آشنایی با اقدامات لازم آماده سازی باغ برای زمستان

برای محافظت و مقاومت باغ و باغچه در برابر سرمای ناشی از فصل های سرد سال باید یک سری اعمال را انجام دهید تا بدین گونه باعث آماده سازی باغ برای زمستان شوید.

یکی از کارهای اساسی و مهمی که به منظور داشتن باغ و مزرعه ای مناسب و بالا بردن میزان مقاومت زمین در برابر سرما انجام می گیرد، آماده سازی باغ برای زمستان بوده که شامل موارد مختلفی می باشد و به همین منظور سعی داریم در این مطلب تمامی این اقدامات مهم و ضروری را برای آشنایی و راهنمایی شما عزیزان شرح دهیم.

نحوه آماده سازی باغ برای زمستان

بعد از اتمام فصل پاییز و شروع فصلی دوباره باغداران و کشاورزان به جهت فراهم کردن زمینی کاملا مطلوب و مناسب برای کاشت و پرورش در فصل بهار به انجام کارهایی به منظور آماده سازی باغ برای زمستان می پردازند. این عمل بسیار حائز اهمیت بوده چرا که اگر شما در فصل زمستان به میزان کافی به زمین خود رسیدگی نکرده باشید قطعا در فصل کاشت و برداشت گیاهان و درختان نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.

مراحل آماده سازی باغ برای زمستان

با انجام این اقدامات زمین زراعی شما در برابر سرما مقاومت لازم را خواهد داشت و بستر آن برای کاشت در فصل های بعدی کاملا آماده خواهد شد. این اعمال علاوه بر این که به نوعی باعث تضمین محصول در فصل برداشت بوده، به طریقی نیز شرایط را برای بروز آفات و بیمارهای رایج گیاهان نامطلوب خواهد کرد. فصل زمستان در واقع زمانی مناسب برای اصلاح نمودن بستر سطحی خاک و تغذیه آن می باشد. بنابراین به جهت آشنایی با این نکات و عملیات تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اقدامات مهم برای آماده کردن زمین :

در صورتی که دارای یک زمین زراعی یا باغ میوه هستید باید به منظور مقابله با سرما آن را کاملا مجهز نمایید که برای این کار نیاز به رعایت یک سری نکات و اجرای اعمالی دارید. در ادامه به بیان این نکات پرداخته ایم.
مراحل مهیا ساختن باغ برای زمستان

پاکسازی زمین از انواع بقایای گیاهی :

از جمله کارهایی که بسیار اهمیت دارد نامناسب ساختن بستر خاک برای رشد آفات و بیماری ها می باشد. با توجه به این که وجود بقایای گیاهی و کودهای حیوانی بر روی سطح خاک زمینه را برای رشد موجودات مضر فراهم می کند بنابراین بهتر است که این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید. همچنین باید تا جایی که امکان دارد از رشد علف های هرز جلوگیری نموده و آن را کنترل کنید. چرا که این گیاهان به صورت های مختلف با رشد و گسترش خود باعث افت عملکرد گیاهان شما خواهد شد.

مراحل آماده نمودن زمین برای زمستان

اصلاح نمودن خاک :

از آنجایی که گیاهان بلافاصله بعد از مساعد شدن هوا شروع به رشد می کنند، بنابراین لازم است که زمینه را برای این کار از طریق حاصلخیز نمودن خاک فراهم نمایید. در صورتی که خاک برای رشد گیاه مناسب نباشد و از حاصلخیزی کافی برخوردار نباشد گیاه دچار کمبود املاح شده و به دلیل استفاده از منابع غذایی خود در فصل تابستان عملکرد مناسب و قابل قبولی نخواهد داشت. شما می توانید از طریق آزمودن خاک در فصل زمستان میزان منابع خاک خود را اندازه گیری نموده و با اطلاع از آن زمین باغ خود را با انواع کودهای مختلف برای زمستان آماده سازی نمایید.

آموزش آماده سازی باغ برای زمستان

شخم زدن بخش های بدون گیاه :

این عمل را بر روی قسمت هایی از زمین انجام دهید که گیاهی در آن کشت نشده باشد. باید دقت داشته باشید که این کار را هنگامی انجام دهید که خاک زمین به اصطلاح حالت گاو رو داشته باشد، یعنی تا جایی که امکان پذیر می باشد زمین دارای رطوبت کافی باشد، چرا که خشکی خاک در هنگام آماده نمودن زمین صدمه ای بزرگ و شدید به ساختار و بافت خاک وارد خواهد کرد.

روش های آماده ساختن زمین برای زمستان

ضدعفونی کامل باغ :

پس از این که تمامی بقایای گیاهی را جمع آوری نمودید و کود لازمه را اضافه کردید نوبت پاکسازی خاک و درختان از انواع آفات و بیماری ها می باشد. به منظور اجرای این کار باید از سموم مختلفی همچون ترکیبات مسی، تیوفانات متیل، گوگرد و دیازینون پودری در خاک و همچنین از سموم دیگری مثل کاپتان، ترکیبات مسی و دیازینون مایع برای سم پاشی درختان استفاده نمایید. برای مراقبت نمودن از تنه درختان از محافظ های تنه که به شکل رنگ به تنه درختان زده می شود و یا از گونی نخ آغشته به سم نیز می توان استفاده نمود. عمل دیگری که می توان در این زمینه انجام داد هرس نمودن شاخه های خشک و کرم خورده است تا بدین گونه آفات موجود در این قسمت ها را حذف نمایید.

روش های مهم آماده نمودن زمین برای زمستان

نکات مفید و موثر به منظور مهیا ساختن باغ برای زمستان :

  • باید توجه داشته باشید که زمان آماده سازی زمین برای زمستان تاثیر بسزایی بر روی عملکرد درختان و گیاهان خواهد داشت. سعی کنید تا جایی که امکان دارد این عمل را در روزی کاملا آفتابی انجام دهید، چرا که انجام این کار در یک روز بارانی موجب عدم امکان ورود شما به باغ خواهد شد و بدین گونه کار به تاخیر خواهد افتاد.
  • تا جایی که امکان پذیر می باشد آماده سازی باغ را به یک روز موکول نکنید. به منظور این که کار انجام شده کیفیت بالایی داشته باشد و برای رسیدگی بهتر زمین این عمل را در چند روز به صورت پی در پی اجرا نمایید.

انواع اقدامات لازم آماده سازی زمین برای زمستان

  • از دیگر اعمالی که در این زمینه باید انجام دهید یخ بند کردن زمین است. از آنجایی که آفات و امراض در زمانی که دمای هوا پایین می باشد درون خاک و اطراف ریشه تخم ریزی می کنند. به همین خاطر باید حداقل یک مرتبه زمین را آبیاری نمایید به گونه ای که آب کل بخش های زمین را پوشانده و باقی مانده آن یخ بزند.
  • اگر می خواهید برای کود دادن به زمین از کودهای حیوانی استفاده نمایید باید به طور حتم کود موردنظر پوسیده باشد. از آنجایی که حیوانات از گیاهان متنوعی تغذیه می کنند در نتیجه این کودها شامل تخم علف های هرز و آفات می باشند، بنابراین برای حذف و نابودی این آفات باید حدود چند ماه پیش از آماده نمودن زمین باید کود را در زیر یک پلاستیک بگذارید تا در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. نور خورشید تاثیر بسزایی در نابودی و کنترل آفات و امراض دارد.
  • همچنین می توانید برای بهبود پذیری خاک به کاشت محصولات مختلفی همچون چاودار زمستانی بپردازید.

اقدامات مهم و کاربردی آماده سازی زمین برای زمستان

از این که در این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که به طور کامل با انواع اقدامات لازم برای آماده سازی باغ برای زمستان آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *