آشنایی با طریقه کاشت هسته پرتقال

کاشت هسته پرتقال همانند دیگر مرکبات کاری بسیار جذاب و سرگرم کننده بوده که می توانید برای داشتن درختی زیبا و سرسبز در محیط منزلتان آن را انتخاب نموده و به رشد و نگه داری آن بپردازید.

یکی از انواع مرکبات که بسیاری از افراد علاقه مند به کاشتن و پرورش دادن آن در محیط منزل یا باغ می باشند میوه پرتقال بوده که می توانید خیلی راحت با رعایت اصول و نکات باغبانی و فراهم کردن شرایط لازم آن را بکارید و از ثمره آن بهره ببرید. از این رو در این مطلب به جهت آموزش و یادگیری شما عزیزان مراحل کاشت هسته پرتقال را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

نحوه کاشت هسته پرتقال

پرورش دانه هایی همچون هسته مرکبات کاری بسیار آسان و در عین حال لذت بخش می باشد که به همین دلیل بسیاری از افرادی که در زمینه باغبانی فعالیت دارند تمایل به کاشت چنین درختانی را دارند. کاشت هسته پرتقال همچون تکثیر درخت نارنج و دیگر مرکبات خیلی راحت بوده و خیلی سریع جوانه می زند اما به یاد داشته باشید همانطور که در آموزش کاشت هسته زردآلو نیز مطرح نمودیم، درختانی که از طریق بذر پرورش می یابند امکان دارد زمان میوه دهی آن ها حدود ۷ الی ۱۵ سال طول بکشد. بنابراین اگر تمایل دارید درختی بکارید که سریع میوه بدهد باید از نهال آن استفاده نمایید.

طریقه کاشت هسته پرتقال

همانطور که می دانید حدود چند سال است که افراد به جای استفاده از گندم و حبوبات برای کاشت سبزه عید از دانه مرکباتی همچون پرتقال، نارنج، لیمو و … استفاده می کنند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که تمایل به کاشت چنین درختانی دارید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

نحوه کاشت هسته پرتقال

مراحل کاشت دانه پرتقال :

رشد و جوانه زنی بذر پرتقال با توجه به دما و شرایط محیطی فراهم شده حدود ۱۰ الی ۲۰ روز طول می کشد. برای کاشتن دانه پرتقال در داخل گلدان به وسایل مختلفی احتیاج دارید که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم.

  • گلدان
  • هسته پرتقال
  • دستمال
  • خاک برگ

در مرحله اول ابتدا هسته های پرتقال را جمع آوری نمایید و بعد آن ها را حدود ۲۴ ساعت درون آب خیس کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از دانه هایی که به داخل دهان وارد شده اند مناسب نمی باشد چرا که بزاق دهان موجب از بین رفتن قسمت قوه نامیه دانه ها می شود.

آشنایی با نحوه کشت بذر پرتقال

پس از سپری شدن دو الی سه روز خیلی با احتیاط و به آرامی قسمت پوست رویی دانه ها را جدا سازی نموده و باید خیلی مواظب باشید که بخش نرم و گوشتی دانه ها صدمه ای نبیند. بعد از آن دانه های پوست گرفته را با مقداری فاصله و به شکل ردیفی بر روی یک دستمال کاغذی چیده و بعد دستمال را به صورت چند لایه تا بزنید. در تمام طول این مدت دستمال را به شکل مرطوب نگه داری نمایید.

در صورت تمایل می توانید دانه های پرتقال را به صورت مستقیم درون گلدان هایی با سایز کوچک کاشته و یا این که هسته های پرتقال را داخل یک سینی نشا که حاوی خاکبرگ می باشد با میزان فاصله ۷ الی ۱۰ سانتی متر بکارید. پس از آن بر روی گلدان مورد نظر یک کیسه پلاستیکی شفاف کشیده تا بدین گونه شرایطی گلخانه ای برای آن فراهم آورده و از این طریق نیاز رطوبتی بذرها به خوبی تامین گردد.

اموزش کشت دانه پرتقال در خانه

در گام بعدی گلدان را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم به آن بخورد. دمای اتاق نیز باید حدود ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد باشد. باید به طور مداوم توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه رطوبت کافی را داشته باشد. برای این که تهویه هوای مناسب را برای گیاه فراهم آورید احتیاج دارید که بر روی کیسه پلاستیکی چند سوراخ ایجاد نمایید.

تا جایی که امکان دارد دانه های پرتقال را هر چند وقت یک بار بررسی نمایید و برای این که رطوبت خاک حفظ شود آن را پیوسته مرطوب نگه دارید. در حدود ۳ الی ۶ هفته جوانه ها ظاهر خواهند شد. پس از سپری شدن ۳ الی ۶ هفته هسته های پرتقال جوانه می زنند و برگ هایی کوچک سبز می گردند. در این مدت زمان می توانید کیسه پلاستیکی را از روی گلدان بردارید.

اصول و شرایط کشت دانه پرتقال

جوانه های تازه روییده را درون یک گلدان ۱۵ سانتی متری به همراه خاک گلدانی مناسب انتقال دهید. سپس آرام آرام میزان نوردهی را تغییر داده و آن را زیاد کنید تا مرحله ای که گیاهتان به صورت روزانه حدود ۴ ساعت نور را به شکل مستقیم جذب نماید.

بعد از آن گیاه را در محلی که آفتاب گیر بوده و نور به شکل غیر مستقیم به گیاه می تابد بگذارید که بهترین محل برای چنین کاری پنجره های جنوبی خانه می باشد. باید به این نکته اشاره داشت که درخت پرتقالی که داخل یک گلدان کاشته می شود نسبت به حالتی که در فضای آزاد و بر روی زمین کاشته می شود به ندرت میزان محصول بیشتری خواهد داد.

طریقه کاشتن بذر پرتقال

شرایط لازم نگه داری درخت پرتقال :

برای رشد و نگه داری درخت پرتقال در محیط منزلتان باید یک سری نکات را رعایت نمایید و شرایط مناسب برای این کار را فراهم آورید. درخت پرتقال به شرایطی از قبیل نور زیاد، خاک قلیایی، رطوبت نسبی ۵۰ الی ۷۰ درصد، گرمای معمولی و آبیاری متوسط نیاز دارد. در ادامه شرایط زیست محیطی لازم برای رشد این درخت را به منظور آشنایی شما عزیزان شرح داده ایم.

نحوه آبیاری :

نیاز آبی این درخت به مقدار متوسط می باشد. توجه داشته باشید در هنگامی که خاک گلدان خشک شد شروع به آبیاری نمایید.

شیوه کشت دانه پرتقال در خانه

خاک مناسب :

خاک مورد نیاز برای این درخت ترکیبی از یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت تورب و دو قسمت ماسه شسته می باشد که همچنین ترکیب خاک باغچه و خاکبرگ نیز برای این کار مناسب می باشد.

میزان دما :

بهترین دما برای رشد مناسب این درخت حدود ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است.

نحوه کوددهی :

این درخت به مقدار ۲ گرم در لیتر در طی هر دو هفته حدود یک مرتبه از ماه اسفند تا مهر به کود احتیاج دارد.

شیوه کشت و پرورش دانه پرتقال

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با مراحل کاشت هسته پرتقال و شرایط مورد نیاز آن به طور کامل آشنا شده باشید و توانسته باشیم شما را در این زمینه راهنمایی لازم کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *