند. برگ های این گیاه دارای حالت تخم مرغی شکل، نوک تیز و بدون دمبرگ می باشند و نوارهای باریک مانندی در دو رنگ مختلف بر روی آن ها مشاهده می شود. نوارهای با رنگ سبز، کرم یا سفید از بیشترین طیف رنگ هایی می باشند که در گل چشم آهویی به چشم می خورد اما جذاب ترین و زیبا ترین رنگ در این گیاه رنگ بنفش می باشد. برای پرورش و نگه داری گل چشم آهویی باید با اصول و نکات مخصوص و متناسب در این زمینه آشنایی پیدا کنید که به همین منظور در ادامه این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.
اگر به گیاهانی با تم رنگی بنفش علاقمند هستید. گیاهانی مانند اگزالیس و گیاه کردلین و آشوریا نیز این دسته گیاهان هستند. گیاهانی که داری طیف رنگی قرمز تا بنفش هستند برای حفظ رنگ خود نیازمند نور آفتاب هستند.
طریقه پرورش گل چشم آهویی

شرایط نگه داری گیاه برگ بیدی :

گل چشم آهویی همانند دیگر گیاهان دارای شرایط اقلیمی و نگه داری مناسب و مختص به خود است که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

نور :

این گیاه به نوری احتیاج دارد که حالت غیر مستقیم داشته باشد ولی کیفیت لازم را داشته باشد به طور مثال می توانید آن را در پشت پنجره ای که آفتاب گیر نباشد قرار دهید. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که در روزهای سرد نمی توان گل چشم آهویی را در محیط بیرون نگه داری نمود زیرا این گیاه دمای پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد را نمی تواند تحمل کند و از بین می رود.

نحوه کاشت و پرورش گیاه برگ بیدی

آبیاری :

این گیاه در طول هفته به دو مرتبه آبیاری احتیاج دارد. اگر در فصل زمستان گلدان در پشت پنجره قرار دارد که تغییر دما وجود دارد و کاهش دما اتفاق می افتد باید میزان آبیاری را به حدود چهار روز یک بار کاهش دهید.

دما :

برای این گیاه بهترین دمایی که می توان در نظر داشت حدود ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است که در واقع همان دمای معمولی اتاق می باشد.

خاک :

بهترین خاک برای رشد این گل خاکی با زهکشی مناسب و بالا می باشد و یا در واقع همان خاک برگی است که در گل فروشی ها وجود دارد.

نحوه رشد و تکثیر گل چشم آهویی

کوددهی :

در فصل های بهار و تابستان می توانید به این گیاه کود سه بیست و مقدار کمی کود آهن با فاصله زمانی ده روز بدهید که موجب تقویت و رشد بهتر گیاه می گردد. ولی باید توجه داشته باشید که در استفاده از کود آهن هرگز زیاده روی نکنید چرا که استفاده بیش از حد آن موجب سوختن گیاه می گردد.

نحوه تکثیر و ازدیاد گیاه برگ بیدی

بهترین و آسان ترین شیوه برای تکثیر این گل برگ بیدی قلمه زنی است، به این صورت که باید از آن یک قلمه تهیه نموده و داخل گلدان جدید حاوی خاک کوکوپیت بکارید و یا این که قلمه را به طور مستقیم درون آب قرار داده تا ریشه بزند و بعد درون گلدان مورد نظر بکارید.

شرایط پرورش گیاه برگ بیدی

انواع آفات و بیماری های رایج

تغییر شکل و رنگ برگ ها :

آب و هوای سرد موجب یخ زدگی برگ های گل چشم آهویی شده و حالت آن ها را نرم و آبکی می کند که در نتیجه برگ ها کمرنگ می شوند. کوددهی بیش از اندازه موجب کمرنگ شدن و ضخامت بیشتر برگ ها می گردد. در صورتی که مشاهده نمودید نوک برگ ها به طرف بالا رفته و شروع به ریزش می کنند توجه داشته باشید که دمای محیط بالا می باشد که در این صورت باید گلدان را به محل خنک تری انتقال دهید.

سیاه رنگ شدن ساقه :

این عارضه به خاطر آب دهی بیش از اندازه و تهویه نامطلوب و نامناسب خاک گلدان به وجود می آید.

نحوه پرورش گیاه برگ بیدی

نقاط سوختگی بر روی برگ ها :

علت این مشکل می تواند بخاطر غبار پاشی گیاه در معرض نور خورشید باشد.

ریختن برگ ها :

این مورد می تواند به دلیل تابش مستقیم و شدید نور آفتاب باشد. در صورتی که با وجود سالم بودن برگ ها شروع به ریزش می کنند دلایل مختلفی می تواند باعث این مشکل شود که در صورت مشاهده آن می توانید با تماس با کارشناسان گیاه شناسی از دلیل اصلی آن مطلع شوید.

حملات شپشک به گیاه برگ بیدی :

شپشک ها در واقع حشرات سفید رنگ و پنبه ای شکلی هستند که گیاه را مورد حمله قرار می دهند. برای کنترل نمودن آن ها می توانید بر روی سطح برگ ها سم ایمیداکلوپراید بریزید.

نحوه پرورش گل چشم آهویی

در این مطلب شما را با نحوه پرورش و تکثیر گل چشم آهویی و شرایط لازم برای نگه داری این گیاه زیبا آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و همچنین توانسته باشیم شما را در نحوه مراقبت از این گل جذاب در محیط منزلتان راهنمایی لازم کرده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *