تکثیر نخل ماداگاسکار

پاجوش ها راحت ترین راه تکثیر نخل ماداگاسکار است . اما با استفاده از بذر ها و قلمه زدن ساقه نیز می توانید نخل های ماداگاسکار را تکثیر کنید.

تکثیر نخل ماداگاسکار که یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هست به سه روش کاشت بذر، قلمه زنی و از طریق پاجوش نیز امکان پذیر است. فقط کافی ست نکاتی که در زیر گفته می شود را رعایت کنید تا به راحتی این نخل را تکثیر کنید.

نحوه ی تکثیر نخل ماداگاسکار و  آشنایی بیشتر با این گیاه:

نخل ماداگاسکار در ظاهر شباهت زیادی به نخل دارد از این رو آن را نخل ماداگاسکار نامیده اند. برخی نیز تصور می کنن این نخل از خانواده کاکتوس ها هستند. در صورتی که نخل ماداگاسکار از خانواده Apocynaceae است.
اکثر گیاهان فوتوسنتز خود را از طریق برگ انجام می دهند اما در مورد این گیاه باید بگوییم که ساقه نیز وظیفه ی فوتوسنتز را بر عهده دارد.

نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار دارای تنه ای ضخیم است و بر روی تنه تیغ هایی وجود دارند که حتی ممکن است طول آنها به ۶ سانتی متر نیز برسد. برگ های ماداگاسکار باریک و براق هستند و در انتهای ساقه روییده اند. در صورتی که شرایط برای رشد این گیاه فراهم باشد می تواند در سال تا حدود ۳۰ سانتی متر رشد کند.
همین ویژگی های ظاهری باعث شده اینگونه نام گذاری شود.

نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار از گیاهان محبوب آپارتمانی نیز محسوب می شود. زیرا یک گیاه مقاوم است و شرایط خاص را نیز تحمل می کند. اما برای داشتن گیاهی شاداب تر نکات زیر را برای نگهداری بهتر از این گیاه انجام دهید.

روش های تکثیر نخل ماداگاسکار :

نخل ماداگاسکار به سه روش کاشت بذر، قلمه زنی و از طریق پاجوش انجام می شود که هر یک را به طور کامل شرح داده ایم.

گل های نخل ماداگاسکارگل های نخل ماداگاسکار

تکثیر از طریق کاشت بذر:

تکثیر از طریق کاشت بذر برای این گیاه کار سختی است و اگر مهارتی در باغبانی ندارید بهتر از این روش استفاده نکنید. برای کاشت بذر باید از بذر تازه استفاده کنید و زمان چیدن بذر ها از غلاف های قهوه ای رنگ گیاه مادر، اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.
حال بذر ها در یک ظرف به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید. بهتر از آب بدون کلر برای اینکار استفاده کنید.

آماده سازی بستر کشت :

یک ظرف یا سنی برای بستر کشت در نظر بگیرید که دارای منافذی برای خروج آب اضافی باشد. و آن را با شن درشت و ماسه پر کنید. بستر را مرطوب کید و  بذر ها را در عمق نیم سانتی متری بکارید و روی آن را چند میلی متر خاک بریزید. و حال به طور کامل بستر را آبیاری کنید.

ظرف را در جایی با نور خورشید و دمای ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد قرار دهید.

جوانه زنی گیاه ممکن از بین ۳ هفته تا ۶ ماه طول بکشد و باید صبور باشید و از آبیاری بستر کشت غافل نشوید.

تکثیر دادن نخل ماداگاسکار

تکثیر از طریق قلمه زنی ساقه :

برای قلمه زنی ساقه باید یک ساقه سالم را انتخاب کنید. با یک تیغ تیز که ضد عفونی شده است ساقه را به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتی تر ببرید.
وقتی برگ ها روی ساقه وجود دارند تمام انرژی  گیاه صرف برگ می شوند. پس برای قلمه زنی باید برگ های گیاه را جدا کنید و فقط دو برگ روی آن باقی بگذارید. همان دو برگ نیاز های گیاه را بر آورده خواهند کرد.

حال باید ساقه بریده شده را بروی یک تکه پارچه یا روزنامه قرار دهید تا شیره آن خشک شود. برای خشک شدن شیره بسته به دما و میزان رطوبت محیط ممکن است ۴ تا ۸ روز زمان لازم باشد.

بعد از اینکه شیره گیاه خشک شد زمان آن است که قلمه را در بستر خاک بکارید.
برای بستر از ترکیب شن+ ماسه+ خاک برگ+ کود حیوانی استفاده کنید. می توانید از خاک کاکتوس نیز استفاده کنید.

برای ریشه زایی سریع تر می توانید هورمون ریشه زایی به انتهای ساقه بزنید. و یک شرایط گلخانه ای با کشیدن پلاستیک روی گلدان بکشید. بر روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید تا هوا در جریان باشد.

حال بستر قلمه زنی را در جایی با دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. ریشه زایی ۴ تا ۶ هفته بعد انجام می شوند و می توانید پس از ریشه زایی گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تکثیر از طریق پاجوش، راحت ترین روش تکثیر گیاه ماداگاسکار

تکثیر از طریق پاجوش راحت ترین روش تکثیر است و اگر گیاه شما پاجوش زده. پاجوش را جدا کنید. آن را روی پارچه یا روزانه قرار دهید تا شیره ی آن خشک شود. سپس مانند مراحل تکثیر از طریق قلمه آن را در بیشتر کشت که از قبل آماده کرده اید بکارید. دقت کنید که برای آبیاری باید از آب بدون کلر استفاده کنید.

اینجا نیز می توانید از هورمون ریشه زایی برای ریشه زایی سریع تر و از پلاستیک برای ایجاد یک شرایط گلخانه ای استفاده کنید.

پاجوش نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری از گیاه زینتی ماداگاسکار :

نخل ماداگاسکار گیاهی مقاوم است. اما در صورتی که شرایط را به خوبی برای این گیاه فراهم کنید گیاهی شاداب تر دارید. حال نکاتی را در رابطه با نگهداری از این کیاه زینتی زیبا بخوانید.

آبیاری :

این گیاه نیز همانند سایر گیاهان نیاز دارد تا قبل از آبیاری سطح رویی خاک خشک شود. زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود. بهتر از آب را به مدت ۲۴ ساعت قبل از آبیاری بیرون بگذارید تا کلر آب ته نشین شود.
هفته ای یکبار آب پاشی بر روی  برگ های گیاه توصیه می شود.

خاک :

اولین نکته در رابطه با انتخاب گلدان و تهیه خاک برای این گیاه در نظر گرفتن زهکش مناسب است. ته گلدان را سنگ ریزه بریزید تا از تجمع آب و پوسیدگی ریشه ها جلوگیری شود. برای ماداگاسکار می توانید از خاک کاکتوس استفاده کنید.
می توانید از  ۶۰ درصد ماسه، ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست استفاده کنید تا خاک غنی تری داشته باشید.

تکثیر نخل ماداگاسکار در خانه

نور:

ماداگاسکار گیاهی نور دوست است و روزانه به ۳ تا ۵ ساعت نور نیاز دارد. و اگر در محیط های تاریک و بدون نور قرار بگیرد رشد آن کم شده و برگ ها تیره یا زرد می شوند. پس این گیاه را برای محیط های کم نور انتخاب نکنید.

دما :

ماداگاسکار تا دمای ۴۰ درجه را نیز تحمل می کند اما بهترین بازه ی دمایی برای آن ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد است. در پاییز و زمستان یک دوره ی خواب دارند که در این مدت می توانید گیاه را در دمای ۱۰-۱۵ درجه قرار دهید. اما دقت کنید که گیاه در معرض باران یا برف قرار نگیرد. دمای پایین تر از ۱۰ درجه باعث یخ زدگی گیاه و از بین رفتن گیاه می شود.

تکثیر نخل ماداگاسکار

با روش های تکثیر کردن ماداگاسکار آشنا شدید اگر به این گل زیبا علاقه دارید به شما پیشنهاد می کنیم پیوند زدن کاکتوس را نیز انجام دهید زیرا نتیجه ی دلخواه را نیز دوست خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *