گل شاخ بزی گیاهی علفی و زیبا با برگ هایی ضخیم، دراز و تیغ دار بوده که علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد دارای خواص مختلف درمانی و دارویی بوده و همین موضوع باعث شده افراد بسیاری به رشد و تکثیر آن بپردازند.

یکی از انواع گونه های آلوئه ورا گیاه شاخ بزی می باشد که جزء گیاهان سرسبز به شمار می آید و از لحاظ بومی متعلق به آفریقای جنوبی می باشد. این گیاه به دلیل ظاهر زیبایی که دارد به عنوان یک گیاه آپارتمانی جذاب مورد علاقه بسیاری از افراد برای نگه داری و پرورش قرار گرفته است. از این رو قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه رشد و تکثیر گل شاخ بزی آشنا کنیم.

تکثیر گل شاخ بزی و نحوه ی نگه داری از این گیاه زیبای آپارتمانی

گل شاخ بزی در واقع یک گیاه زینتی همیشه سبز می باشد که دارای برگ هایی گوشتی بوده و به شکل بوته ای رشد می کند. این گیاه دارای ارتفاعی در حدود دو الی سه متر می باشد و برگ های آن به رنگ سبز خاکستری می باشد. گل شاخ بزی به دو روش قلمه زنی و کاشت بذر تکثیر یافته و دارای خواص دارویی بسیاری می باشد.

تکثیر گل شاخ بزی

گل های این گیاه حالتی خوشه ای داشته که به رنگ نارنجی تیره می باشند ولی به رنگ زرد و قرمز تیره نیز دیده می شوند و برای جذب کردن پرندگان شهد خوار به تولید شهد می پردازد. این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن و بازسازی سلول ها، از بین بردن قارچ ها و ویروس هایی که به غشای مخاطی حمله کرده اند، درمان و التیام زخم های ناشی از سوختگی و همچنین برای درمان و بهبود سرطان نیز مطابق با پروسه خاصی مفید و موثر می باشد.

همه گیاهان برای رشد و ازدیاد نیاز به شرایط محیطی ویژه ای دارند و همچنین به روش ها و شیوه های مختلفی تکثیر می یابند. گیاه شاخ بزی نیز همانند دیگر گیاهان دارای روش های تکثیر مخصوص به خود بوده به طوری که هم می تواند از طریق قلمه ساقه تکثیر پیدا کند و هم با استفاده از کاشت دانه ازدیاد یابد.

تکثیر گیاه شاخ بزی

روش قلمه زنی روشی بسیار راحت برای تکثیر این گیاه بوده اما در آغاز ریشه زنی آن به سختی انجام می گیرد و باید توجه داشت که آبیاری بیش از اندازه موجب فساد آن نشود. نحوه تکثیر این گل از طریق کاشت بذر به این صورت است که بذرها را حدود ۳ الی ۴ هفته پس از جوانه دادن می کارند و نهال ها باید در برابر سرما به خوبی محافظت گردند.

اصول و شرایط لازم برای ازدیاد گیاه شاخ بزی

از آنجایی که همه گیاهان برای رشد مناسب احتیاج به شرایط محیطی مخصوص به خود دارند بنابراین برای رشد و تکثیر گل شاخ بزی نیز باید شرایط ویژه آن را فراهم نمایید که در ادامه برای آشنایی شما عزیزان به شرح آن پرداخته ایم.

ترکیب خاک :

این گیاه برای داشتن تکثیر مناسب باید بستر خاک آن حاوی و سرشار از ترکیب های غنی و آلی باشد. به طور معمول استفاده از ترکیب خاک های پیت ماس، خاک برگ و همین طور مقدار کمی پرلیت برای بستر خاک این گیاه بسیار مناسب می باشد.

نحوه تکثیر گیاه شاخ بزی نمونه ای از این گیاه شاخ بزی هفت ساله

کود دهی مناسب :

علاوه بر خاک بهترین و مناسب ترین کود برای رشد و تغذیه این گیاه کود ورمی کمپوست می باشد که می توانید در طول ماه کمی از آن را در بستر گیاه بریزید.

میزان نور :

با توجه به این که گیاه شاخ بزی بومی آفریقا می باشد بنابراین برای رشد مناسب احتیاج به شرایط آب و هوایی گرم دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که قرار گرفتن بیش از اندازه آن در مقابل نور آفتاب موجب قرمز شدن رنگ برگ های آن خواهد شد.

دمای مناسب :

گل شاخ بزی از لحاظ دمایی احتیاج به درجه حرارت حدود ۲۵ درجه سانتی گراد دارد و با توجه به این که در برابر سرما حساسیت و واکنش نسبتا زیادی از خود نشان می دهد. بنابراین بهتر است که محدوده دمایی مناسب را برای آن فراهم و حفظ نمایید.

روش های تکثیر گیاه شاخ بزی در خانه

نحوه آبیاری :

با توجه به این که گل شاخ بزی میزان بالایی از آب دریافت شده را درون خود نگه می دارد به همین خاطر می توان آن را از گونه گیاهان مقاوم به شمار آورد. در طول هفته بهتر است که یک بار گیاه موردنظر را آبیاری نمایید اما در صورتی که برگ های قهوه ای و یا قرمز در آن مشاهده نمودید باید تعداد دفعات و میزان آبیاری را خیلی سریع بالا ببرید.

در صورتی که آبیاری زیاد باشد و گلدان زهکش مناسب نداشته باشد. برگ های پایینی زرد رنگ می شوند.

عوض نمودن گلدان :

در کل باید هنگامی به تعویض گلدان دست بزنید که ریشه های گیاه از قسمت سوراخ های کف گلدان بیرون زده باشد. بهتر است که این کار را هر دو تا سه سال یک بار انجام دهید.

گل شاخ بزی و تکثیر آن

طریقه ازدیاد گیاه شاخ بزی :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در آغاز اگر مکان قرار گرفتن گیاه موردنظر شرایط مناسب را ندارد پروسه تکثیر گل شاخ بزی را باید خیلی آرام و با ملایمت زیادی انجام دهید ولی در صورتی که گیاهچه بیش از حد به گیاه اصلی اتصال دارد در ابتدا بایستی کل گیاه را خیلی آرام از گلدان جدا نمایید و بعد با کمک چاقوی تیزی گیاهچه را همراه با ریشه هایش از تنه اصلی گیاه جداسازی نمایید.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که چاقوی مورد استفاده باید قبلا به طور کامل استریل شده باشد تا در صورت آلودگی به گیاه آسیبی وارد نکند. این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان جدا نمودن گیاهچه ریشه هایش نیز از تنه گیاه اصلی جدا گردند. چرا که این گیاهچه برای داشتن رشد مستقل نیاز مبرمی به ریشه دارد.

بعد از تمام شدن این مرحله باید چند روزی به گیاه خود زمان بدهید تا زخم هایی که بر روی آن به وجود آمده اند به طور کامل خشک گردند چرا که در صورت وجود این زخم ها درون خاک باعث آلودگی گیاه به انواع باکتری و قارچ می گردد و همین امر به سادگی موجب از بین رفتن گیاه می شود.

در گام بعدی باید گلدان مورد نیاز را برای کاشت گیاهچه آماده نمایید. این گلدان باید سوراخ های زهکشی مناسبی داشته باشد چرا که در صورت عدم وجود آن ها ریشه های گیاه با گذشت زمان پوسیده خواهند شد و در نهایت گیاه شما از بین می رود.

این گیاهچه ها همانند  پاجوش های گیاه آلوئه ورا هستند. همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد. گیاه شاخ بزی از خانواده ی آلوئه ورا می باشد. و شباهت ظاهری بسیار زیادی نیز با این گیاه دارد.

نحوه کاشت قلمه در گلدان :

برای کاشتن قلمه در گام اول باید خاک مناسب و لازم را داخل گلدان موردنظر بریزید. از این رو ابتدا قسمت انتهایی گلدان را برای عمل زهکشی مناسب و عالی پر از مخلوط شن و ماسه نمایید و بعد ترکیب خاک را به آن بیفزایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که PH مناسب خاک باید حدود ۶ تا ۸ باشد و در صورتی که این میزان فراهم نگردد نیاز است که کمی از آهک های باغبانی را به آن اضافه کنید تا گیاه شما از لحاظ رشد دچار مشکل نشود.

در گام بعدی گیاهچه را داخل گلدان بگذارید و به منظور این کار باید به میزان ریشه های گیاهچه در خاک گلدان سوراخ ایجاد نمایید و بعد گیاه را داخل خاک گذاشته و با استفاده از دست کمی خاک دور و اطراف آن بریزید، به گونه ای که قسمت انتهایی کل برگ ها زیر خاک قرار بگیرند. البته به منظور رسیدن اکسیژن لازم به گیاه نباید آن را بیش از اندازه داخل خاک فرو کنید. جالب است که بدانید گذاشتن گیاه داخل هورمون ریشه زایی قبل از کاشت می تواند در تحریک سرعت رشد ریشه ها تاثیر گذار باشد.

     گیاه شاخ بزی و نحوه تکثیر آن

در مطلب ارائه شده با اصول و نحوه تکثیر گل شاخ بزی به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم توانسته باشیم تا حد امکان شما را در این زمینه راهنمایی لازم کرده باشیم.

اگر به گیاهان بلند مانند آلوئه ورا علاقه مند هستند به شما سانسوریا برگ شمشیری را نیز پیشنهاد می کنیم. این گیاه نیز زیبایی فوق العاده ای دارد و نگهداری از آن راحت است و به عنوان گیاه مناسبی برای آپارتمان ها معرفی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *