بررسی دلیل زرد شدن برگ گیاهان

افرادی که با گل و گیاه سروکار دارند قطعا در بعضی مواقع شاهد زرد شدن رنگ برگ ها بوده اند که این مسئله می تواند نشان دهنده بروز یک بیماری در گیاه باشد که باید هر چه زودتر برای بهبودی گیاه مورد نظر به تشخیص دلیل اصلی زرد شدن برگ ها بپردازید.

از جمله مشکلاتی که گاهی اوقات در هنگام نگه داری و پرورش یک گیاه با آن مواجهه خواهید شد زرد شدن برگ ها می باشد که دلایل و عوامل مختلفی باعث بروز آن می شود. با مشاهده چنین وضعیتی می توان با تشخیص دلیل زرد شدن برگ گیاه موردنظر باعث بهبودی و نجات آن شد. در همین زمینه به منظور آشنایی شما عزیزان در این مطلب عوامل و دلایل اصلی زرد شدن برگ گیاهان را به طور کامل شرح داده ایم.

بررسی دلیل زرد شدن برگ گیاهان

گیاهان در طول روند رشد خود با مشکلات و بیماری های مختلفی رو به رو خواهند شد که یکی از آن ها زرد شدن برگ ها می باشد. دلیل زرد شدن برگ گیاهان می تواند بخاطر مسائل مختلفی همچون آبیاری بیش از حد، زاویه نور نامناسب، آفات و … باشد که تشخیص  و مهار آن نیاز به یادگیری اطلاعاتی در این زمینه می باشد. در همین راستا به جهت راهنمایی شما عزیزان به بیان مجموعه ای از دلایل مختلف و رایج زرد شدن برگ گیاهان در ادامه این مطلب پرداخته ایم تا با مطالعه آن ها در صورت رو به رو شدن با چنین مشکلی بتوانید خیلی راحت آن را برطرف نموده و باعث شادابی و طراوت مجدد گیاه خود شوید.

آشنایی با عوامل رایج زرد شدن برگ گیاهان

کمبود میزان نور :

برگ هایی که در قسمت پایین گیاه قرار دارند میزان نور کمتری را نسبت به قسمت های دیگر دریافت می کنند که همین موضوع باعث می شود برگ ها پیش از ریزش و افتادن رنگ آن ها زرد شود. در صورتی که زرد شدن برگ ها در بخش هایی از گیاه که در مقابل نور قرار ندارند نیز اتفاق افتاد، می توانید به منظور این کار گیاه را چرخانده و برگ های زرد شده را در معرض نور قرار داده تا بدین گونه مانع از زرد شدن آن ها شوید.

بررسی عوامل اصلی زرد شدن برگ گیاهان

تنش رطوبتی :

به طور معمول میزان آبیاری تاثیر مهمی بر روی برگ ها داشته و در واقع علت اصلی زرد شدن برگ ها می باشد. بنابراین سعی کنید تنها در مواقعی که گیاه نیاز به آب دارد و به اندازه کافی و مناسب به آن آب بدهید. در صورتی که مشاهده کردید برگ گیاهتان زرد شده، خاک گلدان را بررسی نمایید، چرا که اگر گیاه به میزان کافی آب دریافت نکند برگ های آن شروع به ریختن می کند تا بدین صورت میزان تعریق از سطح برگ ها را کم کند. در طی مدت طولانی این عمل موجب ذخیره آب درون گیاه می شود.

نحوه تشخیص دلیل زرد شدن برگ گیاهان

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه نیز صدمات شدید و غیر قابل جبرانی را به گیاه وارد خواهد کرد. به طوری که اگر خاک به صورت مداوم اشباع از آب باشد سیستم ریشه ای آن دچار خفگی شده و به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به ریشه ها به تدریج از بین می رود.

وجود بادهای سرد :

توجه داشته باشید در صورتی که گیاهان استوایی در معرض بادهای سرد یا سرد و خشک قرار بگیرند برگ ها و شاخسار آن ها دچار زردی خواهند شد. این وضعیت با گذاشتن کوتاه مدت گیاه در محیطی که دارای هوای سرد می باشد و دچار سوختگی و پژمردگی شده کاملا تفاوت دارد.

بنابراین اگر گیاه خود را در محلی قرار داده اید که در معرض باد سرد می باشد و یا این که در جلوی خنک کننده های هوا گذاشته اید بهتر است که آن را به محلی با هوای گرم تری انتقال دهید و ببینید که شاخه های گیاه با چه سرعتی مجددا به حالت معمولی خود برمی گردند.

عاومل تاثیر گذار بر زرد شدن رنگ برگ

عفونت های ویروسی :

این عوامل می توانند باعث بروز علائم و لکه های زرد بر روی گیاه موردنظر شوند. این نشانه ها امکان دارد که با بد فرم شدن برگ ها یا ریشه ها و گاهی کم رنگ شدن گل ها همراه شوند. متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این گونه بیماری های گیاهی پیدا نشده است و موضوع نگران کننده ای که وجود دارد این است که چنین ویروس هایی می توانند با سرعت زیادی خود را از یک گیاه به گیاه دیگری انتقال داده به همین دلیل باید گیاه آلوده را خیلی سریع از بین برد.

علت مهم و اصلی زرد شدن برگ گیاه

کمبود یا سمی بودن مواد مغذی :

در صورتی که برگ های بخش های بالایی گیاه به تدریج زرد شدند و یا چنانچه روند زرد شدن برگ ها حالت غیر عادی داشت در این صورت احتمال دارد که مشکل از تغذیه گیاه باشد. این مشکل امکان دارد که به خاطر زیاد بودن میزان کلسیم در آب آبیاری گیاه نیز ایجاد شود. در صورتی که از آبی استفاده می کنید که دارای املاح زیادی می باشد گیاه موردنظر دچار سمیت یا همان دریافت بیش از حد مواد غذایی می شود. همچنین اگر مدت زمانی است که به گیاه خود کود نداده اید، امکان دارد که مشکل ایجاد شده بخاطر کمبود میزان مواد غذایی باشد.

علل اصلی و رایج زرد شدن برگ گل و گیاه

بالا رفتن میزان سن گیاه :

در اغلب گیاهان زمانی که سن گیاه به تدریج بالا می رود، برگ های بخش پایینی ساقه گیاه زرد می شوند و کم کم ریزش پیدا می کنند. این در واقع امری کاملا طبیعی بوده که در طول دوران رشد و افزایش سن گیاه پیش می آید. این وضعیت به ویژه برای گیاهان برگی همچون دیفن باخیا یا دراسنا اتفاق می افتد. در این مدت در صورتی که گیاه ظاهر نامناسبی به خود گرفت نگران نشوید و خیلی راحت ساقه اصلی آن را هرس نمایید تا مجددا رشد کرده و کاملا سبز و پرپشت گردد.

علت اصلی زرد شدن برگ گل

آفت زدگی به وسیله حشرات :

چنانچه اگر هنوز پی نبرده اید که دلیل زرد شدن برگ های گیاهتان چه چیزی می باشد و اطمینان دارید که مشکل پیش آمده بخاطر کم آبی نبوده است باید تحقیق کنید که در گیاه موردنظر حشره یا آفتی موجود می باشد یا نه. حشرات و آفات مختلفی وجود دارند که صدمات زیادی را به گیاهان وارد می کنند. امکان دارد که گیاه شما دچار آفت زدگی شده باشد.

بهتر است بدانید که مواد آفت کش گوناگونی وجود دارد که بکار بردن آن ها برای گلدان های خانگی کاملا بی خطر بوده و در واقع به نوعی گیاه شما را در برابر آفت محافظت می کند. از جمله انواع آفت کش های بی خطر می توان به روغن چریش اشاره کرد.

علل مهم زرد شدن برگ گیاهان

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با دلیل زرد شدن برگ گل ها و گیاهان به طور کامل آشنا شده باشید و با توجه به نکات و عوامل بیان شده بتوانید در صورت بروز چنین مشکلی آن را کنترل نمایید و گیاه خود را به حالت عادی اولیه برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *