کرم ساقه خوار

کرم ساقه خوار یا کرم خراط گونه ای از لارو حشرات هستند که از بافت پنبه ای ساقه درختان تغذیه می کنند. برای شناسایی این کرم ها و آشنایی با خسارت هایی که وارد می کنند. باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید با استفاده از راهکار های داده  شده …

کرم ساقه خوار یا کرم خراط گونه ای از لارو حشرات هستند که از بافت پنبه ای ساقه درختان تغذیه می کنند. برای شناسایی این کرم ها و آشنایی با خسارت هایی که وارد می کنند. باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید با استفاده از راهکار های داده  شده در این مطلب آنها را از بین ببرید.

کرم ساقه خوار را بشناسید تا بتوانید به موقع از خسارت های احتمالی نجات پیدا کنید

کرم ساقه خوار در واقع لارو نوعی حشره است. این حشره سوسک سیاه رنگی است که به معمولا به طول ۲ سانتی متر و عرض ۰٫۵ سانتی متر دیده می شوند. این سوسک ها شاخک های بلندی دارند. تخم این سوسک ها نیم دایره هستند و قسمت ساف آن ها به درخت چسبیده است. در ابتدا که لارو از تخم خارج می شود، رنگ کرم مایل به صورتی دارد و اندازه ی حدودی آن ۲ میلی متر است. اما به تدریج این لارو بزرگ می شود. در حین بزرگ شدن خال های سیاه رنگی بر بدنه ی کرم به وجود می آیند. و در نهایت سوسک آن کاملا تیره رنگ می شود.

کرم های ساقه خوار

در زمستان این کرم ها  در تنه ی درخت زندگی می کنند. و در فصل بهار از بدنه ی درخت تغذیه می کنند. بعد از گذشت چندین روز این کرم ها تبدیل به شفیره می شوند. و هر شفیره برای تبدیل شدن به سوسک به زمانی بین ۲۰ تا ۳۰ روز نیاز مند است. بعد از آن حشره ها از شفیره بیرون می آیند و شروع به جفت گیری می کنند. هر یک از این حشرات قادر است ۷۰-۷۵ تخم ریزی کند. و تخم ها بعد از زمان تقریبی ۸ روز به لارو تبدیل می شوند.

به طور کلی فرایند تبدیل لارو به حشره ۹ ماه زمان می برد . این چرخه همواره در حال انجام است. پس اگر برای دفع این آفات تلاش نکنید. خساراتی جبران ناپذیر برای درختان به وجود خواهد آمد.

کرم چوب خوار و مبارزه با آن

نحوه ی خسارت های کرم خراط :

همانطور که گفتیم این کرم ها از تنه ی درخت تغذیه می کنند. به این ترتیب باعث پوک شدن شاخه می شوند. در تنه ی درخت آوند های وجود دارند که باعث آبرسانی به قسمت های بالایی درخت می شوند. و در صورت پوک شدن تنه این مسیر های آبرسانی نیز بین می روند. در نتیجه شاخه های بالایی از آب و املاح معدنی محروم می شوند. و باعث خشک شدن آنها می شود.

همچنین پوک شدن شاخه ها باعث سستی آنها در برابر باد می شود. و به راحتی شاخه ها می شکنند.

کرم ساقه خوار

پیشگیری و راه های دفع این آفت

راهکار هایی برای دفع این آفت ها وجود دارد. اما همواره پیشگیری کردن بهتر از درمان کردن است . پس اول در رابطه با روش های پیشگیری از این آفت صحبت می کنیم.

بهتر است بدانید کم آبی و ضعیف بودن درختان از عوامل جذب این حشرات هستند. و این سوسک ها از فاصله های دور نیز درختان خشک و ضعیف را شناسایی می کنند. و به سمت آنها آمده و در اینجا تخم ریزی می کنند. پس برای پیشگیری از حمله ی این سوسک ها به درختان به آبیاری درختان و کود دهی به آنها توجه نمایید.

در فصول گرم  سال این کم آبیاری بیشتر شده و احتمال حمله ی سوسک ها به درختان بیشتر است. آبیاری در فواصل مشخص و منظم را فراموش نکنید.
برای تغذیه درختان نیز از کود های مناسب هر درخت در زمان لازم بهره ببرید.

آفت ساقه خوار

درمان و کنترل آفت چوب خوار :

در ابتدا اید دالان های که کرم ها در آنها فعالیت دارند. را شناسایی کنید.  این دالان ها به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا کرم ها  فضلات نارنجی رنگی دارند که از مدخل قابل مشاهده هست. همچنین ترشح شیرابه نیز یک از علامت های وجود کرم ساقه خوار در درخت است.

  1. مسدود کردن ورودی ها

پس یکی از روش ها مسدود کردن این دالان ها است. برای مسدود گردن روش های موقتی و دائمی وجود دارد.

روش های موقتی : استفاده از مفتول های فلزی، پوشاندن سوراخ ها توسط گل، استفاده از پنبه های مسموم.
در این روش بعد از گذشت زمان مدخل ها باز می شوند. و یا توسط همین حشرات یا حشرات چوب خوار دیگر دوباره باز می شوند . درخت مورد حمله قرار می گیرد.

روش های دائمی :

۱٫چسب مخصوص زئوزران و خمیر آنتی تارلو
زیوزان یک از محصولات خوب برای از بین بردن این موجودان چوب خوار هستند. زیرا این چسب ها ورودی مدخل ها را می بندد. و در دالان ها تصعید شده و گازی را آزاد می کند که لارو ها بعد از تنفس این گاز می میرند. اثرات این چسب دائمی بوده و برای مدت زیادی بقیه حشرات چوب خوار را از درخت دور می کنید.

کرم ساقه خوار

۲٫استفاده از تله ها برای حشرات خراط

تله های از جنس کارتون : می توانید کارتون های را در ارتفاع ۳ تا ۶ متری درخت نصب کنید. از آنجایی که این حشرات به کارتون ها بسیار علاقه مند هستند. به سمت آن جذب می شوند. به این ترتیب می توانید بعد از جذب حشرات کارتون ها را جدا کرده و در منطقه ای دور از باغ انها را بسوزانید.

سوسک های ساقه خوار

استفاده از فرمون های جنسی : می توانید از فرمون های حنسی برای اختلال در جفتگیری سوسک ها استفاده کنید تا از تخم ریزی و تکثیر آنها جلوگیری کنید.
همچنین می توانید با استفاده از فرمون های جنسی سوسک ها را به سمت تله ها جذب کنید و در نهایتا آنها را از بین ببرید.

استفاده از تله های نوری : همه ی حشرات به سمت نور جذب می شوند.و با استفاده از نور حشرات را در درخت ها دور کرده و آنها را از بین ببرید. برای از بین بردن آنها می توانید آنها را در بنزین یا نفت خفه کنید.

توصیه می کنیم برای از این بردن کرم های ساقه خار به یک روش قانع نباشید و ز چند روش به طور همزمان برای حذف آنها استفاده کنید.

امیدواریم با استفاده از این راهکار ها موفق به از بین برده کرم ساقه خوار شوید. برای از بین بردن پشه گلدان و حلزون های باغچه نیز راهکار های مناسبی ارایه داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *