پیوند زدن کاکتوس

کاکتوس های گل دار و رنگی جذاب اند اما کاکتوس هایی که از پیوند زدن کاکتوس به وجود می آنید جذاب ترند. با روش های صحیح پیوند زدن در منزل آشنا شوید و کاکتوس هایتان را زیباتر کنید.

برای پیوند زدن کاکتوس روش های متفاوتی وجود دارد. هر کدام از کاکتوش ها رفتار منحصر به فردی دارند. اما میتوان اکثر آنها را به یک شیوه پیوند زد. در این مطلب ساده ترین شیوه ی پیوند کاکتوس را به همراه تصاویر مربوط به آن و به صورت مرحله ای آورده ایم.

آموزش مرحله ای پیوند زدن کاکتوس به همراه تصاویر:

اغلب کاکتوس ها را میتوان باهم پیوند زد و تنها تعداد کمی از این کاکتوس ها هستند که پیوند را قبول نمیکنند. برای پیوند زدن سن گیاه هان زیاد مهم نیست همین که پیوندک جوان باشد و پایه قوی باشد برای پیوند کافی است.
مناسب ترین زمان برای پیوند زدن کاکتوس ها در اواخر بهار و تابستان است زیرا در این زمان ها شیره ی داخلی کاکتوس زیاد است و توانایی گرفتن پیوند در آن ها بالاست.

روش های تکثیر کاکتوس

آشنایی با اصطلاحات :

پایه پیوند: کاکتوس زیری که دارای ریشه است و بخش تغذیه کردن گیاه را بر عهده دارد پایه نامیده می شود. معمولا پایه را از بین کاکتوس های مخروطی یا استوانه ای انتخاب می کنند.

پیوندک یا قلمه : قسمت رشد کننده ی گیاه است که بر روی پایه قرار میگیرد.

کاکتوس ها درمرکز خود دارای حلقه های آوندی هستند. برای پیوند زدن کاکتوس ها برای گرفتن نتیجه ی بهتر؛ حلقه های آوندی را در پایه و پیوندک روی هم قرار میدهد.
با برش عرضی کاکتوس میتوانید حلقه های آوندی را مشاهده کنید.

شیوه پیوند زدن کاکتوس ها

دقت داشته باشید که آوند ها درهمه ی کاکتوس ها حلقه ای نیستند و در برخی از انها به صورت دو خط موازی قرار گرفته اند.

آموزش مرحله ای پیوند زدن :

اولین مرحله برای پیوند زدن کاکتوس شستشوی ابزار کار با الکل ا ضد عفونی کننده ی دیگر است. با این کار قارچ ها و بیماری های ابزار آلوده به کاکتوس منتقل نمی شوند.

ابزار مورد نیاز برای پیوند زدن

گیاه پایه را انتخاب کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل فرمایید،حال مانند تصویر زیر برش عرضی بر روی گیاه ایجاد کنید و قسمت بالایی را از گیاه جدا کنید. برای اینکه ارتباط بین پیوندک و پایه به خوبی برقرار شود، سطح مقطع پایه را کمتر کنید برای اینکار باید لبه های پایه را برش های اریب زد همانند تصویر زیر:

آموزش پیوند زدن کاکتوس

برخی از کاکتوس ها بعد از پیوند به یک سمت خمیده می شوند علت آن است که پایه و پیوندک را مناسب هم انتخاب نکرده اند. پایه را متناسب با پیوندک برش بزنید تا از خم شدن کاکتوس و شکل دفرمه آن جلوگیری کنید.

پیوندک را به ارامی و با احتیاط توسط یک چاقوی تیز و نازک که ضد عفونی شده است،جدا کنید.

ایجاد پیوندک برای کاکتوس

پیوندک را به پایه متصل کنید دقت کنید که حلقه های آوندی روی هم قرار بگیرند. اگر نگران افادن پیوندک و کج شدن آن هستید. به روش زیر آنها را محکم د کنار هم نگهدارید :

قلمه زدن کاکتوس

دستمال کاغذی یا فوم های پارچه هایی را برش بزنید و بر روی یک تکه نوار چسب بچسبانید. طول نوار چسب باید به اندازه ای باشد که وقتی نوار بر روی پیوندک قرار گرفت دو سر چسب به گلدان محم شوند.

نحوه ی پیوند زدن کاکتوس های متفاوت

پیوند زدن کاکتوس ها

اینکار را میتوان باهرنوع نوار چسب و یا حتی با کش های انعطاف پذیر انجام داد. فقط دقت کنید که پایه و پیوندک درست در جای خودشان واقع شوند و تکان نخورند.

آموزش پیوند کاکتوس

حال کاکتوس را محلی دور از نور و دمای ۲۰ تا ۳۰ منتقل کنید (دمای اتاق مناسب است ) و بعد از گذشت چند روز مطمئن شدن از برقراری پیوند میتوان کاکتوس را به مکان دلخواه انتقال داد.

ایجاد پیوند در کاکتوس

نگهدارنده ی پیوند رابه مدت یک هفته یا بیشتر جدا نکیند تا پیوند به خوبی برقرار شده و با مشکل رو به رو نشود.

آموزش مرحله ای پیوند زدن کاکتوساتصال پایه و پیوندک توسط کش

میتوان کاکتوس ها را در ابعاد مختلف نیز باهم پیوند زد تصویر زیر نحوه ی اتصال دو کاکتوس بزرگ به یک دیگر است در این پیوند، پیوندک از پایه قطر بیشتری دارد. این نوع پیوند نیز به خوبی شکل میگیرد.

نحوه پیوند زدن کاکتوساستفاده از خلال دندان برای اطمینان بیشتر از ثابت ماندن پیوندک ( به علت بزرگی پیوندک نسبت به پایه)

تصاویری از پیوند ها جالب و دیدنی را مشاهده کنید. ایجاد این کاکتوس های زیبا به راحتی امکان پذیر است فقط نیازمند حوصله و سلیقه است.

نحوه ی گسترش کاکتوس ها

نحوه ی پیوند زدن کاکتوس های گل دارکاکتوس های گلدار که توسط پیوند زدن ایجاد شده اند

نحوه پیوند کاکتوس ها

کاکتوس های دو رنگ نیز توسط پیوند زدن خلق شده اند.

ایجاد کاکتوس های متفاوت

کاکتوس های دورنگ، گلدار و متفاوت را میتوان از از روش پیوند زدن کاکتوس حاصل کرد و از زیبایی آنها لذت برد. پیوند زدن روشی راحت است که در اغلب کاکتوس به پیوند ب خوبی پاسخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *